Înapoi

Decizia etapei de incadrare privind planul Actualizare Plan Urbanistic General al comunei Poiana Cristei, județul Vrancea - titular - U.A.T. COMUNA POIANA CRISTEI

DECIZIA ETAPEI DE ÎNCADRARE

 

Nr. 5275/29.04.2024

 

         Ca urmare a notificării depuse de U.A.T. COMUNA POIANA CRISTEI , titularul al planului

"Actualizare Plan Urbanistic General al comunei Poiana Cristei, județul Vrancea",  înregistrată la A.P.M.Vrancea cu nr. 12267/13.10.2023 și a completărilor ulterioare , în baza H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea și funcţionarea  Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului și a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia și a H.G.  nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe și a consultării Comitetului Special Constituit, întrunit în data de 25.04.2024,  A.P.M. Vrancea decide că :

  • Planul - "Actualizare Plan Urbanistic General al comunei Poiana Cristei, județul

Vrancea", propus a fi amplasat în com. Poiana Cristei, satele Poiana Cristei, Podul Lacului, Dumbrava, Odobasca, Dealu Cucului, Mahriu, Petreanu, Târâtu, jud. Vrancea, titular de plan U.A.T. COMUNA POIANA CRISTEI cu sediul în com. Poiana Cristei, sat Poiana Cristei, jud. Vrancea, necesită evaluare de mediu și evaluare adecvată cu obligativitatea efectuării Raportului de Mediu și a Studiului de Evaluare Adecvată, urmând a fi supus procedurii de adoptare cu aviz de mediu.

 

Motivele care au stat la baza deciziei sunt următoarele :

- planul se încadrează în categoria planurilor ce se supun evaluării de mediu conform H.G. nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri și programe - capitolul II, art.5, alin.3. lit.c ;

- planul stabileşte cadrul pentru emiterea viitoarelor acorduri de mediu pentru proiecte care se încadrează în Anexa 2 din Legea nr.292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare ;

  • planul urbanistic general, mai sus menționat, intră sub incidenţa art. 28 al OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările ulterioare, deoarece suprafețele pe care urmează a fi planul Actualizare PUG comuna Poiana Cristei se suprapun sitului Natura 2000 ROSPA0141 Subcarpații Vrancei.

 

  1. Caracteristicile planurilor și programelor cu privire , în special,la:

a) gradul în care planul sau programul creează un cadru pentru proiecte şi alte activităţi viitoare fie în ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea şi condiţiile de funcţionare, fie în privinţa alocării resurselor;

Teritoriul administrativ al comunei Poiana Cristei se află în partea de sud-est a județului Vrancea, la o distanță de aproximativ 24 km față de municipiul reședință de județ.

În componenţa comunei intră satele Dealu Cucului, Dumbrava, Mahriu, Odobasca, Petreanu, Podul Lacului, Târâtu şi Poiana Cristei (reşedinţa de comună).

Conform ultimelor măsurători realizate, suprafaţa comunei este de 5370,6300 ha, iar în comună îşi au domiciliul 2.562 persoane, înregistrate în anul 2022, conform datelor preluate din Institutul Naţional de Statistică.

Planul îşi propune stabilirea direcţiilor de dezvoltare ale comunei Poiana Cristei, în corelare cu prevederile de amenajare a teritoriului naţional şi judeţean şi în condiţiile respectării dreptului de proprietate şi a interesului public.

Planul propune astfel:

  • stabilirea unor noi zone funcţionale, dictate de solicitările populaţiei, sau determinate de necesitatea reconversiei economice;
  • obţinerea unui cadru de legiferare a regimului noilor construcţii şi stabilirea tipului de intervenţie asupra fondului existent prin Regulamentul Local de Urbanism;
  • actualizan impuse de noile reglementări şi legi referitoare la urbanism, mediu, siguranţa populaţiei, s.a.

Pentru intravilanului comunei s-a propus, retragerea următoarelor suprafeţe:

 

 Situaţia terenurilor propuse pentru retragere din intravilan

Localitate

 

Nume trup

Suprafaţă (ha)

Târâtu

Trup R1

4,9387

Odobasca

Trup R2

1,5343

 
 

Suprafeţele ce sunt propuse pentru a fi introduse în intravilanul comunei Poiana Cristei sunt prezentate în tabelul următor:

 

Situaţia terenurilor propuse pentru a fi introduse în intravilan

Localitate

Nume trup

Suprafaţă (ha)

Poiana Cristei

Trup SI

3,6812

 

Trup S2

8,4428

 

Trup S3

1,1108

Podul Lacului

Trup S4

4,1692

 

Trup S5

0,8725

 

Trup S6

0,0724

 

Trup S7

10,2551

 

Trup S8

0,1509

 

Trup S9

2,4275

 

Trup S10

0,6442

 

