Înapoi

Decizie emitere aviz de mediu pentru „ Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparţinând Obştii Nistorești, UP V Nistorești ” constituit în UP V Nistorești, amplasament în U.A.T: Nistorești și Păuleşti, jud. Vrancea - titular - OBŞTEA NISTOREȘTI

DECIZIE DE EMITERE A AVIZULUI DE MEDIU

 

Nr. 14448 / 05.01.2023

 

          Ca urmare a cererii adresate de OBŞTEA NISTOREȘTI cu sediul în sat Nistorești, com. Nistorești, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 9827 din 21.09.2021 și a completărilor ulterioare, în baza Hotărârii Guvernului nr.1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, şi a Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit al A.P.M. Vrancea din data de 05.01.2023 - etapa de analiză a calităţii Raportului de mediu, că:

 

Pentru „ Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparţinând Obştii Nistorești, UP V Nistorești ” constituit în UP V Nistorești, amplasament în U.A.T: Nistorești și Păuleşti, jud. Vrancea, titular: OBŞTEA NISTOREȘTI se va emite avizul de mediu.

 

          Principalele obiective urmărite la elaborarea amenajamentului fondului forestier al UP V Nistorești au fost:

Ecologice - protejarea şi conservarea mediului:

  • Protecţia apelor
  • Protectia terenurilor contra eroziunii
  • Protecţia contra factorilor climatici dăunători
  • Conservarea şi ameliorarea biodiversităţii
  • Echilibrul hidrologic
  • Asigurarea stării favorabile de conservare a habitatelor și a speciilor de importanță comunitară din cadrul Parcului Natural Putna – Vrancea, a sitului Natura 2000 ROSCI0208 Putna – Vrancea, ariei de protecție specială avifaunistică ROSPA0088 Munții Vrancei
  • Conservarea speciilor de interes cinegetic
  • Menţinerea nealterată a peisajului şi a climatului zonei

Sociale - realizarea cadrului natural:

  •  Recreere, destindere
  •  Valorificarea forței de muncă locală

Economice  - optimizarea productiei padurilor:

  • Producția de masă lemnoasă de calitate ridicată, valorificabilă industrial
  • Satisfacerea nevoilor de lemn pentru construcţii rurale, lemn de foc și alte utilizări;
  • Valorificarea  tuturor  resurselor  nelemnoase  disponibile  (vânat,  fructe  de  pădure,  ciuperci,  plante medicinale etc.).

                                                  

Amenajamentul silvic realizat pentru UP V Nistoresti, are o suprafaţă de 2794,20 ha.

 

Din punct de vedere fizico-geografic pădurea amenajată este situată în Carpații de Curbură, Munții Vrancei, mai exact în Muntele Coza (parcelele: 15-110)  și în Muntele Zboina Frumoasă (parcelele 1-14).

Din punct de vedere teritorial-administrativ pădurea din U.P. V Nistorești este situată în judeţul Vrancea, pe raza comunelor Nistorești și Păulești.

 

Pădurile ce constituie aceasta unitate sunt grupate in 2 trupuri de pădure.

 

Nr.

crt.

Denumirea

trupului sau bazinetului

Parcele componente

Suprafaţa (ha)

Localitatea în raza căreia

se află

1

Secătura

1-14

273,40

Nistoresti

2

Herăstrău - Izvoarele Nărujei - Coza

15 - 70, 110

1515,70

71-109

1005,10

Păuleşti

TOTAL

2794,20

 

Zonarea funcţională :

 

-        arborete din bazinete torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajarea pădurilor sau de amenajare a bazinelor hidrografice sunt încadrate în grupa I funcţională, categoria funcţională 1G – T III;

-        arborete situate pe stâncării, pe grohotişuri și pe terenuri cu eroziune în adâncime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 30 grade pe substrate de fliş (facies marnos, marno-argilos și argilos), nisipuri, pietrişuri și loess sunt încadrate în grupa I funcţională, categoria funcţională 2A – T II;

-        arboretele constituite ca rezervații seminologice sunt încadrate în grupa a I-a funcţională, categoria funcţională 5H –T II;

-        arborete din păduri/ecosisteme de pădure cu valoare protectivă pentru habitatele de interes comunitar și specii de interes deosebit, incluse în arii speciale de conservare/situri de importanță comunitară în scopul conservării habitatelor (ROSCI 0208 Putna – Vrancea și ROSPA 0088 Munții Vrancei) sunt încadrate în grupa I funcţională, categoriile funcţionale 5Q și 5R – T IV (parcelele 71 - 109)

-        arborete incluse în zona de management durabil al parcurilor naturale sunt încadrate în grupa I funcţională, categoria funcţională 6H – T III (parcelele 71 - 109).

