Înapoi

Decizie emitere Aviz de mediu pentru „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparţinând SC SIM DORIAN FOREST SRL; SC EXPLOVAS PREST SRL; SC DOMARITED SRL şi al persoanelor fizice constituite în Asociaţia Proprietarilor de Păduri Vrancea 2022, U.P. XXI Vrancea 2022”, amplasament - pe raza următoarelor U.A.T.-uri: Focşani, Jariştea, Broşteni, Reghiu, Mera, Boloteşti, Vidra, Bârseşti, Valea Sării, Carligele, Coteşti, judeţul Vrancea, titulari: SC SIM DORIAN FOREST SRL; SC EXPLOVAS PREST SRL; SC DOMARITED SRL şi al persoanelor fizice constituite în Asociaţia Proprietarilor de Păduri Vrancea 2022, U.P. XXI Vrancea 2022, judeţul Vrancea - titular - SC SIM DORIAN FOREST SRL; SC EXPLOVAS PREST SRL; SC DOMARITED SRL şi al persoanelor fizice constituite în Asociaţia Proprietarilor de Păduri Vrancea 2022, U.P. XXI Vrancea 2022

DECIZIE DE EMITERE A AVIZULUI DE MEDIU

 

Nr.  7869 / 04.09.2023 

 

 

         Ca urmare a cererii adresate de SC SIM DORIAN FOREST SRL; SC EXPLOVAS PREST SRL; SC DOMARITED SRL şi al persoanelor fizice constituite în Asociaţia Proprietarilor de Păduri Vrancea 2022, U.P. XXI Vrancea 2022, judeţul Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 1771 / 11.02.2022  și a completărilor ulterioare, în baza Hotărârii Guvernului nr.1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, şi a Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit al A.P.M. Vrancea din data de 31.08.2023 etapa de analiză a calităţii Raportului de mediu, faptul că:

  • pentru „Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparţinând SC SIM DORIAN FOREST SRL; SC EXPLOVAS PREST SRL; SC DOMARITED SRL şi al persoanelor fizice constituite în Asociaţia Proprietarilor de Păduri Vrancea 2022, U.P. XXI Vrancea 2022, amplasament -  pe raza următoarelor U.A.T.-uri:  Focşani, Jariştea, Broşteni, Reghiu, Mera, Boloteşti, Vidra, Bârseşti, Valea Sării, Carligele, Coteşti, judeţul Vrancea, titulari:  SC SIM DORIAN FOREST SRL; SC EXPLOVAS PREST SRL; SC DOMARITED SRL şi al persoanelor fizice constituite în Asociaţia Proprietarilor de Păduri Vrancea 2022, U.P. XXI Vrancea 2022,  judeţul Vrancea,  se va emite avizul de mediu.

 

         Principalele obiective urmărite la elaborarea amenajamentului fondului forestier al amenajamentului silvic U.P. XXI Vrancea 2022 au fost:

- gospodarirea durabila a habitatelor si speciilor din Siturile Natura 2000 ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior, ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior, ROSPA0075 Magura Odobesti si ROSPA0141 Subcarpatii Vrancei;

- conservarea si ameliorarea fertilitatii solurilor, impiedicarea eroziunilor si asigurarea stabilitatii versantilor, in cazul terenurilor cu inclinare mare;

- reglarea climatului, atat la nivel macro dar si micro;

- obtinerea de masa lemnoasa de calitate ridicata, valorificabila industrial;

- satisfacerea nevoilor locale de lemn de foc si constructie;

- valorificarea durabila a tuturor resurselor nelemnoase disponibile.

      

           Asigurarea stării favorabile de conservare a habitatelor și a speciilor de importanță comunitară din cadrul Sitului Natura 2000 - ROSPA0071 -  Lunca Siretului Inferior, ROSCI0162 -  Lunca Siretului Inferior;  ROSPA0075 - Măgura Odobeşti şi ROSPA0141 - Subcarpații Vrancei.

 

        Suprafaţa totală a fondului forestier proprietate privată aparţinând SC SIM DORIAN FOREST SRL; SC EXPLOVAS PREST SRL; SC DOMARITED SRL şi al persoanelor fizice constituite în Asociaţia Proprietarilor de Păduri Vrancea 2022, organizat în U.P. XXI Vrancea 2022    (U.A.T. :  Focşani, Jariştea, Broşteni, Reghiu, Mera, Boloteşti, Vidra, Bârseşti, Valea Sării, Carligele, Coteşti - judeţul Vrancea), care face obiectul amenajării prezente este de 113,86 ha este constituită într-o singură unitate de producție U.P. XXI Vrancea 2022.

