Înapoi

Decizia etapei de incadrare privind „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând SC TERRA INTERMED SRL – UP II TERRA INTERMED SRL” - titular - S.C. TERRA INTERMED S.R.L.

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

Nr. 10422 / 26.09.2023

 

Ca urmare a notificării adresate de SC TERRA INTERMED SRL cu sediul în Sibiu, str. Râului nr. 30, jud. Sibiu prin Derevo Proiect SRL cu sediul în Brașov, str. Padina nr. 9, bl.D11, sc.B, ap. 12, jud. Brașov, privind „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând SC TERRA INTERMED SRL – UP II TERRA INTERMED SRL , amplasament pe raza unităţilor administrativ teritoriale: Cotești și Sihlea, jud. Vrancea și Râmnicu Sărat, jud. Buzău, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 7883 din 20.06.2023 și a completărilor ulterioare,

în baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 43/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului , Apelor și Pădurilor ;
  • Hotărârii Guvernului nr.1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia cu modificările şi completările ulterioare;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
  • Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004, privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe;
  • HG nr. 236/2023 pentru aprobarea metodologiei de derulare a procedurii de evaluare de mediu pentru amenajamentele silvice;
  • Ordinul M.M.A.P. nr.1.682/2023 pentru aprobarea Ghidului metodologic privind evaluarea adecvată a efectelor potențiale ale planurilor sau proiectelor asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
  • OUG nr.57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare ;

Agenția pentru Protectia Mediului Vrancea,

Având în vedere următoarele:

  • Adresa M.M.A.P. nr. R/18975/10.07.2023 prin care se deleagă către APM Vrancea competența parcurgerii etapelor procedurale de realizare a evaluarii de mediu conform HG nr. 1076/2004, înregistrată la APM Vrancea cu nr. 8706/10.07.2023;
  • Adresa APM Buzău nr. 12505/25.09.2023, înregistrată la A.P.M. Vrancea cu nr. 11608/25.09.2023;
  • consultarea autoritatilor publice participante în cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 21.09.2023;
  • în conformitate cu prevederile H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, art. 5, alin. (2), pct. b) şi a anexa nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potenţiale asupra mediului;
  • în conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2007, cu modificările și completările ulterioare, art. 28 , alin (2);
  • în lipsa comentariilor motivate din partea publicului interesat,

 

decide:

  „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând SC TERRA INTERMED SRL – UP II TERRA INTERMED SRL , amplasament pe raza unităţilor administrativ teritoriale: Cotești și Sihlea, jud. Vrancea și Râmnicu Sărat, jud. Buzău, titular SC TERRA INTERMED SRL (prin Derevo Proiect SRL), necesită evaluare de mediu şi evaluare adecvată urmând a se supune supune adoptării cu aviz de mediu.

Suprafata fondului forestier este de 488,02 ha, este organizata intr-o singura unitate de productie U.P. II TERRA INTERMED.

Repartizarea fondului forestier pe unitati teritorial-administrative:

Nr.

crt.

Judeţul

Unitatea teritorial administrativă

Parcele aferente

Suprafaţa

(ha)

1.

Vrancea

Cotești

48-52; 58-62 

150,19

Sihlea

17 E,V; 18 E,F,G,V; 19-24; 31-34

231,65

2.

Buzău

Râmnicu Sărat

9-12; 16 A,B,G,H,K,L,M,N; 17 A,C,G; 18 A,B

106,18

Total

488,02

 

 

Justificarea prezentei decizii:

Suprafața de 150,19 ha (u.a. 48 A, B; 49 A, B, D; 50 B, C, D; 51; 52 A, B, C; 58; 59; 60 A, B; 61 A, B, D; 62 A, B, C, M) se suprapune cu ROSPA0141 Subcarpații Vrancei, categoria funcțională 1.2A, I.2L în principal, 1.5R în secundar, pentru păduri și terenuri destinate împăduririi.