 

 

 

 

Grupa, subgrupa şi

categoria funcţională

Categorii funcţionale

Suprafaţa

Funcţia prioritară

Funcţiile secundare

ha

%

I

1G*

T III

Arborete din bazinete torențiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajarea pădurilor sau de amenajare a bazinelor hidrografice

- protecția terenului și solului

- protecţia apelor

- funcţia socială (recreere)

- conservarea biodiversităţii

1439,41

52

I

2A*

T II

Arborete situate pe stâncării, pe grohotişuri și pe terenuri cu eroziune în adâncime și pe terenuri cu înclinarea mai mare de 30 grade pe substrate de fliş (facies marnos, marno-argilos și argilos), nisipuri, pietrişuri și loess

- protecţia apelor

- funcţia socială (recreere)

- conservarea biodiversităţii

1294,53

47

I

5H*

T II

Arboretele constituite ca rezervații seminologice

- protecţia apelor

- protecția solului

- funcţia socială (recreere)

- conservarea biodiversităţii

28,69

1

 

 

Ariile naturale protejate de interes comunitar sau național din cadrul amenajamentului silvic

 

La elaborarea amenajamentului silvic și propunerea lucrărilor s-a ținut cont de faptul că fondul forestier amenajat în cadrul UP V Nistorești este inclus în perimetrul rețelei ecologice europene Natura 2000. Suprafaţa luată în studiu (2794,20ha),  se suprapune parțial (36%) peste RONPA0932 Parcul Natural Putna – Vrancea, ROSCI 0208 Putna – Vrancea, ROSPA0088 Munții Vrancei.

 

Parcul Natural Putna – Vrancea, ROSCI 0208 Putna – Vrancea și ROSPA0088 Munții Vrancei beneficiază de un plan de management în vigoare, aprobat în condițiile legii: Planul de management al Parcului Natural Putna – Vrancea și al siturilor ROSCI0208 Putna - Vrancea şi ROSPA0088 Munţii Vrancei, aprobat prin Ordinul Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor nr. 654/2021.

 

S-a avut în vedere armonizarea Planul de management al Parcului Natural Putna – Vrancea și al siturilor ROSCI0208 Putna - Vrancea şi ROSPA0088 Munţii Vrancei cu Amenajamentul fondului forestier proprietate privată aparținând Obștii Coza - UP V Nistorești

 

Tipurile de lucrări silvice și intensitatea intervențiilor stabilite prin normele silvice, care se vor face în ariile naturale protejate

 

Condiţiile naturale din unitate şi cerinţele social-economice impun ca arboretele să fie conduse către structuri diversificate, relativ echiene şi relativ pluriene, cât mai apropiate de cele naturale, capabile să îndeplinească funcţii multiple de protecţie şi producţie.

• În arboretele încadrate în tipul I funcţional (S.U.P.,,E’’) supuse ocrotirii genofondului şi ecofondului forestier nu se vor executa lucrări silvice. In S.U.P. „E” au fost incluse arboretele încadrate în grupa I, subgrupa şi categoria 5C. În aceste arborete este interzisă exploatarea arborilor indiferent de starea lor (viguroşi, rupţi, uscaţi, doborâţi, etc.), culegerea fructelor şi respectiv a ciupercilor de pădure. Aceste arborete sunt incluse în rezervaţia Lăcăuţi – Izvoarele Putnei, destinate conservării genofondului şi ecofondului forestier, din Parcul Natural Putna-Vrancea.

• În arboretele încadrate în tipul II funcţional (S.U.P.,,M’’) supuse regimului de conservare deosebită se vor executa tăieri de igienă, lucrări de ingrijire şi lucrări speciale de conservare.

• În arboretele încadrate în tipul III funcţional (S.U.P.,,A’’ – codru regulat), în concordanţă cu ţelul de gospodărire şi formaţia forestieră cele mai adecvate tratamente sunt tăieri progresive în amestecurile de fag cu răşinoase si tăieri rase în benzi alăturate în molidişuri.

 

 

Evidenţa habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor și habitatelor protejate, distribuția, zone sensibile și justificarea lucrărilor propuse în aceste zone.

 

Starea de conservare a habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor a fost stabilita prin planurile de management pe baza studiilor realizate in vederea analizei toate datelor disponibile. Analiza impactului asupra speciilor si habitatelor de interes comunitar a fost realizata pe baza acestor informatii. Pentru identificarea prezenței speciilor de interes comunitar listate în formularul standard Natura 2000 al ROSCI0208 Putna-Vrancea în zona fondului forestier au fost analizate informațiile spațiale privind distribuția speciilor, informații ce au stat la baza elaborării Planului de management integrat al siturilor Natura 2000 ROSCI0208 Putna-Vrancea și ROSPA 0088 Muntii Vrancei și, complementar, au fost corelate caracteristicile ecologice ale suprafețelor amenajate cu cerințele ecologice de habitat ale speciilor de interes conservativ.

 

Având în vedere informațiile furnizate, s-a concluzionat că lucrările planificate în amenajamentul silvic al UP V Nistoresti nu conduc, nici în mod direct și nici în mod indirect, la afectarea semnificativă a stării de conservare actuale a vreunei specii sau habitat de interes comunitar din cadrul siturilor Natura 2000 ROSCI0208 Putna-Vrancea și ROSPA 0088 Muntii Vrancei.

 

Repartiţia arboretelor din cadrul amenajamentului silvic

 

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire se va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

 

Evidența lucrărilor propuse și principalele tipuri de lucrări silvice propuse pentru următorii 10 ani - intensitatea intervențiilor, suprafețe și cantitățile de masă lemnoasă propuse  a se exploata în diferite lucrări (tratamente, igienă și lucrări speciale de conservare) și operațiuni culturale.