 

Nr.
crt.

Judeţul

Unitatea teritorial administrativă

Denumire fost OS, UP

Parcele aferente

Suprafaţa
- ha -

O.S.

U.P.

1

Vrancea

Păunesti

Panciu

I

22A,22B,23A,23B,59A,67B,71A, 71C,84A,87B,88

6.45

Moviliţa

11A,11B,225,226

3.00

Străoane

V

142

1.00

Răcoasa

VI

175

1.25

Valea Sarii

Vidra

II

18B,18C,26B,53,70A,70B, 70C,85A,85B

19.90

Barsești

III

95C

1.50

 

TOTAL

111.91

 

Teritoriul fondului forestier proprietate privată aparținând SC Sim Dorian Forest SRL, SC Explovas Prest SRL, SC Domarited SRL și persoanelor fizice constituite în Asociația Proprietarilor de Păduri Vrancea 2022, județul Vrancea care va face obiectul amenajamentului este situat în cea mai mare parte din suprafata în Sit Natura 2000 ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior, ROSCI0162 Lunca Siretului Inferior, ROSPA0075 Magura Odobeşti şi ROSPA0141 Subcarpații Vrancei.

 

Au fost analizate în EA prevederile Planului de management și ale Regulamentului ariei naturale protejate ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior și al ariilor naturale protejate cu care se suprapune, aprobat prin Ordinul MMAP nr. 949/2016, Planului de management al sitului Natura 2000 ROSPA0075 Măgura Odobești, aprobat prin Ordinul MMAP nr. 1555/2016, Planului de management al ariei naturale protejate ROSPA0141 Subcarpații Vrancei, aprobat prin Ordinul MMAP nr. 946/2016

 

Obiectivele amenajamentului silvic

 

In gospodarirea durabila a padurilor obiectivul general îl constitue mentinerea si de cate ori este posibil, ameliorarea aptitudinilor acesteia pentru a indeplini cat mai bine ansamblul functiilor atribuite arboretelor si cresterea potentialului acestora. Din obiectivul general, se desprind alte trei obiective strans legate de functiile padurii: ecologic, economic si social.

        

  • Prin obiectivul ecologic, care si in cazul de fata este prioritar, se urmareste mentinerea echilibrului general actionand concomitent asupra mediului fizic (sol, clima) si biologic (ansamblul speciilor vegetale si animale din padure).

 

  • Obiectivul economic vizeaza conducerea si mentinerea pe picior a unui lemn de mare valoare prin utilizarea mai buna a factorilor naturali de productie si optimizarea procesului de productie forestiera.

 

  • Obiecticul social cuprinde preocuparile directe care se refera la actiunile sociale: recreere, destindere, folosirea fortei de munca locala, etc.

 

Obiectivele mentionate se caracterizeaza in teluri de protectie si masuri de reglementare a acestora.

 

Zonarea funcțională

 

In ce priveste padurea, aceasta a fost încadrata în grupa I – paduri cu functii speciale de protectie – 102.64 ha si grupa a II-a functionala – paduri cu functii de productie si protectie – 6.50 ha.

 

Tip functional

Categorii functionale

Suprafata

Denumirea

Teluri de gospodarire

ha

%

GRUPA  I - Paduri cu functii speciale de protectie

T IV

1.1C – arboretele situate pe versantii raurilor si paraielor din zonele montana, de dealuri si colinare, care alimenteaza lacurile de acumulare si naturale

Protectie si productie

1.57

2

T II

1.2A - paduri situate pe stancarii, pe grohotisuri, pe terenuri cu eroziune în adancime, pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, iar cele situate pe substrat de flis, nisipuri sau pietrisuri, cu înclinarea mai mare de 30 grade

Protectie

8.43

8

1.2H – paduri situate pe terenuri alunecatoare

Protectie

14.12

14

T IV

1.2L - arboretele sutuate pe terenuri cu substraturi litologice foarte vulnerabile la eroziuni si alunecari, cu pante cuprinse pana la limitele indicate la categoria 1.2A

Protectie si productie

16.48

16

T IV

1.5R – arboretele din paduri/ecosisteme de padure cu valoare protectiva pentru habitate de interes comunitar si specii de interes deosebit incluse în arii speciale de conservare/situri de importanta comunitara în scopul conservarii habitatelor (din reteaua ecologica Natura 2000 ROSPA 0075 Magura Odobesti, ROSPA 0141 Subcarpatii Vrancei)