Analiza informatiilor din documentația înaintata și a planurilor de management aprobate prin Ordin de Ministru, a evidențiat faptul ca in aceste perimetre exista spatii cu rol potențial de habitat natural de refugiu, popas si/sau hrănire pentru speciile de fauna menționate in Formularele Standard, lucrările care se propun fiind susceptibile sa genereze un impact semnificativ asupra speciilor pentru care au fost înființate ariile protejate.

 

Prezentăm motivele referitoare la descrierea şi cuantificarea impacturilor precum şi motivele pentru care este necesară continuarea procedurii cu trecerea la etapa studiului de evaluare adecvată:

  1. pierdere directă prin reducerea suprafeţei acoperite de habitat ca urmare a distrugerii sale fizice: Implementarea AS nu va conduce la pierderi de suprafață pentru habitate de interes comunitar
  2. pierderea habitatului de reproducere, hrănire, odihnă ale speciilor: nu se cunosc clar care sunt locațiile la nivelul unităților amenajistice în care există cuiburi sau zone de reproducere/creștere a puilor pentru speciile menționate în FS a ariei protejate astfel încât există susceptibilitatea de a se genera un impact semnificativ prin îndepărtarea arborilor.
  3. alterare/degradare prin deteriorarea calității habitatului, care conduce la o abundență redusă a speciilor caracteristice sau la modificarea structurii biocenozei (componenţa speciilor): nu a fost cuantificat în mod clar dacă se produce sau nu o deteriorare a calității habitatului utilizat de speciile de păsări, simpla afirmație ca „Implementarea AS va conduce la menținerea sau chiar îmbunătățirea funcțiilor specifice a habitatelor speciilor de interes comunitar” nefiind suficientă pentru stabilirea unui potențial impact semnificativ;
  4. alterare/degradare prin deteriorarea habitatelor de reproducere, hrănire, odihnă a speciilor: nu sunt prezentate și astfel de locații ale habitatelor de reproducere, hrănire, odihnă a speciilor la nivelul unitatilor amenajistice în care sunt propuse lucrări în ariile protejate de interes comunitar;
  5. perturbare prin schimbarea condiţiilor de mediu existente: strămutări ale exemplarelor speciilor, modificări comportamentale ale speciilor: activitățile silvice planificate prin AS pot prin zgomot și prezența umană sau a utilajelor să perturbe speciile prezente în zonă. Chiar dacă vor fi menținute în general condițiile de mediu și ecologiece locale, există susceptibilitatea de a se perturba comportamentul păsărilor în perioade vitale ale existenței (hrănire/reproducere/creștere a puilor, etc);
  6. fragmentare prin crearea de bariere fizice sau comportamentale în habitatele conectate din punct de vedere fizic sau funcţional sau prin împărţirea acestora în fragmente mai mici şi mai izolate:Nu este cazul, nu se vor construi drumuri noi care să se constituie în elemente de fragmentare;
  7. reducerea efectivelor populaţionale ca urmare a mortalităţii directe generată de PP sau ca urmare a celorlalte forme de impact: Nu este cazul, planul nu pregătește cadrul pentru proiecte care ar putea conduce la mortalitate în rândul speciilor de interes comunitar
  8. alte impacturi indirecte prin modificarea indirectă a calităţii mediului: Nu este cazul, proiectele pe care le pregătește planul nu vor induce forme de poluare a mediului care să se repercuteze ulterior și asupra obiectivelor de conservare
  9. incertitudinile identificate: nu se cunoaște clar care este distribuția speciilor de interes comunitar la nivelul suprafețelor de pădure suprapuse ariei protejate de interes comunitar și nu poate fi în acestă fază evaluat impactul produs prin perturbarea comportamentul păsărilor în perioade vitale ale existenței (hrănire/reproducere/creștere a puilor, etc) sau prin îndepărtarea fizica a arborilor în care există cuiburi sau a vegetației importantă ca zonă de reproducere/creștere a puilor.