 

Tăieri cvasigrădinărite se vor executa pe o suprafaţă de 518,62 ha, din care în acest deceniu se vor extrage 50189 mc, în unitățile amenajistice 1, 3A, 3C, 4A, 4B, 5B, 6B, 7A, 7B, 9A, 10B, 11B, 12B, 13A, 14C, 15A, 16A, 19B, 20A, 22A, 26A, 27B, 31B, 35B, 35D, 35G, 36B, 40C, 41A, 43B, 43F, 47B, 48, 49D, 51B, 59B, 60B, 61C, 63, 70C, 83C, 85B, 91B, 92A, 106D, 107B, 108B și 109B. Acest tratament face parte din grupa tratamentelor cu tăieri repetate într-o  perioadă mai  lungă  de  timp, la care regenerarea se  obţine sub  masiv. Indicele de recoltare pentru produse principale este de 1,8mc/an/ha

 

Suprafaţa de parcurs şi volumul de extras pe natură de lucrări şi specii

Specificări

Tipul funcţional

Suprafaţa (ha)

Volum (m3)

Posibilitatea anuală pe specii (m3/an)

Totală

Anuală

Total

Anual

FA

BR

MO

ME

PI

SAC

PLT

AN

Degajări

II

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

IIII

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Total

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Curăţiri

II

3,18

0,32

35

4

-

2

1

1

-

-

-

-

III

54,07

5,41

267

26

4

13

6

2

-

1

-

-

Total

57,25

5,73

302

30

4

15

7

3

-

1

-

-

Rărituri

II

195,82

19,58

6034

603

106

202

235

46

8

-

6

-

III

963,48

96,35

26803

2681

404

927

1008

246

41

28

12

15

Total

1159,30

115,93

32837

3284

510

1129

1243

292

49

28

18

15

Produse secundare

II

199,00

19,90

6069

607

106

204

236

47

8

-

6

-

III

1017,55

101,76

27070

2707

408

940

1014

248

41

29

12

15

Total

1216,55

121,66

33139

3314

514

1144

1250

295

49

29

18

15

Tăieri de igienă

II

524,94

524,94

4509

451

135

112

89

62

43

-

8

2

III

90,94

90,94

777

78

42

22

11

2

-

-

-

1

Total

615,88

615,88

5286

529

177

134

100

64

43

-

8

3

 

 

Zonarea funcţională, baza de amenajare, subunităţi de gospodărire;

 

Pentru realizarea obiectivelor stabilite este necesar ca arboretelor să li se aplice măsuri de gospodărire adecvate. În acest scop s-au constituit trei subunităţi de gospodărire şi anume:

-        S.U.P. „J” – Codru cvasigrădinărit;

-        S.U.P. „K” – Rezervații de semințe;

-        S.U.P. „M” – Conservare deosebită.

 

În S.U.P. „A” au fost incluse arboretele încadrate în grupa a-I-a funcţională, subgrupa şi categoria 1G. Prin tratamentele adoptate, din aceste arborete se va extrage masă lemnoasă sub formă de produse principale.

 

În S.U.P. „K” au fost incluse arboretele încadrate în grupa I, subgrupa şi categoria 5H. În aceste arborete nu se admite recoltarea de produse principale, ele urmând a fi parcurse cu lucrări de igienă.

În S.U.P. „M” au fost incluse arboretele încadrate în grupa I, subgrupa şi categoria 2A. În aceste arborete nu se admite recoltarea de produse principale, ele urmând a fi parcurse doar cu tăieri de conservare și lucrări de igienă.

 

Bazele de amenajare stabilite sunt următoarele:

  • Regimul: codru regulat;
  • Compoziţia ţel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;
  • Exploatabilitatea: de protecţie, pentru arboretele încadrate în grupa I funcţională pentru care se reglementează procesul de producție;
  • Vârsta exploatabilităţii de protecție – 109 ani S.U.P.  j iar pentru arboretele încadrate în S.U.P. M - conservare deosebită, pentru care funcţia principală este cea de protecţie, nu s-au stabilit vârste ale exploatabilităţii, ele urmând să fie gospodărite prin lucrări speciale de conservare.
  • Pentru arboretele din subunitatea J – codru regulat, s-a adoptat un ciclu de 110 de ani. 
  • Tratament: tăieri cvasigradinarite s-au propus pe o suprafață de 518,62 ha

 

 

Prezentarea măsurilor optime care se pot lua în cazul arboretelor calamitate pentru refacerea fondului forestier (împădurire/refacere naturală) pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar în cazul arboretelor calamitate;

 

În cazul apariţiei unor calamităţi naturale (doborâturi de vânt, rupturi de vânt şi zăpadă, incendii, uscare în masă, atacuri de dăunători, etc,) în care intensitatea fenomenelor depăşeşte prevederile amenajamentului, efectele neputând fi înlăturate prin aplicarea lucrărilor propuse în prezentul amenajament, se vor aplica prevederile legale în vigoare de la data apariţiei fenomenului. Principalele soluţii/măsuri optime, care se pot lua în cazul apariţiei unor calamităţi naturale (doborâturi de vânt, rupturi de vânt şi zăpadă, incendii, uscare în masă, atacuri de dăunători, etc,), în vederea eliminării cât mai rapide a efectelor negative a acestora şi a stopării extinderii fenomenelor, sunt următoarele:

  • În cazul fenomenelor dispersate este necesară inventarierea cât mai rapidă a arborilor afectaţi în vederea determinării volumului rezultat, pentru a stabili dacă este necesară modificarea prevederilor amenajamentului (dacă volumul arborilor afectaţi este mai mare de 20% din volumul arboretului existent la data apariţiei fenomenului);
  • În cazul fenomenelor concentrate este necesară determinarea cât mai rapidă şi exactă a suprafeţei afectate pentru a stabili dacă este necesară modificarea prevederilor amenajamentului (dacă arborii afectaţi, dintr-un arboret sunt concentraţi pe o suprafaţă de peste 5.000 m2);
  • Punerea în valoarea a arborilor afectaţi;
  • Extragerea arborilor afectaţi cât mai repede cu putinţă pentru a evita extinderea fenomenelor s-au apariţia altor fenomene (ex: în cazul arborilor de răşinoase, afectaţi de doborâturi, neextragerea acestora cât mai urgent posibil poate duce la deprecierea lemnului şi apariţia atacurilor de ipidae, etc.);
  • Împădurirea suprafețelor afectate cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;
  • Stabilirea, eventual schimbarea, compoziţiilor ţel de regenerare sau de împădurire, astfel încât viitoarele arborete să prezinte o rezistență mai ridicată la factorii destabilizatori ce au condus la afectările respective;
  • Măsuri de protecție pe lizierele deschise, perimetrale doborâturilor de vânt și rupturi în masă pentru preîntâmpinarea atacurilor de ipide și combaterea acestora;
  • Pentru volumul recoltat din calamități se vor face precomptări necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.
  • Pentru creşterea eficacității funcționale a pădurilor, prin amenajament s-au prevazut măsuri pentru asigurarea stabilității ecologice a fondului forestier, iar în cazul constatării unor importante deteriorări, acțiuni de reconstrucție ecologică.

 

În cazul în care este necesară modificarea prevederilor amenajamentului se impun următoarele:

•        Convocarea, cât mai rapidă a persoanelor care trebuie să participe la efectuarea analizei în teren: şeful ocolului silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, șeful de proiect și expertul C.T.A.P., un reprezentant al structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care raspunde de silvicultură, un reprezentant al structurii de administrare/custodelui ariei naturale protejate, un reprezentant al autorităţii teritoriale pentru protecţia mediului;

•        Întocmirea cât mai rapidă, de către ocolul silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, a documentaţiei necesare în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare la data apariţiei fenomenului);

 

Prezentarea măsurilor necesare a fi luate pentru menţinerea statutului de conservare a habitatelor si speciilor de interes comunitar și național:

 

Se vor respecta toate masurile stabilite de evaluator in cadrul capitolului D.5. Măsuri de reducere a impactului asupra biodiversităţii precum si urmatoarele masuri generale:

 

Masuri de reducere a impactului asupra habitatelor de interes comunitar

  • sunt interzise orice fel de lucrari in suprafetele aflate in interiorul zonelor de protectie integrala de pe raza ariilor protejate;
  • sunt interzise orice alte lucrari silvice in afara celor prevazute in planul de amenajare analizat;
  • compoziţiile ţel şi compoziţiile de regenerare vor fi adaptate pentru a asigura compoziţia tipică a habitatelor – în unităţile amenajistice propuse pentru completări, împăduriri sau promovarea regenerării natural;
  • arboretele ce au fost identificate ca fiind arborete cu stare nefavorabilă sau partial favorabilă, în care au fost propuse lucrări de curăţiri sau rărituri, vor fi conduse pentru a asigura îmbunătăţirea stării de conservare. Aceste arborete necesită intervenţii pentru reconstrucţie ecologică, prin promovarea speciilor specifice habitatului, aflate diseminat sau în proporţie redusă în arborete – în toate arboretele în care s-au propus rărituri sau curăţiri;
  • reconstrucţia terenurilor a căror suprafaţă a fost afectată (învelişul vegetal) la finalizarea lucrărilor de exploatare şi redarea terenurilor folosinţelor iniţiale;
  • valorificarea la maximum a posibilităţilor de regenerare naturală din sămânţă;
  • conducerea arboretelor numai în regimul impus prin amenajamentul silvic propus (codru);
  • executarea la timp a lucrărilor de îngrijire şi conducere, iar în cazul arboretelor în care nu s-a intervenit de mult timp, să se aplice intervenţii de intensitate redusă dar mai frecvente;
  • evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi cu ocazia recoltării masei lemnoase;
  • folosirea în cazul regenerărilor artificiale numai de puieţi produşi cu material seminologic de origine locală care se pretează la condiţiile climatice şi pedologice din zona analizată;
  • respectarea regulilor de recoltare a masei lemnoase şi evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi;
  • eliminarea tăierilor în delict;
  • evitarea păşunatului în pădure şi reducerea la minim a trecerii turmelor de animale prin arborete;
  • evitarea colectării concentrate şi pe o durată lungă a arborilor prin târâre, pe linia de cea mai mare pantă, pe terenurile cu înclinare mare, evitarea menţinerii fără vegetaţie
  • forestieră, pentru o perioadă îndelungată, a terenurilor înclinate, intervenţia operativă în cazul apariţiei unor semne de torenţialitate;
  • se va urmări promovarea celui mai intensiv tratament posibil de aplicat, în cazul arboretelor ajunse la vârsta exploatabilităţii, tratament ce permite totodată şi conservarea biodiversităţii;
  • în ceea ce priveşte zonele în care se vor planta puieţi, se recomandă evitarea lucrărilor mecanice, realizarea găurilor pentru plantarea puieţilor manual;
  • o atenţie sporită se va acorda arboretelor din grupa I funcţională, de protecţie, prin creşterea stabilităţii ecosistemice şi asigurarea permanenţei pădurii în spaţiu şi timp;
  • conştientizarea turiştilor asupra necesităţii şi beneficiile protejării habitatelor forestiere şi informarea corespunzătoare a cestora, fie prin amplasarea unor bannere fie prin puncte de informare;
  • menţinerea căilor de acces actuale din interiorul zonei analizate şi interzicerea creării unor noi căi de acces;
  • exploatarea să se facă iarna pe un strat de zăpadă suficient de gros, care să asigure protecţia seminţişului;
  • durata de recoltare şi scoatere a masei lemnoase din parchetele exploatate să nu fie mai mare de două luni şi jumătate;
  • tăierea arborilor se va face cât mai de jos, astfel încât înălţimea cioatelor să nu depăşească 1/3 din diametru, iar la arborii mai groşi să nu depăşească 20 cm;
  • doborârea arborilor se va face în afara ochiurilor sau a punctelor de regenerare, iar colectarea lemnului se va face pe trasee prestabilite.