Protectie si productie

62.04

60

TOTAL  GRUPA  I

102.64

100

GRUPA  II - Paduri cu functii de productie si protectie

T VI

2.1C – arboretele destinate sa produca, în principal, lemn pentru cherestea

Productie si protectie

6.50

6

TOTAL  GRUPA  II

6.50

6

TOTAL

109.14

100

 

Subunități de gospodărire

 

In vederea gospodaririi diferentiate a fondului forestier, pentru realizarea obiectivelor social-economice si a îndeplinirii functiilor atribuite, arboretele au fost constituite în urmatoarele subunitati de gospodarire:

  S.U.P. “A” – codru regulat – 86.59 ha;

  S.U.P. “M” – conservare deosebita – 22.55 ha.

Pentru stabilirea mai clara a obiectivelor si metodelor de valorificare a potentialului stiintific si peisagistic oferit de siturile de importanta comunitara, este necesara o mai mare implicare a administratorului padurii precum si a proprietarilor în sensul solicitarii sprijinului direct al organismelor legale care se ocupa de mediu si protectia sa.

 

Bazele de amenajare adoptate sunt:

-regimul: codru;

-compoziţia ţel: corespunzatoare tipului natural fundamental de padure pentru arboretele exploatabile si compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;

-exploatabilitatea: de protecţie pentru arboretele incadrate în grupa I funcţionala si tehnica exprimate prin varsta exploatabilitatii tehnice pentru arboretele din grupa a II-a functionala.

-tratamente - taieri progresive si taieri în crang – crang de jos pentru arboretele de plop alb si negru. 

-ciclul  -  110 ani.

 

Principalele elemente ale structurii actuale sunt:

           - compozitia: 51FA 22GO 5Pla 4PLN 2PLY 2CA 1TE 1PLZ 9DT 3DM;

           - clasa de productie medie: 2.9;

           - consistenta medie: 0.58;

           - volum mediu la hectar: 187 mc;

           - varsta medie: 77 an.    

 

Lucrari de conservare

 

Arboretele din tipul II de categorii functionale sunt încadrate in S.U.P.”M” – paduri supuse regimului de conservare deosebita.   S.U.P. “M”, cu o suprafata de 22.55 ha, cuprinde arboretele încadrate în categoriile functionale: 1.2A- paduri situate pe stancarii, pe grohotisuri, pe terenuri cu eroziune în adancime, pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, iar cele situate pe substrat de flis, nisipuri sau pietrisuri, cu inclinarea mai mare de 30 grade (T II) – 8.43 ha si 1.2H - paduri situate pe terenuri alunecatoare (T II) -14.12 ha. In aceste arborete se va aplica un complex de masuri vizand conservarea acestora, mentinerea lor într-o stare fitosanitara buna, prin executarea lucrarilor de îngrijire, de igiena si de conservare corespunzatoare functiilor prioritare care le-au fost atribuite.

 

In cadrul taierilor de conservare prin amenajament se prevad interventii de intensitati variabile în raport cu varsta, prezenta semintisului utilizabil etc. Prin aceste lucrari se urmareste sa se realizeze:

  • asigurarea unei stari de sanatate buna a arboretului prin extragerea arborilor deperisanti, rupti de vant sau zapada, atacati de daunatori etc.
  • conditii de instalare si de dezvoltare a unor nuclee de regenerare naturala prin extractii de intensitati reduse vizand arborii cu defecte evidente, cei apropiati sau ajunsi cu varste în declin în ce priveste functia de protectie a solului;
  • îngrijirea semintisului si a tineretului existent prin lucrari adecvate (descoplesiri, recepari, degajari etc.) potrivit stadiului de dezvoltare;
  • ajutorarea regenerarii naturale în situatia în care aceasta întampina dificultati de instalare.

 Produse secundare, taieri de igiena

 

Produsele secundare sunt cele ce rezulta în urma efectuarii lucrarilor de îngrijire si conducere a arboretelor. Aceste lucrari sunt cuprinse în planul decenal care cuprinde, pe categorii de lucrari: degajari, curatiri, rarituri, in fiecare arboret care îndeplineste conditiile necesare pentru executarea unor astfel de lucrari (varsta, consistenta). Pentru celelalte arborete s-au prevazut taieri de igiena.