 

1. Caracteristicile planului:

a)gradul în care planul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor:

Repartiția fondului forestier pe folosințe se prezintă astfel:

  • Păduri și terenuri destinate împăduririi și reîmpăduririi: 480,82 ha.
  • Terenuri afectate gospodăririi silvice: 1,92 ha, din care terenuri pentru hrana vânatului: 0,72 ha și culture arbuști fructiferi 1,20 ha.
  • Terenuri scoase temporar din fondul forestier: (deținute de personae fizice sau juridice fără aprobările legale necesare , ocupații și litigii ) : 5,28 ha.

 

În concordanţă cu obiectivele social-economice fixate, condiţiile staţionale existente, ţelurile de gospodărire adoptate şi structura reală a arboretelor și prevederile O.M. 766/2018, fondul forestier a fost încadrat, la actuala amenajare, în grupa I funcțională și grupa a II-a funcțională, în următoarele categorii funcţionale:

1.2A – Arboretele situate pe stâncării, pe grohotișuri și pe terenuri cu eroziune în adâncime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 30 grade pe substrate de fliș (facies marnos, marno[1]argilos și argilos), nisipuri, pietrișuri și loess, precum și cele situate pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, pe alte substrate litologice – (T II) – 14,99 ha

1.2L – Arboretele situate pe terenuri cu substraturi litologice foarte vulnerabile la eroziuni și alunecări, cu pante cuprinse până la limitele indicate la categoria

1.2A – (T IV) – 131,93 ha 1.3B – Arboretele de stejar pedunculat din zona de câmpie, cu condiții grele de regenerare – (T II) – 68,57 ha

1.4E – Benzi de pădure constituite din subparcele întregi situate de-a lungul căilor de comunicații de importantă națională și internațională – (T II) – 35,82 ha

1.5R – Arboretele din păduri/ecosisteme de pădure cu valoare protectivă pentru specii de interes deosebit incluse în arii de protecție specială avifaunistică, în scopul conservării speciilor de păsări (din rețeaua ecologică Natura 2000 - ROSPA0141 Subcarpații Vrancei) – (T IV) – 146,92 ha;

2.1C - Arboretele destinate să producă, în principal, lemn pentru cherestea (T VI) – 91,40 ha;

2.1D - Arboretele destinate să producă, în principal, arbori mijlocii și subțiri pentru celuloză, construcții rurale și alte produse din lemn (T VI) – 138,11 ha.

Bazele de amenajare

Bazele de amenajare: au fost adoptate în conformitate cu ”Normele tehnice pentru amenajarea pădurilor” în vigoare, astfel:

Regimul: codru regulat și crâng;

Compoziţia ţel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;

Exploatabilitatea: de protecţie pentru arboretele încadrate în grupa I funcţională și tehnică pentru arboretele încadrate în grupa a II-a funcțională;

Tratamente – tăieri progresive, tăieri rase, tăieri în crâng;

Ciclul - 110 ani pentru codru și 30 ani pentru crâng

Subunități de gospodărire

Subunitățile de gospodărire se vor constitui în conformitate cu prevederile din "Norme tehnice pentru amenajarea pădurilor".

În raport cu obiectivele urmărite și funcțiile stabilite au fost constituite următoarele subunități de gospodărire :

SUP A – codru regulat, sortimente obișnuite  – 217,85 ha;

SUP M – păduri supuse regimului de conservare deosebită – 113,11 ha;

SUP Q – păduri supuse regimului de crâng – 140,91 ha.

 

S-a adoptat posibilitatea de produse principale de 195 m3/an, după valoarea indicatorului stabilit prin metoda creșterii indicatoare.

Pentru SUP Q , s-a inclus în planul decenal suprafața de 44,45 ha, cu un volum de extras de 273 m3/an.