 

Masuri pentru reducerea impactului asupra speciilor de interes comunitar, inclusiv a pasarilor

 

  • menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într- un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc. prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei – în toate unităţile amenajistice;
  • la colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile pârâurilor;
  • se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi);
  • exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului;
  • în perioadele de îngheţ/dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel;
  • se vor fasona coroanele arborilor separat la locul de doborâre, nu se vor scoate;
  • arborii cu coroană, masa lemnoasă rezultată se va pachetiza în sarcini de dimensiuni reduse, astfel încât pentru scoaterea acestora să se evite degradarea solului, arborilor şi seminţişului;
  • arbori nemarcaţi situaţi pe limita căilor de scos-apropiat, vor fi protejaţi obligatoriu împotriva vătămărilor, prin aplicarea de lugoane, ţăruşi şi manşoane;
  • doborârea arborilor se execută: în afara suprafeţelor cu regenerare naturală sau artificială, pentru a se evita distrugerea sau vătămarea puieţilor, respectiv pe direcţii care să nu producă vătămări sau rupturi ale arborilor nemarcaţi;
  • la tăierile cu restricţii: colectarea lemnului se face în afara porţiunilor cu seminţiş, respectiv scosul lemnului se face prin târâre pe zăpadă şi prin semitârâre sau suspendare, în lipsa acesteia;
  • se interzice aplicarea tehnologiei de exploatare a arborilor cu coroană, variant arbori întregi, cu excepţia cazurilor în care operaţiunea de scos-apropiat se realizează cu funiculare sau suspendat;
  • se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului sau în cazul producerii unui prejudiciu asupra mediului, se vor respecta şi aplica prevederile OUG. nr.68/2007. În termen de două ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării, trebuie să informeze ANPM, Autoritatea pentru Protecţia Mediului locală;
  • menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într- un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc. prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării malurilor naturale şi poluării apei – în toate unităţile amenajistice;
  • păstrarea arborilor cu scorburi ce pot fi utilizate ca locuri de cuibărit/odihnă de către păsările semnalate atât în interiorul cât şi în vecinătatea ariei naturale protejate, în toate unităţile amenajistice;
  • păstrarea a minim 5 arbori maturi pe picior, uscaţi sau în descompunere pe hectar, pentru a asigura un habitat potrivit pentru ciocănitori, păsări de pradă, nevertebrate etc, în toate unităţile amenajistice din ariile protejate suprapuse prezentului amenajament silvic. Arborii pastrati pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbena cu inițialele AS (arbore sursa biodiversitate), vor fi cartati prin inregistrarea locatiilor geografice, iar lista cu aceste locatii se va inainta catre APM Vrancea si Administratia Parcului Natural Putna-Vrancea;
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure, în toate unităţile amenajistice;
  • este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • interzicerea perturbarii intenţionate în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare şi de migraţie;
  • este interzisă deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;
  • este interzisă deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;
  • este interzis uciderea sau capturarea intenţionată, indiferent de metoda utilizată;
  • sunt interzise activităţi care conduc la deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;
  • sunt interzise culegerea ouălor din natură şi păstrarea acestora, chiar dacă sunt goale;
  • menținerea unui procent de cca 25% a arboretelor cu vârsta de peste 85 ani;
  • stabilirea suprafeţelor de zone tampon în jurul cuiburilor (cu diametru de 300 m, respectiv cu rază de 150 de metri) în care în perioada 15 martie – 15 august vor fi interzise activităţile legate de silvicultură (inclusive tăieri de conservare, igienizare etc.);
  • menţinerea unei structuri forestiere mozaicate în cadrul unităţi de producţie, prin păstrarea de pâlcuri de 3-5 arbori bătrâni (peste 80 ani) la hectar în zonele de recoltare;
  • interzicerea aplicării tratamentelor chimice, cu excepţia cazurilor dovedite de gradaţii sau defolieri şi doar în cazul ineficienţei sau imposibilităţii aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.);
  • interzicerea aplicării degajărilor şi curăţirilor chimice;

 

Prezența sau lipsa zonelor de păduri virgine și cvasi-virgine, precum și a zonelor de pădure cu o valoare ridicată a biodiversității și lucrările silvice permise în cadrul acestor zone.