 

Curatirile se vor executa pe 0.66 ha/an cu un volum de extras de 5mc/an. Rariturile urmeaza a se executa pe o suprafata de 2.33 ha/an, cu un volum de extras de 42 mc/an,  in arborete tinere cu consistenta in principal de 0.9. Pentru cele cu consistenta variabila 0.8-0.9 s-au prevazut interventii pe parte din suprafata. Marea majoritate a arboretelor sunt la prima raritura. Se va actiona selectiv atat in plafonul superior cat si in plafonul inferior al coronamentului in arboretele tinere si cu precadere in plafonul superior in cele de varste mijlocii. Speciile de amestec, vor fi protejate. Pe langa arborii defectuosi, raniti vor fi extrasi treptat si arborii codominanti, care impiedica dezvoltarea arborilor de valoare.

A fost luata in considerare o periodicitate de 5-6 ani la degajari in arboretele tinere si de 7-10 ani la rarituri.

 

Taierile de igiena se vor executa pe 38.5 ha urmarindu-se extragerea tuturor exemplarelor vatamate. Rariturile vor avea si caracter de taieri de igiena.

 

Planul lucrarilor de îngrijire are un caracter orientativ în ce priveste volumul de extras si este minimal pentru suprafata de parcurs. Administratorul va analiza anual starea  fiecarui arboret si, în raport cu aceasta analiza, va stabili si suprafata de parcurs si volumul de extras anual. Pot fi parcurse cu lucrari de îngrijire si alte arborete decat cele prevazute prin amenajament, cu conditia realizarii unei stari care sa justifice masura respectiva. Obligatorie este respectarea suprafetei de parcurs pentru toate lucrarile prevazute în planul decenal al lucrarilor de îngrijire a arboretelor, volumul de extras fiind orientativ, acesta fiind stabilit cu ocazia inventarierii arboretelor respective ce vor fi parcurse cu lucrari, în functie de starea arboretelor. De asemenea vor fi parcurse cu rarituri, curatiri sau degajari si alte arborete prevazute la lucrari de igiena în masura în care acestea vor atinge starea de a necesita aceste lucrari. La executarea rariturilor se va urmari, pe cat este posibil sa se realizeze compozitia corespunzatoare arboretelor de amestec. Pentru asigurarea conditiilor fito-sanitare s-au prevazut executarea de taieri de igiena prin care se vor extrage arbori afectati de fenomene de uscare, bolnavi, atacati de daunatori etc.

 

Prin amenajamentul U.P. XXI Vrancea 2022 s-au propus urmatorii indicatori de recoltare a masei lemnoase:

 

Specificari

Suprafata(ha)

Volum(m3)

Posibilitatea anuala pe specii (m3)

 

Totala

Anuala

Total

Anual

FA

GO

CA

TE

DT

DM

PLA

PLN

Produse principale

27.29

2.73

3466

347

106

50

5

5

46

37

43

55

Produse secundare

29.89

2.99

473

47

26

11

2

-

5

1

2

-

Taieri de conservare

21.40

2.14

638

64

58

5

-

-

1

-

-

-

Total

78.58

7.86

4577

458

190

66

7

5

52

38

45

55

Taieri de igiena

36.08

36.08

264

26

10

9

-

-

-

-

-

-

 

 

 

Posibilitatea m3/an

Indici de recoltare m3/an/ha

Indice le de creste re curenta m3/an/ha

Produ se princi pale

Produse secundare

Taieri de conservare

Taieri de igena

Total

Din produ se principale

Din pro duse secun dare

Taieri de conser vare

T. de igena

Total

347

47

64

26

484

3.2

0.4

0.6

0.2

4.4

4.2

                       

 

 

Posibilitatea de produse principale adoptata este de 347 mc/an, aceasta este adoptata dupa starea arboretelor.

 

Indicatorul de posibilitate corespunzator cresterii indicatoare este 217 mc/an, iar cel determinat prin metoda claselor de varsta este, dupa procedeul inductiv de 347 mc/an iar prin procedeul deductiv de 347 mc/an. Posibilitatea de produse principale se va recolta din u.a.: 3A, 3B, 3C, 3D, 32B, 47A, 60B, 60C, 61B, 61C, 65B, 66D, 95A, 96A, 98A, 98B, 99A, 99C, 102, 105, 110 si 113A.

 

Curatiri :  s-au propus în arboretele din u.a.: 56A, 57A.