Lucrări prevăzute în deceniul în curs (01.01.2023 – 31.12.2032):

- degajări: 14,35 ha;

- curățiri: 63,79 ha, 137 m 3 ;

- rărituri: 164,65 ha, 2101 m 3 ;

- tăieri progresive: 21,33 ha, 1917 m 3 ;

- tăieri rase (substituiri): 0,15 ha, 33 m3 ;

- tăieri în crâng: 44,45 ha, 2732 m3 ;

- tăieri de conservare: 81,09 ha, 2187 m 3 ;

 - tăieri de igienă: 113,61 ha, 912 m 3 ;

- împăduriri: 12,32 ha;

- ajutorarea regenerării naturale: 72,63 ha;

 - îngrijirea culturilor: 29,19 ha.

Prin amenajament nu sunt prevăzute:

  • lucrări care fac obiectul aplicării prevederilor Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului.
  • realizarea de construcţii care să afecteze habitate sau specii prioritare de interes comunitar;
  • utilizarea, stocarea, transportul, manipularea sau producerea de substanţe, materiale, deşeuri solide, poluanţi sau aerosoli care ar putea afecta speciile sau habitatele din situl Natura 2000;
  • realizarea unor activităţi care să devieze cursuri de apă, care să genereze poluare fonică, luminoasă, atmosferică sau prin care să se exploateze diverse zăcăminte minerale de suprafaţă sau subterane (inclusiv ape);
  • inundarea terenurilor;
  • activităţi sau lucrări care să afecteze direct sau indirect zonele de hrănire, reproducere sau migrare a speciilor de interes comunitar;
  • crearea unor bariere care să ducă la izolarea reproductivă a vreunei specii de interes comunitar;
  • nu se prevăd lucrări în scopul schimbării destinaţiei terenurilor sau lucrări de împădurire a unor terenuri pe care nu a existat anterior vegetaţie forestieră.

b) gradul în care planul influenţează alte planuri şi programe, inclusiv pe cele în care se integrează sau care derivă din ele: 

Peste fondul forestier proprietate din zona teritorială luata în studiu se suprapune ROSPA0141 Subcarpații Vrancei .

Conform prevederilor OUG 57/2007 art. 24 alin. (1) amenajamentele silvice ale unităților de producție/proprietăților ce intră în componența ariilor naturale protejate vor fi revizuite în mod obligatoriu în termen de 12 luni de la aprobarea planurilor de management. Ca urmare trebuie realizată o analiza completă a tuturor activităților și măsurilor propuse în Planurile de Management astfel încât dacă există necorelări cu Planul de Amenajare Silvică acesta din urmă sa poată fi revizuit, integrându-se aspectele impuse.

 

În ceea ce privește fauna de interes cinegetic menționată în Anexa 1 și Anexa 2 la Legea vânătorii nr 407/2006 cu modificările și completările ulterioare, menționăm faptul că pădurile care sunt incluse in acest plan de amenajare silvică sunt incluse în diferite fonduri cinegetice de vânătoare administrate de gestionari pe baza unor Planuri de Management Cinegetic. Aceste planuri prevăd zonări funcționale si masuri care pot intra în contradicție sau pot avea un impact cumulat cu lucrările silvice propuse în anumite suprafețe de pădure.

 c) relevanţa planului în/pentru integrarea consideraţiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire care fac obiectul planului   „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând SC TERRA INTERMED SRL – UP II TERRA INTERMED SRLse va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

d) problemele de mediu relevante pentru plan: Suprafața care face obiectul planului se suprapune unor arii natrurale de interes comunitar și național pentru care sunt stabilite prin Planuri de Management obiective specifice de conservare și care impun o anumita precauție în amplasarea unor planuri și programe care pot afecta elementele de interes conservativ sau factorii de mediu:

Cod sit Natura 2000

Denumire sit Natura 2000

u.a.