 

La încadrarea arboretelor în planurile de lucrări, proiectantul a analizat şi aplicat prevederile Ordinului 3397/2012 privind stabilirea criteriilor şi indicatorilor de identificare a pădurilor virgine şi cvasivirgine în România, lucru consemnat și în procesul verbal al Conferinței a a II-a de amenajare. În urma acestei analize nu au fost identificate păduri virgine s-au cvasivirgine și nici alte păduri cu valoare ridicată a biodivesității, în afara celor zonate ca atare în prezentul amenajament.

 

Monitorizarea implementării planului:

 

Titularul planului va implementa Planurile de monitorizare.

Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta. Rapoartele de monitorizare anuala trebuie să conțină indicatori, planificare si metode pentru observarea statutului de conservare al speciilor și a habitatelor din siturile Natura 2000 si din ariile protejate de interes national si se vor transmite anual catre APM Vrancea la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior celui în care s-a realizat monitorizarea si publica pe pagina de internet a acesteia.

 

Obiective relevante de mediu

Indicatori propuși

Ținte

Metoda

Frecvența de monitorizare / competență

Obiectiv relevant 1. Protecția fondului forestier

1. Monitorizarea lucrărilor de ajutorare a regenerarilor naturale

A. Suprafața anuală parcursă cu lucrări de ajutorare a regenerărilor naturale

- respectarea prevederilor din Planul lucrărilor de regenerare și împădurire din amenajamentul silvic

Controlul anual al regenerărilor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anual/

Ocolul Silvic care administreaza fondul forestier si titularul planului

2. Monitorizarea suprafețelor regenerate

A. Suprafața regenerată anual, din care:

- Regenerări naturale

- Regenerări artificiale

- respectarea prevederilor din Planul lucrarilor de regenerare și împădurire din amenajamentul silvic

Controlul anual al regenerărilor

3. Monitorizarea lucrărilor de îngrijire și conducere a arboretelor tinere

A. Suprafața anuală parcursă cu degajări

- respectarea prevederilor din Planul lucrărilor de îngrijire și conducere a arboretelor din amenajamentul silvic

Raportarea statistică

SILV 3

B. Suprafața anuală parcursă cu curățiri

Raportarea statistică

SILV 3

C. Volumul de masă lemnoasă recoltat prin aplicarea curățirilor

Raportarea statistică

SILV 3

D. Suprafața anuală parcursă cu rărituri

Raportarea statistică

SILV 3

E. Volumul de masă lemnoasă recoltat prin aplicarea răriturilor

Raportarea statistică

SILV 3

4. Monitorizarea lucrărilor speciale de conservare

A. Suprafața anuală parcursă cu lucrări de conservare

- respectarea prevederilor din Planul lucrărilor de conservare din amenajamentul silvic

Raportarea statistică

SILV 3

B. Volumul de masă lemnoasă recoltat prin aplicarea lucrărilor de conservare

Raportarea statistică

SILV 3

5. Monitorizarea tăierilor de igienizare a pădurilor

A. Suprafața anuală parcursă cu tăieri de igiena

- respectarea prevederilor din Planul lucrărilor de îngrijire și conducere a arboretelor din amenajamentul silvic

Raportarea statistică

SILV 3

6. Monitorizarea stării de

sănătate a arboretelor

A. Suprafețe infestate cu dăunători.

- evitare apariției cazurilor dovedite de gradații sau defolieri cu caracter de atac de masă

Statistica și prognoza anuală a dăunătorilor

7. Monitorizarea impactului presiunii antropice asupra arboretelor

A. Volumul de masă lemnoasă taiată ilegal.

- reducerea la minim a tăierilor ilegale

Controale de fond / evidența tăierilor ilegale

Obiectiv relevant 2. Protecția habitatelor natural, a speciilor de flora și fauna sălbatică din cadrul  ariilor naturale protejate și a habitatelor acestora:

1. Asigurarea conservării habitatelor

naturale pentru care au fost declarate ariile naturale protejate

 

A. Stabilitatea arealului natural al

habitatului şi a suprafeţelor pe care le acoperă amenajamentul;

- respectarea Planului de management al ariilor naturale

protejate și respectarea lucrărilor prevăzute în

amenajament

Consultare rapoarte de

monitorizare ale administratorilor ariilor naturale

protejate sau, după caz,

autorităţii responsabile și respectarea condițiilor specifice

punere în valoare și exploatare

forestieră.

Anual/

Ocolul Silvic care administreaza fondul forestier si titularul planului

B. Menţinerea structurii şi funcţiilor specifice ale habitatului;

2. Asigurarea conservării speciilor de

floră şi faună sălbatică pentru care au

fost declarate ariile naturale protejate

 

A. Populaţiile speciilor de floră şi faună

sălbatică din ariile protejate existente în

amenajamen

- speciile se află într-o stare de conservare favorabilă

Consultare rapoarte de

monitorizare ale

administratorilor ariilor naturale

protejate sau, după caz,

autorităţii responsabile și respectarea condițiilor specifice

punere în valoare și exploatare

forestieră.