 

Rarituri : s-au propus în arboretele din u.a.: 18C, 29, 32A, 43, 56A, 57A, 58A, 59A, 60A, 60D, 61A, 64A, 71A, 71C, 82, 88, 113B, 142, 164A, 164B, 175, 225 si 226.

 

In deceniul de aplicare a amenajamentului sunt prevazute a se executa lucrari de îngrijire si conducere a arboretelor dupa cum urmeaza:

         - curatiri – 6.59 ha – cu un volum de decenal de 51mc;

         - rarituri – 23.30 ha – cu un volum decenal de 422 mc.

 

Prin taieri de conservare se vor parcurge anual 2.14 ha cu un volum anual de 64 mc.

 

Prin taieri de igiena se vor recolta 26 mc/an prin parcurgerea a 36.08 ha anual.

 

Cu lucrari de impadurire se va parcurge o suprafata de 8.27 ha din care cu completari 1.38 ha.

 

Prezentarea măsurilor optime care se pot lua în cazul arboretelor calamitate pentru refacerea fondului forestier (împădurire/refacere naturală) pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar în cazul arboretelor calamitate;

 

In cazul in care, pe parcursul perioadei de valabilitate a amenajamentului, se vor produce calamitati din cauza unor factori biotici sau abiotici neprevazuti (doboraturi de vant, etc) se va proceda conform Ordinului M.A.P. nr. 766 / 2018 (pentru aprobarea Normelor tehnice privind elaborarea amenajamentelor silvice, modificarea prevederilor acestora … si a Metodologiei privind aprobarea depasirii posibilitatii / posibilitatii anuale in vederea recoltarii produselor accidentale I), modificat si completat prin Ordinul M.M.A.P. nr. 933 / 2020 si Ordinul M.M.A.P. nr. 1945 / 2021 fara a fi necesara reluarea procedurii   de evaluare de mediu.

  Amenajamentul cuprinde, tinand cont de vulnerabilitatea arboretelor, la actiunea vantului si zapezii sau a altor factori daunatori, masuri privind:

- protectia impotriva doboraturilor si rupturilor produse de vant si zapada;

  •  protectia impotriva incendiilor;
  •  protectia impotriva poluarii industriale;
  •  protectia impotriva bolilor si daunatorilor;
  •  masuri de gospodarire a arboretelor cu uscare anormala.

 

 

 

In situatia aparitiei unor calamitati naturale, se propun urmatoarele masuri:

- semnalarea de catre personalul silvic de teren prin rapoarte a aparitiei doboraturilor/ rupturilor de vant sau de zapada si a celorlalti factori destabilizatori;

- materializarea pe harta UP-urilor a suprafetelor afectate de doboraturi/rupturi în masa sau dispersate, atacuri de ipidae, pentru estimarea aproximativa a fenomenului;

- masurarea suprafetelor afectate de doboraturi sau rupturi de vant în masa, atacuri de ipidae pe suprafete mari;

Ocolul silvic va elabora o documentatie, elaborata în baza unei analize în teren realizata impreuna cu specialistii legal abilitati, pe care o va trimite mai intai spre avizare Garzii Forestiere Focsani si autoritatii de mediu locale,  ulterior spre aprobare autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura;   

- punerea în valoare a masei lemnoase din suprafetele calamitate, valorificarea urgenta a masei lemnoase prin licitatii pe picior, licitatii de prestari servicii, vanzare catre populatie;

- curatarea de resturi de exploatare a suprafetelor în care s-au produs doboraturi si rupturi de vant în masa, atacuri mari de ipidae;

- împadurirea suprafetelor afectate de doboraturi si rupturi în masa în termen in cel  mult doua sezoane de vegetatie de la evacuarea masei lemnoase;

- masuri de protectie pe lizierele deschise, perimetrale doboraturilor de vant si rupturi în masa, constand în amplasarea de curse de tip Cluj, arbori cursa clasici pentru preintampinarea atacurilor de ipidae si combaterea acestora;

- pentru volumul recoltat din calamitati se vor face precomptarile necesare în sensul opririi de la taiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.

  In situatia în care volumul produselor principale recoltate si/sau cele autorizate si / sau contractate în anul respectiv, cumulat cu volumul produselor accidentale I, va fi mai mare decat posibilitatea anuala stabilita pentru S.U.P. A, volumul produselor accidentale I cu care se va depasi posibilitatea anuala se va precompta în anul / anii urmatori de aplicare a amenajamentului silvic, in functie de volumul cu care se depaseste posibilitatea, prin retinerea de la exploatare a unui volum echivalent provenit din arborete cuprinse in planurile decenale de recoltare a produselor principale.