Trup Sil

0,0964

 

Trup S12

0,3821

 

Trup S13

0,6272

 

Trup S14

0,0864

 

Trup S15

1,0368

 

Trup S16

1,3003

 

Trup S17

1,5048

Dumbrava

Trup S18

0,0759

 

Trup S19

0,3109

Odobasca

Trup S20

3,1747

 

Trup S21

0,6308

 

Trup S22

0,3873

Dealu Cucului

Trup S23

0,3286

 

Trup S24

1,0291

 

Trup S25

11,9080

 

 

Bilanţ teritorial propus al suprafeţelor comunei Poiana Cristei

BILANŢ TERITORIAL COMUNA POIANA CRISTEI

 

 

EXISTENT

PROPUS

ZONE FUNCŢIONALE

Suprafaţă (ha) '

Procent % din total intravilan

Suprafaţă (ha) '

Procent % din total intravilan

Zonă instituţii şi servicii de interes public

3.1887

0.3823%

3.1887

0.3493%

Zonă locuinţe si dotări aferente

76.9248

9.2231%

80.8983

8.8610%

Zonă unităţi agro-zootehnice

0.0000

0.0000%

0.0000

0.0000%

Zonă căi de comunicaţie şi transport - rutier

16.4639

1.9740%

20.2047

2.2131%

Spaţii verzi dintre care:

 

 

- cu acces nelimitat: parcuri, grădiniscuaruri, fâşii plantate

12.9460

1.5522%

12.9460

1.4180%

- cimitir

1.5800

0.1894%

1.5800

0.1731%

Zonă constructii tehnico-edilitare

0.1680

0.0201%

0.1680

0.0184%

Zonă destinaţie specială - M.A.I.

0.0887

0.0106%

0.0887

0.0097%

Păşuni

50.3259

6.0340%

56.1200

6.1470%

Arabil

244.0118

29.2566%

267.6101

29.3120%

Livezi

41.5366

4.9802%

43.9365

4.8125%

Vii

76.0042

9.1128%

79.8666

8.7480%

Fânete

272.4355

32.6645%

307.3998

33.6702%

Păduri

8.0440

0.9645%

8.2220

0.9006%

Ape

3.9200

0.4700%

3.9200

0.4294%

Terenuri neproductive

26.4027

3.1656%

26.8228

2.9380%

TOTAL

834.0408

100.0000

912.9722

100.0000

 

RISCURI NATURALE

b) gradul în care planul influențează alte planuri sau programe, inclusiv pe cele care se integrează sau derivă din ele:

Proiectul de plan urbanistic general poate influența în mod semnificativ, prin dimensiunea și funcțiunea propusă, proiecte/activități existente/propuse a fi realizate în zonă: zona de locuințe, alte activități rezidențiale, activități industriale , cât și calitatea aerului.

c) relevanța planului sau programului în/pentru integrarea considerațiilor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile:

Este necesară continuarea studierii posibilității integrării în proiectul de plan a considerentelor de mediu din perspectiva dezvoltării durabile.

d) probleme de mediu relevante pentru plan

Alimentarea cu apă

La nivelul comunei Poiana Cristei, nu există o reţea de alimentare cu apă, iar populaţia, la momentul actual, se alimentează cu apă din fântâni publice de tip puţuri ţărăneşti.

Conform informaţiilor furnizate de S.C. C.U.P. S.A. Focşani, priza de apă necesară înfiinţării sistemului de alimentare cu apă a UAT Poiana Cristei, se va asigura prin realizarea aducţiunii zonale de apă din cadrul proiectului regional „Extinderea şi modernizarea sistemului de apă şi canalizare în judeţul Vrancea". Punctul de racord va fi, direct din această aducţiune, în intersecţia DJ 205B cu DJ 205R, unde presiunea este de aproximativ 11 bar. Staţiile de repompare/pompare nu vor fi amplasate în incinta GA existentă. Se prevede execuţia unor rezervoare de înmagazinare cu un volum minim de 700 mc.

 

Rețeaua de canalizare

Comuna Poiana Cristei nu dispune de rețea de canalizare pentru colectarea  centralizată a apelor uzate, nici de instalații pentru epurarea acestora.

În prezent, apele uzate menajere, rezultate de la instituțiile publice, agenții economici, gospodării din comună sunt colectate în instalașii proprii ( latrine, bazine vidanjabile cu cive din beton).

Apele pluviale sunt colectate în rigole stradale, acolo unde acestea există, iar în zonele joase ale comunei aceste ape acoperă tereul după orice ploaie mai intensă.

 

Alimentarea cu energie electrică

Comuna Poiana Cristei este alimentată cu energie electrică prin reţele electrice de distribuţie care sunt în gestiunea operatorului zonal SDEE Muntenia Nord S.A. - Sucursala de Distribuţie a Energiei electrice.

