Înapoi

Decizie de emitere a avizului de mediu pentru „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate publică şi privată aparţinând persoanelor fizice şi juridice constituite în Asociaţia Proprietarilor de Păduri “Vrancea 2021”, judeţul Vrancea, amplasament în U.A.T:Tifeşti, Boloteşti, Bârseşti, Vidra, Broşteni, Mera, Reghiu, Andreiaşul de Jos, Cîrligele, Coteşti, Urecheşti din judeţul Vrancea şi Stănişeşti din judeţul Bacău - titular - ASOCIAŢIA PROPRIETARILOR DE PĂDURI “VRANCEA 2021” (prin OLIVIA DUAL SRL)

DECIZIE DE EMITERE A AVIZULUI DE MEDIU

 

Nr.5973/ 03.08.2022

 

         Ca urmare a cererii adresate de ASOCIAŢIA PROPRIETARILOR DE PĂDURI “VRANCEA 2021” (prin OLIVIA DUAL SRL) reprezentată de dl. Donciu Ionel cu domiciliul în sat Blidari , com. Cîrligele , jud. Vrancea prin SC OLIVIA DUAL SRL cu sediul în București, sector 4, sos. Olteniței nr. 113, bl. 27, sc. 3, ap. 101 , înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 7613 din 16.07.2021 și a completărilor ulterioare, în baza Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, şi a Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit al A.P.M. Vrancea din data de 21.07.2022 - etapa de analiză a calităţii Raportului de mediu, că:

Pentru „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate publică şi privată aparţinând persoanelor fizice şi juridice constituite în Asociaţia Proprietarilor de Păduri “Vrancea 2021”, judeţul Vrancea, amplasament în U.A.T:Tifeşti, Boloteşti, Bârseşti, Vidra, Broşteni, Mera, Reghiu, Andreiaşul de Jos, Cîrligele, Coteşti, Urecheşti din judeţul Vrancea şi Stănişeşti din judeţul Bacău, se va emite avizul de mediu.

 

Perimetrul planului  de amenajare a pădurilor apartinand Asociașiei “VRANCEA 2021” este suprapus județului Vrancea localizat în raza teritoriului administrativ al localităților Țifesti, Bolotești, Bârsești, Vidra, Broșteni, Mera, Reghiu, Andreiașul de jos, Cîrligele, Cotești, Urechești din judetul Vrancea și Stănișești din judetul Bacău.

 

Suprafața fondului forestier proprietate publică și privată aparținând persoanelor fizice și juridice constituite în Asociația proprietarilor de păduri “VRANCEA 2021”, județul Vrancea este de 150.12 ha și este constituită într-o singură unitate de producție, U.P. XX VRANCEA 2021, și este la prima amenajare în forma actuală. Suprafața fondului forestier este în județul Vrancea 142,12 ha și în județul Bacău 8.00 ha. Amenajamentul fondului forestier proprietate publică și privată aparținând Asociației proprietarilor de păduri “VRANCEA 2021”,  județul Vrancea a fost redactat și trecut prin Conferința a II a de amenajare nr. 112 din 03.06.2021.

 

Ariile naturale protejate de interes comunitar sau național din cadrul amenajamentului silvic

 

Amenajamentul fondului forestier proprietate publică și privată aparținând persoanelor fizice și juridice constituite în Asociația proprietarilor de păduri “VRANCEA 2021” se suprapune cu siturile Natura 2000 ROSPA0075 Măgura Odobești și ROSPA0141 Subcarpații Vrancei pe o suprafață de 96.37 ha.

Suprafața de pădure din amenajamentul silvic inclusă ariile naturale protejate:

-situl Natura 2000 ROSPA0075 Măgura Odobești: u.a.-urile 44A, 44C, 44D, 113, 740A, 740B, 740C, 777, 784A, 784B, 786 în suprafață de 33,73 ha.;

- situl Natura 2000 ROSPA0141 Subcarpații Vrancei: u.a.-urile 46A, 46B, 60A, 60B, 60C, 61A, 61B, 61C, 65A, 65B, 66A, 66B, 66C, 66N1, 67A, 67B,67C, 67D, 67E, 67F, 67N1, 67N2, 74C, 78A, 78B, 79, 83A, 83B, 84A, 84B, 84C, 86, 94, 97B, 99A, 100A, 118, 147, 148, 149, 160A, 160B, 161A, 161B, 164A, 173A, 173B, 174A, 174B in suprafata de 63,36 ha.

 

Tipurile de lucrări silvice și intensitatea intervențiilor stabilite prin normele silvice, care se vor face în ariile naturale protejate

 

Lucrări propuse în arboretele din aria de protecție specială avifaunistica  ROSCI0075 Măgura Odobești,  pe u.a.