Anual/

Ocolul Silvic care administreaza fondul forestier si titularul planului

 

D. Menținerea lemnului mort și a arborilor bătrâni pentru asigurarea condițiilor specifice de habitat pentru speciile de ciocănitori și păsări comune;

- Se vor păstra minim 3-5 arbori/ha bătrâni cu scorburi pentru cuibarire și adăpostire în toate unitățile amenajistice in care a fost identificată specia;

- Se vor păstra minim 5 arbori/hectar maturi, uscați sau în descompunere (lemn mort), pe picior sau la sol, în toate unitățile amenajistice în care a fost identificată specia

Consultare evidență lemn mort în documentația partizilor

Anual/

Ocolul Silvic care administreaza fondul forestier si titularul planului

E. Limitarea activităților forestiere înperioada de cuibărit pentru speciile de  ciocănitori și pasari comune;

 

- Lucrarile nu se vor efectua în perioada de cuibarit, perioada prezentată pentru fiecare specie în SEA

Consultare termen de exploatare specificat în autorizații de exploatare

F. Interzicerea aplicării degajărilor și curătărilor chimice în pădurile din aria naturală protejată

- Nu se vor realiza curățiri și degajări chimice;

Consultare evidențe lucrări executate

G.Interzicerea aplicării tratamente chimice

- Nu se vor aplica tratamente chimice, cu excepția cazurilor dovedite de gradații sau defolieri și doar in cazul ineficienței sau imposibilității aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.)

Consultare evidențe lucrări executate

Obiectiv relevant 3. Factori de mediu:

1. AER / Minimizare a impacturilor asupra calității aerului

A. Emisii de poluanți în atmosferă

- Emisii de poluanți sub valorile limita impuse de legislația de mediu

Consultare rapoarte de monitorizare ale administratorilor ariilor naturale protejate sau, dupa caz, autorității responsabile și factori interesați.

 

Anual/

2. APA/ Limitarea poluarii apei subterane

A. Calitatea apei

- Asigurarea stabilitatii padurilor ripariene prin neinterventia in imediata vecinatate a cursului de apa

Ocolul Silvic care administreaza fondul forestier si titularul planului

3. SOLUL

A. Protecția solului

- Nu sunt constatate fenomene de degradare a solului în urma operațiunilor forestiere

Anual/

4. Managementul deșeurilor

A. Gestionarea deseurilor conform HG 856/2002

- La finalizarea operațiunilor forestiere nu sunt lăsate deșeuri în pădure.

Ocolul Silvic care administreaza fondul forestier si titularul planului

               

 

 

Autoritatea competenta pentru protecția mediului a asigurat si garantat accesul liber la informație a publicului si participarea acestuia la luarea deciziei in etapa de definitivare si avizare din punct de vedere al protectiei mediului a planului. Astfel au fost mediatizate prin anunturi repetate in presa : elaborarea planului, finalizarea raportului de mediu , a studiului de evaluare adecvata si organizarea dezbaterii publice. Documentatia a fost accesibila publicului pe toata durata derularii procedurii: la sediul APM Vrancea/ Obștii Nistorești, pe site-ul APM Vrancea.

 

Informarea şi participarea publicului:

Anunţurile privind

Depunerea notificării

Decizia etapei de încadrare

Organizarea ședinței de dezbatere publică

Publicate în ediţiile ziarului

,,Ziarul de Vrancea” din data de 15.09.2021 şi 20.07.2021

,,Ziarul de Vrancea ” din data de 27.05.2022

,,Ziarul de Vrancea” din data de 11.11.2022 si 14.11.2022

Afișate pe pagina de internet a A.P.M. Vrancea

17.02.2022

11.03.2022

10.11.2022

 

Până la data luării acestei decizii, nu au fost înregistrate opinii/observaţii ale publicului.

 

 

 

Motivele care au stat la baza luării acestei decizii:

- Obiectivele şi soluțiile tehnice asumate prin amenajamentul silvic, urmăresc menținerea structurii şi funcțiilor pădurii amenajate, prin promovarea asigurării continuității ecosistemelor acoperite cu pădure, fără modificări de ordin topografic, geologic, geomorfologic şi a cursurilor de apă, sau exploatarea altor resurse decât cele forestiere.

- Planul nu va conduce la fragmentarea habitatelor speciilor de interes comunitar sau la degradarea acestora.

- Din analiza Studiului de evaluare Adecvata si a Raportului de mediu reiese ca prin implementarea planului si implementarea masurilor de reducere a impactului, nu va fi  afectata semnificativ starea de conservare a speciilor si habitatelor criteriu.

- Raportul de mediu respecta conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 2 a H.G. nr. 1076/2004;

- Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului insoteste documentatia depusa in vederea obtinerii avizului de mediu si face parte integranta din acesta.

- A fost emis avizul nr. 40/22.12.2022 emis de catre Administrația Parcului Natural Putna-Vrancea.

 

 

Măsurile de reducere a efectelor semnificative asupra mediului şi a efectelor semnificative transfrontieră, după caz.