Posturile de transformare sunt de tip aerian, instalate pe stâlpi de beton, de mică capacitate şi sunt alimentate din staţia 110/20 kV Gugeşti prin LEA 20 kV Coteşti, Derivaţia 20kV Poiana Cristei. Reţeaua de joasă tensiune măsoară o lungime de 32,6 km şi este realizată în sistem radial pe stâlpi de beton de tip: SE 4, SE 10, SE 11, SC 10002, SC 10005 (815 buc.).

Gradul de electrificare al comunei este de aproximativ 99%, nefiind alimentate locuinţe care sunt la distanţe foarte mari faţă de reţelele electrice. Este necesar un nou punct de injecţie în zona străzii Ciungu, localitatea Poiana Cristei.

 

Iluminatul public

La nivelul comunei Poiana Cristei, în paralel cu reţelele de distribuţie a energiei electrice se găsesc conductoarele pentru iluminatul public. Reţeaua de iluminat public comunal are o lungime de 34,8 km şi acoperă aproximativ 80% din teritoriul comunei, cu un număr de 620 lămpi. Punctele de aprindere aferente iluminatului public au puteri de până la 10 kW şi sunt amplasate în zona punctelor de transformare aeriene.

 

Comunicaţii. Reţele de comunicaţii

În comuna Poiana Cristei există instalaţii de telefonie, amplasate pe domeniul public, aerian, pe stâlpi, ce aparţin furnizorilor Orange şi Electrica.

Distribuţia în comună se realizează cu linii aeriene de telecomunicaţii montate în cea mai mare parte în comun cu stâlpii de electrificare.

Reţeaua de telecomunicaţii este alcătuită din cabluri de cupru de diverse capacităţi şi cablu de fibră optică prin intermediul cărora se furnizează servicii de telefonie fixă şi internet, acoperind 100% din suprafaţa comunei, ceea ce permite conectarea la serviciile specifice a tuturor utilizatorilor, şi anume instituţii publice, agenţi economici şi persoane fizice. Traficul de date asigurat prin reţelele de internet, are viteză de 1 - 50 MB/sec.

 

Alimentarea cu gaze naturale

În prezent, în comuna Poiana Cristei nu există reţea de alimentare cu gaze naturale, singura sursă existentă pentru încălzirea locuinţelor o reprezintă combustibilul solid sub forma lemnului de foc, care are un dublu inconvenient şi anume că este costisitor şi că nu asigură un nivel ridicat al gradului de confort termic în locuinţe.

Situaţia actuală de alimentare cu combustibili a comunei Poiana Cristei implică depozite de combustibili solizi (lemne) aprovizionarea cu butelii cu gaz lichefiat şi consum de energie electrică. Aceşti combustibili sunt utilizaţi atât la gospodăriile individuale, cât şi la obiectivele social - culturale şi administrative din zonă.

 

Zone cu riscuri naturale

Pe teritoriul comunei Poiana Cristei în conformitate cu elementele cadrului natural pot fi sesizate următoarele categorii de riscuri:

  • riscuri naturale: risc seismic, risc de inundabilitate, risc de instabilitate, risc geotehnic;
  • riscuri antropice-, calitatea apei potabile, depozitarea deşeurilor.

Risc de inundabilitate - La nivelul comunei Poiana Cristei se identifică totuşi existenţa unor condiţii de potenţare a precipitaţiilor torenţiale şi de producere a unor viituri.

în urma evaluării zonelor de risc la inundaţii au fost identificate următoarele zone potenţial afectate:

  • în situaţia creşterii debitelor râurilor peste cota de atenţie pot fi afectate zonele cu terenuri agricole traversate cât şi grădinile gospodăriilor cetăţenilor aflate în imediata vecinătate a pârâielor.
  • în situaţia creşterii revărsărilor de pe versant, create de torenţi în localităţile componente ale comunei Poiana Cristei.

Risc de instabilitate - Conform studiului geologic tehnic al deplasărilor de teren de pe teritoriul judeţului Vrancea, IPGG Bucureşti 1974, in perimetrul comunei Poiana Cristei se găsesc numeroase zone cu alunecari de teren.

Alunecările apar ca urmare a dezechilibrului reliefului terenului prin adancirea continua a văilor, eroziunii si transportului unor mari cantitati de aluviuni in suspensie si in mod deosebit datorita precipitaţiilor mari ca si a mişcărilor seismice. Mari suprafeţe din versanţi sunt afectate de deplasări de teren. Deplasările au in unele zone câteva sute de metri lungime iar pe lăţime 100- 200 m.

Alunecările se produc atat pe suprafeţele înclinate ale stratelor, cat si prin ruperea capetelor de strate ca urmare a adancirii continue a văilor si a modificării energiei de relief.