 

u.a.

Supr

ha

Rărituri

Tăieri de progresive

Tăieri de conservare

Tăieri de igienă

Supr

(ha)

Volumul (mc)

Supr

(ha)

Volumul (mc)

Supr

(ha)

Volumul (mc)

Supr

(ha)

Volumul (mc)

44A

0.50

0.50

11

 

44C

1.40

1.40

18.79 

44D

1.76

 1.76

23.62 

113

4.40

4.40

73

 

740A

0.58

 0.58

7.78 

740B

2.50

2.50

55

 

740C

2.00

 2.00

49

 

777

7.00

 7.00

257

 

784A

5.88

2.94

78

 

784B

3.92

 1.96

52

 

786

3.79

 1.90

50

 

TOTAL

 33.73

23.20 

625 

 3.74

50.19 

 

Lucrări propuse în arboretele din aria de protecție specială avifaunistica  ROSPA0141 Subcarpații Vrancei,  pe u.a.

 

u.a.

Supr

ha

Rărituri

Tăieri de progresive

Tăieri de conservare

Tăieri de igienă

Supr

(ha)

Volumul (mc)

Supr

(ha)

Volumul (mc)

Supr

 (ha)

Volumul (mc)

Supr

 (ha)

Volumul (mc)

46A

4.95

 4.95

494 

46B

1.00

  0.50 

42 

60A

1.10

 1.10

120 

60B

0.50

0.50

11

-

-

-

-

-

-

60C

4.38

 2.19

42

 -

 -

 -

 -

 -

61A

0.39

 0.39

56 

 -

 -

 -

 -

61B

0.50

 0.50

10

 -

 -

 -

 -

 -

 -

61C

2.11

 2.11

44

 -

 -

 -

 -

 -

 -

65A

0.99

 -

 -

 -

 -

 -

0.99 

14.41 

65B

1.85

 -

 -

 -

 -

 -

1.85 

24.42 

66A

3.43

 -

 3.43

388

 -

 -

 -

 -

66B

0.70

 -

 0.70

131

 -

 -

 -

 -

66C

1.00

 -

 0.50

64

 -

 -

 -

 -

67A

0.99

-

-

0.99

169

-

-

-

-

67B

1.01

-

-

1.01

79

-

-

-

-

67C

1.00

-

 

1.00

159

-

-

-

-

67D

0.58

0.58

15

-

-

-

-

-

-

67E

0.77

0.77

18

-

-

-

-

-

-

67F

2.00

-

-

1.00

123

-

-

-

-

74C

1.99

1.00

25

-

-

-

-

-

-

78A

0.45

-

-

-

-

-

-

0.45

6.04

78B

0.77

-

-

-

-

-

-

0.77

14.19

79

0.99

-

-

-

-

-

-

0.99

13.29

83A

1.00

-

-

-

-

-

-

1.00

13.42

83B

0.98

-

-

-

-

-

-

0.98

13.15

84A

0.26

-

-

-

-

-

-

0.26

3.49

84B

0.76

-

-

-

-

-

-

0.76

10.20

84C

0.74

-

-

-

-

-

-

0.74

9.93

86

5.50

-

-

-

-

5.50

208

-

-

94

2.00

-

-

-

-

-

-

2.00

26.84

97B

1.54

-

-

1.54

200

-

-

-

-

99A

0.41

0.41

9

-

-

-

-

-

-

100A

1.58

-

-

-

-

-

-

1.58

21.20

118

1.00

-

-

1.00

141

-

-

-

-

147

0.43

0.43

12

-

-

-

-

-

-

148

0.17

0.17

2

-

-

-

-

-

-

149

0.15

0.15

4

-

-

-

-

-

-

160A

2.38

-

-

-

-

-

-

2.38

31.94

160B

4.24

-

-

4.24

500

-

-

-

-

161A

1.12

-

-

1.12

56

-

-

-

-

161B

2.01

-

-

2.01

242

-

-

-

-

164A

0.50

0.50

12

-

-

-

-

-

-

173A

0.48

0.48

11

-

-

-

-

-

-

173B

0.47

0.47

11

-

-

-

-

-

-

174A

0.98

-

-

0.98

124

-

-

-

-

174B

0.49

-

-

0.49

89

-

-

-

-

TOTAL

63.36

10,26

226

26,95

3177

5,5

208

14,75

202,52

 

 

Evidenţa habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor și habitatelor protejate, distribuția, zone sensibile și justificarea lucrărilor propuse în aceste zone.