 

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu apa

În conformitate cu amenajamentul silvic analizat nu se propun construcții edilitare sau de altă natură care să influențeze calitatea apelor de suprafață și/sau subterane. Cu toate acestea a preîntâmpina impactul asupra apelor de suprafaţă şi subterane a lucrărilor de exploatare se impun următoarele masuri de prevenire a impactului:

  • se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale şi limitarea consecinţelor acestora;
  • stabilirea căilor de acces provizorii la o distanta minimă de 1,5 m fata de orice curs de apă;
  • depozitarea resturilor de lemne si frunze rezultate si a rumegusului nu se va face în zone cu potential de formare de torenti, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • amplasarea platformelor de colectare în zone accesibile mijloacelor auto pentru încărcare;
  • este interzisă depozitarea masei lemnoase în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • este interzisă executarea de lucrări de întretinere a motoarelor mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • eliminarea imediată a efectelor produse de pierderi accidentale de carburanti si lubrifianți;
  • este interzisă alimentarea cu carburanti a mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor.

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu aer

  • acţiuni de monitorizare şi corectare/prevenire în funcţie de necesităţi;
  • măsuri pentru folosirea energiilor alternative – ecologice pentru încălzirea spaţiilor, prepararea apei calde menajere a hranei, măsuri ce vor reduce substanţial emisiile de poluant în atmosferă;
  • stabilirea şi impunerea unor limitări de viteză în zonă a mijloacelor de transport;
  • utilizarea de vehicule şi utilaje performante mobile dotate cu motoare performante care să aibă emisiile de poluanţi sub valorile limită impuse de legislaţia de mediu;
  • se vor lua masuri de reducere a nivelului de praf pe durata executiei lucrarilor; utilajele vor fi periodic verificate din punct de vedere tehnic in vederea creşterii performantelor; se interzice functionarea motoarelor in gol;
  • folosirea de utilaje şi camioane de generatie recenta, prevazute cu sisteme performante de minimizare a evacuarii poluantilor in atmosfera;
  • la sfarşitul unei saptamani de lucru, se va efectua curatenia fronturilor de lucru, cu care ocazie se vor evacua deşeurile, se vor stivui materialele, se vor alinia utilajele;
  • efectuarea la timp a reviziilor si reparatiilor a motoare termice din dotarea utilajelor si a mijloacelor auto;
  • etapizarea lucrărilor silvice cu distribuirea desfasurării lor pe suprafete restrânse de pădure;
  • folosirea unui număr de utilaje si mijloace auto de transport adecvat fiecărei activitati si evitarea supradimensionarea acestora;
  • evitarea functionării în gol a motoarelor utilajelor si a mijloacelor auto.

 

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu sol

  • terenurile ocupate temporar pentru amplasarea organizărilor de şantier, a drumurilor şi platformelor provizorii se vor limita numai la suprafeţele necesare fronturilor de lucru;
  • se vor interzice lucrări de terasamente ce pot să provoace scurgerea apelor pe parcelele vecine sau care împiedică evacuarea şi colectarea apelor meteorice;
  • amplasarea organizărilor de şantier va urmării evitarea terenurilor aflate la limită;
  • la încheierea lucrărilor, terenurile ocupate temporar pentru desfăşurarea lucrărilor vor fi readuse la folosinţa actuală;
  • se vor lua masuri pentru evitarea poluării solului cu carburanţi sau uleiuri în urma operaţiilor de aprovizionare, depozitare sau alimentare a utilajelor, sau ca urmare a funcţionării defectuoase a acestora;
  • se vor încheia contracte ferme pentru eliminarea deşeurilor menajere şi se va implementa colectarea selectivă a deşeurilor la sursă.
  • adoptarea unui sistem adecvat (ne-târâit) de transport a masei lemnoase, acolo unde solul are compozitie de consistent ”moale” în vederea scoaterii acesteia pe locurile de depozitare temporară;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase cu o declivitate sub 20 % (mai ales pe versanti);
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel în zone cu teren pietros sau stancos;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase pe distante cât se poate de scurte;
  • dotarea utilajelor care deservesc activitatea de exploatare forestieră (TAF -uri) cu anvelope de latime mare care să aibă ca efect reducerea presiunii pe sol si implicit reducerea fenomenului de tasare;
  • în cazul în care s-au format șanțuri sau șleauri se va reface portanța solului (prin nivelarea terenului) pe traseele căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase;
  • platformele pentru depozitarea provizorie a masei lemnoase vor fi alese în zone care să prevină posibile poluări ale solului (drumuri forestiere, platforme asfaltate situate limitrof soselelor existente în zonă, etc.);
  • drumurile destinate circulaţiei autovehiculelor, inclusiv locurile de parcare vor fi selectate să fie în sistem impermeabil;
  • pierderile accidentale de carburanti si/sau lubrifianti de la utilajele si/sau mijloacele auto care deservesc activitatea de exploatare forestieră vor fi îndepărtate imediat prin decopertare;
  • spatiile pentru colectarea si stocarea temporară a deseurilor vor fi realizate în sistem impermeabil.

 

Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ.

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevăzute de prezenta hotărâre, cu respectarea prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

 

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, se atacă odată cu decizia etapei de încadrare.

 

Soluţionarea cererii se face potrivit dispoziţiilor Legii nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

 

 

 

 

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele care fac parte din publicul interesat şi care se consideră vătămate într-un drept ori într-un interes legitim, trebuie să solicite autorităţii publice emitente, în termen de 30 zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei de emitere a avizului de mediu, revocarea în tot sau în parte, a prezentei decizii.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă în termen de 30 zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

 

Procedura administrativă prealabilă este gratuită.