Alunecările afecteaza terenuri agricole, drumuri, linii telefonice sau electrice ca si locuinţe. Dupa anul 1970, alunecarile de teren au afectat o mare parte a satului Odobasca cand in aproape jumatate din partea sudica s-au produs degradari ale locuinţelor.

Risc geotehnic - Urmare observaţiilor de teren şi a analizării datelor geotehnice obţinute prin execuţia forajelor de studiu, conform NP 074 - 2014 "Normativ privind documentaţiile geotehnice pentru construcţii", pentru zona U. A. T. Poiana Cristei, rezultă o încadrare în categoria geotehnică 2 căreia îi corespunde un risc geotehnic „moderat".

Risc seismic - Amplasamentul comunei Poiana Cristei se află în zona cu gradul 9 de seismicitate, conform STAS 11100/1/93, ceea ce impune luarea unor măsuri speciale de protecţie. După normativul P. 100/92, perimetrul comunei face parte din zona B seismică şi are următorii coeficienţi:

o perioada de colţ T = 1,0 sec.;

o coeficient K = 0,25. Riscul ecologic - Principalele fenomene cu acţiune în zona comunei Poiana Cristei sunt:

  • Seceta poate fi definită operaţional ca starea de deficit de apă în raport cu necesităţile populaţiei şi ale ramurilor economiei naţionale, care creează disconfort şi perturbarea activităţilor socio-economice, precum şi impact negativ asupra altor factori de mediu.
  • Degradarea solului reprezintă reducerea sau pierderea productivităţii biologice a terenului ca urmare a diferitelor procese, inclusiv a celor rezultate din activităţile omului, şi includ, printre altele: eroziunea prin apă sau aer (vânt), deteriorarea însuşirilor fizice, chimice sau biologice, pierderea vegetaţiei.

 

Este necesară prezentarea și analiza zonelor propuse a fi introduse în intravilan din perspectiva inundabilității și a riscului la alunecarile de teren.

 

e) relevanța planului pentru implementarea legislației naționale și comunitare de mediu:

Este necesara continuarea studierii posibilității integrării în proiectul de plan a considerentelor de mediu în perspectiva dezvoltării durabile.

 

  1. Caracteristicile efectelor și ale zonei posibil a fi afectate cu privire, în special, la:
  1. Probabilitatea, durata, frecvența și reversibilitatea efectelor: se vor analiza în cadrul raportului de mediu.
  2. Natura cumulativă a efectelor: se va analiza în cadrul raportului de mediu. Se va realiza predicția privind impactul potențial, respectiv:
  • Impactul proiectului de plan în sine;
  • Impactul cumulativ al acestuia cu alte proiecte / activități din zonă.
  1. Natura transfrontieră a efectelor : nu este cazul.
  2. Riscul pentru sănătatea umană sau pentru mediu: nu poate fi stabilit în această etapă procedurală. Se va analiza în cadrul raportului de mediu.
  3. Mărimea și spațialitatea efectelor: se va analiza în cadrul raportului de mediu.
  4. Valoarea și vulnerabilitatea arealului posibil afectat, data de:
  • Caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul cultural: Planul se suprapune parțial ariei naturale protejate ROSPA0141 Subcarpații Vrancei.
  • Depășirea stadardelor sau a valorilor limită de calitate a mediului: se va analiza în cadrul raportului de mediu.
  • Folosirea terenului în mod intensiv : Lucrările și activitățile propuse prin plan sunt cu caracter permanent. În zonele aferente PUG, terenul va fi utilizat conform indicatorilor urbanistici aprobați.

    Terenul va fi folosit în mod intensiv, necesită analiza în cadrul Raportului de mediu.

  1. Efectele asupra zonelor sau peisajelor care au statut de protejare recunoscut pe plan national,

comunitar sau internațional: se va analiza în cadrul studiului de evaluare adecvată.

Planul se suprapune parțial ariei naturale protejate ROSPA0141 Subcarpații Vrancei.

Se va atrage în intravilan o  suprafață de 85.42 ha – din care 42 ha în aria protejata de interes comunitar.

Schimbarea categoriilor de utilizare a terenurilor poate reduce suprafața habitatelor utilizate de speciile de interes comunitar.

În cadrul ariei naturale protejate de interes comunitar sunt protejate specii cu mobilitate ridicată ce pot ajunge în zona planului.

 

Informarea și participarea publicului:

            Anunţurile privind depunerea solicitării au apărut în ziarul Monitorul de Vrancea în data 05.10.2023 și 08.10.2023 .

            Până la data luării deciziei nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului .

        În conformitate cu prevederile art.12, alin.(2) din H.G. nr. 1076/2004 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, publicul poate formula comentarii privind decizia etapei de încadrare, pe care le trimite in scris la A.P.M. Vrancea , în termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

          Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările şi completările ulterioare.