Analiza prezenței habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor și habitatelor protejate, distribuția acestora s-a realizat plecând de la Formularele standard și Planurile de management aprobate prin acte normative în vigoare. Habitatele și speciile prezente în zona de implementare a amenajamentului silvic sunt cele prevăzute în următoarele acte normative:

  • Ordinul Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 1555/2016 privind aprobarea Planului de management al sitului Natura 2000 ROSPA0075 Măgura Odobești.
  • Ordinul Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor nr 946 din 2016-05-19 privind aprobarea Planului de management al sitului Natura 2000 ROSPA0141 Subcarpaţii Vrancei publicat in Monitorul Oficial al României nr 525 din 2016-07-13

Starea de conservare a habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor a fost stabilita prin planurile de management mai sus amintite pe baza studiilor realizate in vederea analizei toate datelor disponibile. Analiza impactului asupra speciilor si habitatelor de interes comunitar a fost realizata pe baza acestor informatii oficiale.

 

Repartiţia arboretelor pe clase de vârstă situate în ariile naturale protejate din cadrul amenajamentului silvic.

Structura pe clase de vârstă a arboretelor este una mozaicată, corespunzător menținerii unor populații viabile ale speciilor de păsări pentru care au fost declarate ariile naturale protejate ROSPA0141 Subcarpatii Vrancei si ROSPA0075 – “Măgura Odobești”astfel:

 

Aria protejată

Supr.

Clase de vârstă

ha

%

I

1-20

II

21-40

III

41-60

IV

61-80

V

81-100

VI

101-120

VII

121-140

ROSPA0141 Subcarpații Vrancei

63.36

x

-

-

1.38

35.03

7.53

13.92

5.50

x

100

-

-

2

55

12

22

9

ROSPA0075 Măgura Odobești

33.73

x

4.40

-

7.00

19.17

3.16

-

-

x

100

13

-

21

57

9

-

-

Total Natura 2000

97.09

x

4.40

-

8.38

54.20

10.69

13.92

5.50

x

100

5

-

8

56

11

14

6

 

Repartiția arboretelor din amenajamentul silvic, situate în ariile protejate, în funcție de consistența arboretelor

 

Aria protejată

Supr.

Categoria de consistență

ha

%

< 0.4

0.4 – 0.6

> 0.6

ROSPA0141 Subcarpații Vrancei

63.36

x

25.67

8.23

29.46

x

100

40

13

47

ROSPA0075 Măgura Odobești

33.73

x

-

-

33.73

x

100

 

 

100

Total Natura 2000

97.09

x

25.67

8.23

63.19

x

100

26

8

66

 

 

Repartiția arboretelor din amenajamentul silvic, situate în ariile protejate,  funcție de compoziția arboretelor

 

Aria protejată

Supr.

Specia

ha

%

GO

FA

TE

PLT

DT

DM

ROSPA0141 Subcarpații Vrancei

63.36

x

23.60

22.87

8.41

1.11

7.09

0.28

x

100

39

37

13

2

9

-

ROSPA0075 Măgura Odobești

33.73

x

10.93

14.25

2.17

-

5.50

0.88

x

100

32

42

6

-

17

3

Total Natura 2000

97.09

x

34.53

37.12

10.28

1.11

12.59

1.16

x

100

36

38

11

1

13

1

 

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire se va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

 

Evidența lucrărilor propuse și principalele tipuri de lucrări silvice propuse pentru următorii 10 ani - intensitatea intervențiilor, suprafețe și cantitățile de masă lemnoasă propuse  a se exploata în diferite lucrări (tratamente, igienă și lucrări speciale de conservare) și operațiuni culturale.

Posibilitatea de produse principale este de 523 m3/an. Posibilitatea de produse secundare este de 110 m3/an.

Pe unitatea de producție, posibilitatea  totală este de 668 m3/an (523 m3/an din produse principale, 110 m3/an din produse secundare, 35 m3/an din tăieri de conservare). Din tăieri de igienă se vor extrage 49 m3/deceniu.

 

Posibilitatea (mc/an)

Indici de recoltare (mc/an/ha)

Indice de creștere curentă

Produse principale

Produse secundare

Taieri de conservare

Total

Din produse principale

Din produse secundare

Din taieri de conservare

Total

523

110

35

668

3.5

0.7

0.3

4.5

4.3

 

Volumul total anual de masă lemnoasă posibil de recoltat este de 668 m3/an, din care volumul de recoltat prin rărituri și tăieri de igienă este orientativ. Indicele total de recoltare este de 4.5 m3/an/ha, fiind apropiat de indicele de creștere curentă (4.3 m3/an/ha).