Suprafața (ha)

ROSPA0141

Subcarpații Vrancei

48 A, B; 49 A, B, D; 50 B, C, D; 51; 52 A, B, C; 58; 59; 60 A, B; 61 A, B, D; 62 A, B, C, M

150,19

TOTAL U.P.II TERRA INTERMED

488,02

 

e) relevanţa planului pentru implementarea legislaţiei naţionale şi comunitare de mediu: -elaboratorii documentației și titularul planului susțin că planul respectă dispoziţiile actelor normative în vigoare.

2. Caracteristicile efectelor şi ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:

a) probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor:

Amenajamentul propune lucrări silvice care au ca scop:

  • gestionarea durabilă a pădurii;
  • creşterea capacităţii de producţie şi protecţie a pădurilor;
  • conservarea şi ameliorarea biodiversităţii în scopul maximizării stabilităţii şi potenţialului polifuncţional al pădurilor.

Analiza informațiilor din documentația înaintata și a planurilor de management aprobate prin Ordin de Ministru, a evidențiat faptul ca în aceste perimetre există spații cu rol potențial de habitat natural de refugiu, popas și/sau hrănire pentru speciile de fauna menționate în Formularele Standard, lucrările care se propun fiind susceptibile să genereze un impact semnificativ asupra speciilor pentru care au fost înființate ariile protejate mai sus menționate.

b) natura cumulativă a efectelor:Este posibilă manifestarea de efecte cumulative prin implementarea planului, avȃnd în vedere specificul zonei și caracteristicile planului propus și existența unor planuri în zonă;

c) natura transfrontieră a efectelor: nu este cazul;

d) riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu (de exemplu, datorită accidentelor):

Amenajamentul cuprinde, ţinând cont de vulnerabilitatea arboretelor, la acţiunea vântului şi zăpezii sau a altor factori dăunători, măsuri privind:

  • protecţia împotriva doborâturilor şi rupturilor produse de vânt şi zăpadă;
  • protecţia împotriva incendiilor;
  • protecţia împotriva poluării industriale;
  • protecţia împotriva bolilor şi dăunătorilor;
  • măsuri de gospodărire a arboretelor cu uscare anormală.

În situaţia apariţiei unor calamităţi naturale, se propun următoarele măsuri:

-  semnalarea de către personalul silvic de teren prin rapoarte privind apariţia doborâturilor/ rupturilor de vânt sau de zăpadă şi a celorlalţi factori destabilizatori;

-  materializarea pe harta UP-urilor a suprafeţelor afectate de doborâturi/rupturi în masă sau dispersate, atacuri de  ipidae, pentru estimarea aproximativă a fenomenului;

-    împădurirea suprafeţelor afectate de doborâturi şi rupturi în masă în termen în cel mult două sezoane de vegetaţie de la evacuarea masei lemnoase;

-    pentru volumul recoltat din calamităţi se vor face precomptările necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.

e) mărimea şi spaţialitatea efectelor (zona geografică şi mărimea populaţiei potenţial afectate): - suprafaţa fondului forestier ce face obiectul planului este de  488,02 ha.

f) valoarea şi vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de:

 (i)  caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: nu este cazul.

 (ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: -

 (iii) folosirea terenului în mod intensiv: -

g) efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional:

 

Informarea şi participarea publicului la procedura de evaluare de mediu

Agenția pentru Protecția Mediului Vrancea a asigurat accesul liber al publicului la informaţie prin publicarea în ziarul „ Anunțul de mediu” în ediţiile din 19.06.2023 şi din 22.06.2023 .

Pâna la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

În conformitate cu prevederile art. 12 alin. (2) din H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, publicul poate formula comentarii privind decizia etapei de încadrare, pe care le va trimite în scris la A.P.M. Vrancea în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

În cazul în care nu se înregistrează comentarii din partea publicului în intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, A.P.M. Vrancea va continua procedura de emitere a avizului de mediu.

 

Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.