                               

Specificări

Suprafața

-ha-

Volum

-m3-

Totală

Anuală

Total

Anual

Produse secundare

44.95

4.50

1095

110

Produse principale

40.85

4.09

5230

523

Tăieri de conservare

9.63

0.96

350

35

Total general

95.43

9.55

6675

668

Tăieri de igienă

36.42

36.42

489

49

 

Zonarea funcţională, baza de amenajare, subunităţi de gospodărire

Conform Conferinței a-II-a de amenajare nr. 112 din 03.06.2021 suprafața a fost încadrată în grupa I funcționala (138.68 ha) și în grupa a II-a funcțională (10.72 ha) cu următoarele categorii funcționale:

-1.2A – păduri situate pe stâncării, pe grohotișuri, pe terenuri cu eroziune în adâncime, pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, iar cele situate pe substrat de fliș, nisipuri sau pietrișuri, cu înclinarea mai mare de 30 grade (T II) – 13.82 ha;

- 1.2H – arboretele situate pe terenuri alunecătoare (T II) – 2.50 ha;

- 1.2L – arboretele situate pe terenuri cu substraturi litologice foarte vulnerabile la eroziuni și alunecari, cu pante cuprinse până la limitele indicate la categoria 1.2.A (T IV) – 38.18 ha;

- 1.4E - benzi de pădure constituite din subparcele întregi situate de-a lungul căilor de comunicații de importanță națională și internatională (T II) – 5.50 ha;

- 1.5R - Arboretele din păduri/ecosisteme de pădure cu valoare protectivă pentru habitate de interes comunitar și specii de interes deosebit incluse în arii speciale de conservare/situri de importanța comunitară în scopul conservării habitatelor (din rețeaua ecologică Natura 2000 – ROSPA 0075 Măgura Odobești, ROSPA 0141 Subcarpații Vrancei) (T IV) – 78.68 ha.

- 2.1C – arboretele destinate să producă, în principal, lemn pentru cherestea (T VI) – 10.72 ha;

S-au adoptat următoarele baze de amenajare :

Regimul adoptat este codru.

          Compoziţia ţel este cea corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile și compoziția țel la exploatabilitate pentru celelalte arborete.

Exploatabilitatea : - de protecţie – pentru arboretele din grupa I-a funcțională și tehnica exprimată prin vârsta exploatabilității tehnice pentru arboretele din grupa a II a funcțională.

Tratamente: tăieri progresive și tăieri succesive.

Ciclul : - 110 ani.

Subunităţi de gospodărire

În raport cu obiectivele urmărite și funcțiile de producție și de protecție stabilite au fost constituite următoarele subunităţi de producție sau protecție:

  • SU.P. "A" - Codru regulat – 127,58 ha;
  • SU.P. "M" - Păduri supuse regimului de conservare deosebită – 21,82 ha;

 

Prezentarea impactului lucrărilor silvice asupra speciilor şi habitatelor de interes comunitar și național.

În urma analizei lucrărilor silvotehnice care se propun a fi realizate în cadrul amenajamentului silvic, la nivel de unitate amenajistică, prin raportare la obiectivele de conservare specifice ale ariilor protejate ROSPA0141 Subcarpații Vrancei și ROSPA0075 – “Măgura Odobești”, și ale fiecărei specii de păsări, rezultă un impact nesemnificativ al lucrărilor silvice (impact pozitiv nesemnificativ supra habitatelor în care se întâlnesc păsările și impact rezidual pozitiv redus asupra păsărilor după aplicarea masurilor ce trebuiesc respectate la efectuarea lucrărilor silvice) asupra speciilor de păsări din ROSPA0141 Subcarpatii Vrancei si ROSPA0075 – “Măgura Odobești”.

 

Prezentarea măsurilor optime care se pot lua în cazul arboretelor calamitate pentru refacerea fondului forestier (împădurire/refacere naturală) pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar în cazul arboretelor calamitate

În cazul apariţiei unor calamităţi naturale (doborâturi de vânt, rupturi de vânt şi zăpadă, incendii, uscare în masă, atacuri de dăunători, etc,) în care intensitatea fenomenelor depăşeşte prevederile amenajamentului, efectele neputând fi înlăturate prin aplicarea lucrărilor propuse în prezentul amenajament, se vor aplica prevederile legale în vigoare de la data apariţiei fenomenului. Principalele soluţii/măsuri optime, care se pot lua în cazul apariţiei unor calamităţi naturale (doborâturi de vânt, rupturi de vânt şi zăpadă, incendii, uscare în masă, atacuri de dăunători, etc,), în vederea eliminării cât mai rapide a efectelor negative a acestora şi a stopării extinderii fenomenelor, sunt următoarele:

  • În cazul fenomenelor dispersate este necesară inventarierea cât mai rapidă a arborilor afectaţi în vederea determinării volumului rezultat, pentru a stabili dacă este necesară modificarea prevederilor amenajamentului (dacă volumul arborilor afectaţi este mai mare de 20% din volumul arboretului existent la data apariţiei fenomenului);
  • În cazul fenomenelor concentrate este necesară determinarea cât mai rapidă şi exactă a suprafeţei afectate pentru a stabili dacă este necesară modificarea prevederilor amenajamentului (dacă arborii afectaţi, dintr-un arboret sunt concentraţi pe o suprafaţă de peste 5.000 m2);
  • Punerea în valoarea a arborilor afectaţi;
  • Extragerea arborilor afectaţi cât mai repede cu putinţă pentru a evita extinderea fenomenelor s-au apariţia altor fenomene (ex: în cazul arborilor de răşinoase, afectaţi de doborâturi, neextragerea acestora cât mai urgent posibil poate duce la deprecierea lemnului şi apariţia atacurilor de ipidae, etc.);
  • Împădurirea suprafețelor afectate cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;
  • Stabilirea, eventual schimbarea, compoziţiilor ţel de regenerare sau de împădurire, astfel încât viitoarele arborete să prezinte o rezistență mai ridicată la factorii destabilizatori ce au condus la afectările respective;
  • Măsuri de protecție pe lizierele deschise, perimetrale doborâturilor de vânt și rupturi în masă pentru preîntâmpinarea atacurilor de ipide și combaterea acestora;
  • Pentru volumul recoltat din calamități se vor face precomptări necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.
  • Pentru creşterea eficacității funcționale a pădurilor, prin amenajament s-au prevazut măsuri pentru asigurarea stabilității ecologice a fondului forestier, iar în cazul constatării unor importante deteriorări, acțiuni de reconstrucție ecologică.

În cazul în care este necesară modificarea prevederilor amenajamentului se impun următoarele:

•        Convocarea, cât mai rapidă a persoanelor care trebuie să participe la efectuarea analizei în teren: şeful ocolului silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, șeful de proiect și expertul C.T.A.P., un reprezentant al structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care raspunde de silvicultură, un reprezentant al structurii de administrare/custodelui ariei naturale protejate, un reprezentant al autorităţii teritoriale pentru protecţia mediului;

•        Întocmirea cât mai rapidă, de către ocolul silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, a documentaţiei necesare în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare la data apariţiei fenomenului);

 

 

Măsuri și condiții stabilite în acesta etapă:

  • arboretele cu stare nefavorabilă sau partial favorabilă, în care au fost propuse lucrări de curăţiri sau rărituri, vor fi conduse pentru a asigura îmbunătăţirea stării de conservare prin promovarea speciilor specifice habitatului, aflate diseminat sau în proporţie redusă;
  • reconstrucţia terenurilor a căror suprafaţă a fost afectată (învelişul vegetal) la finalizarea lucrărilor de exploatare şi redarea terenurilor folosinţelor iniţiale;
  • valorificarea la maximum a posibilităţilor de regenerare naturală din sămânţă;
  • conducerea arboretelor numai în regimul impus prin amenajamentul silvic propus (codru);
  • evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi cu ocazia recoltării masei lemnoase;
  • folosirea în cazul regenerărilor artificiale numai de puieţi produşi cu material seminologic de origine locală care se pretează la condiţiile climatice şi pedologice din zona analizată;
  • evitarea păşunatului în pădure şi reducerea la minim a trecerii turmelor de animale prin arborete;
  • evitarea colectării concentrate şi pe o durată lungă a arborilor prin târâre, pe linia de cea mai mare pantă, pe terenurile cu înclinare mare, evitarea menţinerii fără vegetaţie forestieră, pentru o perioadă îndelungată, a terenurilor înclinate, intervenţia operativă în cazul apariţiei unor semne de torenţialitate;
  • menţinerea căilor de acces actuale din interiorul zonei analizate şi interzicerea creării unor noi căi de acces;
  • tăierea arborilor se va face cât mai de jos, astfel încât înălţimea cioatelor să nu depăşească 1/3 din diametru, iar la arborii mai groşi să nu depăşească 20 cm;
  • doborârea arborilor se va face în afara ochiurilor sau a punctelor de regenerare, iar colectarea lemnului se va face pe trasee prestabilite.
  • menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într- un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc. prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei – în toate unităţile amenajistice;
  • Traversarea paraielor cu busteni se va face obligatoriu pe podete de lemn iar platformele primare si organizarile de santier vor fi amplasate la o distanta de minim 50 de metri de albia minora a paraielor
  • la colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile pârâurilor;
  • se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi);
  • exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului;
  • în perioadele de îngheţ/dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel;
  • se vor fasona coroanele arborilor separat la locul de doborâre;
  • arborii cu coroană, masa lemnoasă rezultată se va pachetiza în sarcini de dimensiuni reduse, astfel încât pentru scoaterea acestora să se evite degradarea solului, arborilor şi seminţişului;
  • arbori nemarcaţi situaţi pe limita căilor de scos-apropiat, vor fi protejaţi obligatoriu împotriva vătămărilor, prin aplicarea de lugoane, ţăruşi şi manşoane;
  • doborârea arborilor se execută: în afara suprafeţelor cu regenerare naturală sau artificială, pentru a se evita distrugerea sau vătămarea puieţilor, respectiv pe direcţii care să nu producă vătămări sau rupturi ale arborilor nemarcaţi;
  • la tăierile cu restricţii: colectarea lemnului se face în afara porţiunilor cu seminţiş, respectiv scosul lemnului se face prin târâre pe zăpadă şi prin semitârâre sau suspendare, în lipsa acesteia;
  • se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului sau în cazul producerii unui prejudiciu asupra mediului, se vor respecta şi aplica prevederile OUG. nr.68/2007. În termen de două ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării, trebuie să informeze ANPM, Autoritatea pentru Protecţia Mediului locală;
  • păstrarea arborilor cu scorburi ce pot fi utilizate ca locuri de cuibărit/odihnă de către păsările semnalate atât în interiorul cât şi în vecinătatea ariei naturale protejate, în toate unităţile amenajistice;
  • păstrarea a minim 5 arbori maturi, uscaţi sau în descompunere pe hectar, pentru a asigura un habitat potrivit pentru ciocănitori, păsări de pradă, nevertebrate etc, în toate unităţile amenajistice. Arborii pastrati pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbena cu inițialele AS (arbore sursa biodiversitate), vor fi cartati prin inregistrarea locatiilor geografice, iar lista cu aceste locatii se va inainta catre APM Vrancea si Serviciul Teritorial Judetean al ANANP;
  • Menținerea, cu ocazia lucrărilor de îngrijire, a speciilor secundare cum ar fi sorbul, Sorbus sp., cireșul, Padus avium;
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure, în toate unităţile amenajistice;
  • este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • interzicerea perturbarii intenţionate în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare şi de migraţie;
  • este interzisă deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;
  • este interzisă deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;
  • este interzis uciderea sau capturarea intenţionată, indiferent de metoda utilizată;
  • menținerea unui procent de cca 25% a arboretelor cu vârsta de peste 85 ani;
  • stabilirea suprafeţelor de zone tampon în jurul cuiburilor (cu diametru de 300 m, respectiv cu rază de 150 de metri) în care în perioada 15 martie – 15 august vor fi interzise activităţile legate de silvicultură (inclusive tăieri de conservare, igienizare etc.);
  • interzicerea aplicării tratamentelor chimice, cu excepţia cazurilor dovedite de gradaţii sau defolieri şi doar în cazul ineficienţei sau imposibilităţii aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.);
  • interzicerea aplicării degajărilor şi curăţirilor chimice;

 

Pentru speciile de plante si animale salbatice terestre, acvatice si subterane, cu exceptia speciilor de pasari, inclusiv cele prevazute in anexele nr. 4 A (specii de interes comunitar) si 4 B (specii de interes national) din OUG 57/2007, precum si speciile incluse in lista rosie nationala si care traiesc atat in ariile naturale protejate, cat si in afara lor, sunt interzise:

- orice forma de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vatamare a exemplarelor aflate in mediul lor natural, in oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

- perturbarea intentionata in cursul perioadei de reproducere, de crestere, de hibernare si de migratie;

- deteriorarea, distrugerea si/sau culegerea intentionata a cuiburilor si/sau oualor din natura;

- deteriorarea si/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihna;

- depozitarea necontrolata a deseurilor menajere si din activitatile specifice. Se va amenaja un loc special pentru depozitarea deseurilor si se va asigura transportul acestor cat mai repede pentru a nu constitui un pericol pentru fauna din zona.

 

Prezența sau lipsa zonelor de păduri virgine și cvasi-virgine, precum și a zonelor de pădure cu o valoare ridicată a biodiversității și lucrările silvice permise în cadrul acestor zone.

La încadrarea arboretelor în planurile de lucrări, proiectantul a analizat şi aplicat prevederile Ordinului 3397/2012 privind stabilirea criteriilor şi indicatorilor de identificare a pădurilor virgine şi cvasivirgine în România, lucru consemnat și în procesul verbal al Conferinței a a II-a de amenajare nr. 35/29.01.2020. În urma acestei analize nu au fost identificate păduri virgine s-au cvasivirgine și nici alte păduri cu valoare ridicată a biodivesității, în afara celor zonate ca atare în prezentul amenajament.

 

Monitorizarea implementării planului:

Titularul planului va implementa Planurile de monitorizare  prezentate în Studiul de Evaluare Adecvata și Raportul de mediu. Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta. Rapoartele de monitorizare anuala trebuie să conțină indicatori, planificare si metode pentru observarea statutului de conservare al speciilor și a habitatelor din siturile Natura 2000 și din ariile protejate de interes national și se vor transmite anual către APM Vrancea la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior celui în care s-a realizat monitorizarea și publica pe pagina de internet a acesteia.

 

Autoritatea competentă pentru protecția mediului a asigurat și garantat accesul liber la informație a publicului și participarea acestuia la luarea deciziei în etapa de definitivare și avizare din punct de vedere al protecției mediului a planului. Astfel au fost mediatizate prin anunțuri repetate în presa : elaborarea planului, finalizarea raportului de mediu , a studiului de evaluare adecvată și organizarea dezbaterii publice. Documentația a fost accesibilă publicului pe toată durata derulării procedurii: la sediul APM Vrancea/ OCOLUL SILVIC FOCȘANI/ pe site-ul APM Vrancea.

 

Informarea şi participarea publicului:

Anunţurile privind

Depunerea notificării

Decizia etapei de încadrare

Organizarea ședinței de dezbatere publică

Publicate în ediţiile ziarului

„ Anunțul telefonic ” din data de 27.08.2021 şi 30.08.2021

Ziarul „Anunțul telefonic” din data de 15.11.2021

Ziarul „Ziarul de Vrancea ” din data de 27.05.2022 si 30.05.2022

Afișate pe pagina de internet a A.P.M. Vrancea

22.10.2021

23.11.2021

25.05.2022

Afișate la sediul A.P.M. Vrancea

 

09.11.2021

 

 

Până la data luării acestei decizii, nu au fost înregistrate opinii/observaţii ale publicului.

 

Motivele care au stat la baza luării acestei decizii:

-Obiectivele şi soluțiile tehnice asumate prin amenajamentul silvic, urmăresc menținerea structurii şi funcțiilor pădurii amenajate, prin promovarea asigurării continuității ecosistemelor acoperite cu pădure, fără modificări de ordin topografic, geologic, geomorfologic şi a cursurilor de apă, sau exploatarea altor resurse decât cele forestiere.

-Planul nu va conduce la fragmentarea habitatelor speciilor de interes comunitar sau la degradarea acestora.

- Din analiza Studiului de evaluare Adecvată și a Raportului de mediu reiese ca prin implementarea planului si implementarea masurilor de reducere a impactului, nu va fi  afectata semnificativ starea de conservare a speciilor si habitatelor criteriu.

- Raportul de mediu respecta conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 2 a H.G. nr. 1076/2004;

- Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului insoteste documentatia depusa in vederea obtinerii avizului de mediu si face parte integranta din acesta.

- a fost emis avizul nr. 21/02.08.2022 de catre A.N.A.N.P. – Serviciul Teritorial Vrancea.

 

Măsurile de reducere a efectelor semnificative asupra mediului şi a efectelor semnificative transfrontieră, după caz

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu apa

În conformitate cu amenajamentul silvic analizat nu se propun construcții edilitare sau de altă natură care să influențeze calitatea apelor de suprafață și/sau subterane. Cu toate acestea a preîntâmpina impactul asupra apelor de suprafaţă şi subterane a lucrărilor de exploatare se impun următoarele masuri de prevenire a impactului:

  • se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale şi limitarea consecinţelor acestora;
  • stabilirea căilor de acces provizorii la o distanța minimă de 1,5 m față de orice curs de apă;
  • depozitarea resturilor de lemne și frunze rezultate și a rumegușului nu se va face în zone cu potențial de formare de torenți, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • amplasarea platformelor de colectare în zone accesibile mijloacelor auto pentru încărcare;
  • este interzisă depozitarea masei lemnoase în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • este interzisă executarea de lucrări de întreținere a motoarelor mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • eliminarea imediată a efectelor produse de pierderi accidentale de carburanți ți lubrifianți;
  • este interzisă alimentarea cu carburanți a mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor.

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu aer

  • acţiuni de monitorizare şi corectare/prevenire în funcţie de necesităţi;
  • măsuri pentru folosirea energiilor alternative – ecologice pentru încălzirea spaţiilor, prepararea apei calde menajere a hranei, măsuri ce vor reduce substanţial emisiile de poluant în atmosferă;
  • stabilirea şi impunerea unor limitări de viteză în zonă a mijloacelor de transport;
  • utilizarea de vehicule şi utilaje performante mobile dotate cu motoare performante care să aibă emisiile de poluanţi sub valorile limită impuse de legislaţia de mediu;
  • se vor lua masuri de reducere a nivelului de praf pe durata execuției lucrărilor; utilajele vor fi periodic verificate din punct de vedere tehnic în vederea creşterii performantelor; se interzice funcționarea motoarelor în gol;
  • folosirea de utilaje şi camioane de generație recentă, prevăzute cu sisteme performante de minimizare a evacuarii poluanților în atmosferă;
  • la sfârşitul unei săptămâni de lucru, se va efectua curățenia fronturilor de lucru, cu care ocazie se vor evacua deşeurile, se vor stivui materialele, se vor alinia utilajele;
  • efectuarea la timp a reviziilor și reparațiilor a motoare termice din dotarea utilajelor și a mijloacelor auto;
  • etapizarea lucrărilor silvice cu distribuirea desfățurării lor pe suprafețe restrânse de pădure;
  • folosirea unui număr de utilaje ți mijloace auto de transport adecvat fiecărei activități și evitarea supradimensionării acestora;
  • evitarea funcționării în gol a motoarelor utilajelor și a mijloacelor auto.

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu sol

  • terenurile ocupate temporar pentru amplasarea organizărilor de şantier, a drumurilor şi platformelor provizorii se vor limita numai la suprafeţele necesare fronturilor de lucru;
  • se vor interzice lucrări de terasamente ce pot să provoace scurgerea apelor pe parcelele vecine sau care împiedică evacuarea şi colectarea apelor meteorice;
  • amplasarea organizărilor de şantier va urmării evitarea terenurilor aflate la limită;
  • la încheierea lucrărilor, terenurile ocupate temporar pentru desfăşurarea lucrărilor vor fi readuse la folosinţa actuală;
  • se vor lua măsuri pentru evitarea poluării solului cu carburanţi sau uleiuri în urma operaţiilor de aprovizionare, depozitare sau alimentare a utilajelor, sau ca urmare a funcţionării defectuoase a acestora;
  • se vor încheia contracte ferme pentru eliminarea deşeurilor menajere şi se va implementa colectarea selectivă a deşeurilor la sursă.
  • adoptarea unui sistem adecvat (ne-târâit) de transport a masei lemnoase, acolo unde solul are compoziție de consistent ”moale” în vederea scoaterii acesteia pe locurile de depozitare temporară;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase cu o declivitate sub 20 % (mai ales pe versanți);
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel în zone cu teren pietros sau stâncos;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase pe distanțe cât se poate de scurte;
  • dotarea utilajelor care deservesc activitatea de exploatare forestieră (TAF -uri) cu anvelope de lățime mare care să aibă ca efect reducerea presiunii pe sol și implicit reducerea fenomenului de tasare;
  • în cazul în care s-au format șanțuri sau șleauri se va reface portanța solului (prin nivelarea terenului) pe traseele căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase;
  • platformele pentru depozitarea provizorie a masei lemnoase vor fi alese în zone care să prevină posibile poluări ale solului (drumuri forestiere, platforme asfaltate situate limitrof soselelor existente în zonă, etc.);
  • drumurile destinate circulaţiei autovehiculelor, inclusiv locurile de parcare vor fi selectate să fie în sistem impermeabil;
  • pierderile accidentale de carburanți și/sau lubrifianți de la utilajele și/sau mijloacele auto care deservesc activitatea de exploatare forestieră vor fi îndepărtate imediat prin decopertare;
  • spațiile pentru colectarea si stocarea temporară a deșeurilor vor fi realizate în sistem impermeabil.

 

Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevăzute de prezenta hotărâre, cu respectarea prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, se atacă odată cu decizia etapei de încadrare.

Soluţionarea cererii se face potrivit dispoziţiilor Legii nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele care fac parte din publicul interesat şi care se consideră vătămate într-un drept ori într-un interes legitim, trebuie să solicite autorităţii publice emitente, în termen de 30 zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei de emitere a avizului de mediu, revocarea în tot sau în parte, a prezentei decizii.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă în termen de 30 zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura administrativă prealabilă este gratuită.