Precomptarea la nivel de arboret se va realiza, de regula, în ordinea descrescatoare a urgentelor de regenerare, evitandu-se pe cat posibil arboretele incadrate în urgenta 1 de regenerare;

  Masa lemnoasa afectata de factori destabilizatori, biotici si / sau abiotici, care se va recolta din arboretele incadrate în subunitatile de gospodarire de tip K si M, pentru care nu se reglementeaza procesul de productie lemnoasa, nu se va precompta.

 

Prezentarea măsurilor necesare a fi luate pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar și național;

 

Masuri de reducere a impactului asupra habitatelor de interes comunitar

 

  • compoziţiile ţel şi compoziţiile de regenerare vor fi adaptate pentru a asigura compoziţia tipică a habitatelor – în unităţile amenajistice propuse pentru completări, împăduriri sau promovarea regenerării natural;
  • arboretele ce au fost identificate ca fiind arborete cu stare nefavorabilă sau partial favorabilă, în care au fost propuse lucrări de curăţiri sau rărituri, vor fi conduse pentru a asigura îmbunătăţirea stării de conservare. Aceste arborete necesită intervenţii pentru reconstrucţie ecologică, prin promovarea speciilor specifice habitatului, aflate diseminat sau în proporţie redusă în arborete – în toate arboretele în care s-au propus rărituri sau curăţiri;
  • reconstrucţia terenurilor a căror suprafaţă a fost afectată (învelişul vegetal) la finalizarea lucrărilor de exploatare şi redarea terenurilor folosinţelor iniţiale;
  • valorificarea la maximum a posibilităţilor de regenerare naturală din sămânţă;
  • conducerea arboretelor numai în regimul impus prin amenajamentul silvic propus (codru);
  • executarea la timp a lucrărilor de îngrijire şi conducere, iar în cazul arboretelor în care nu s-a intervenit de mult timp, să se aplice intervenţii de intensitate redusă dar mai frecvente;
  • evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi cu ocazia recoltării masei lemnoase;
  • folosirea în cazul regenerărilor artificiale numai de puieţi produşi cu material seminologic de origine locală care se pretează la condiţiile climatice şi pedologice din zona analizată;
  • respectarea regulilor de recoltare a masei lemnoase şi evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi;
  • eliminarea tăierilor în delict;
  • evitarea păşunatului în pădure şi reducerea la minim a trecerii turmelor de animale prin arborete;
  • evitarea colectării concentrate şi pe o durată lungă a arborilor prin târâre, pe linia de cea mai mare pantă, pe terenurile cu înclinare mare, evitarea menţinerii fără vegetaţie
  • forestieră, pentru o perioadă îndelungată, a terenurilor înclinate, intervenţia operativă în cazul apariţiei unor semne de torenţialitate;
  • se va urmări promovarea celui mai intensiv tratament posibil de aplicat, în cazul arboretelor ajunse la vârsta exploatabilităţii, tratament ce permite totodată şi conservarea biodiversităţii;
  • în ceea ce priveşte zonele în care se vor planta puieţi, se recomandă evitarea lucrărilor mecanice, realizarea găurilor pentru plantarea puieţilor manual;
  • o atenţie sporită se va acorda arboretelor din grupa I funcţională, de protecţie, prin creşterea stabilităţii ecosistemice şi asigurarea permanenţei pădurii în spaţiu şi timp;
  • conştientizarea turiştilor asupra necesităţii şi beneficiile protejării habitatelor forestiere şi informarea corespunzătoare a cestora, fie prin amplasarea unor bannere fie prin puncte de informare;
  • menţinerea căilor de acces actuale din interiorul zonei analizate şi interzicerea creării unor noi căi de acces;
  • exploatarea să se facă iarna pe un strat de zăpadă suficient de gros, care să asigure protecţia seminţişului;
  • durata de recoltare şi scoatere a masei lemnoase din parchetele exploatate să nu fie mai mare de două luni şi jumătate;
  • tăierea arborilor se va face cât mai de jos, astfel încât înălţimea cioatelor să nu depăşească 1/3 din diametru, iar la arborii mai groşi să nu depăşească 20 cm;
  • doborârea arborilor se va face în afara ochiurilor sau a punctelor de regenerare, iar colectarea lemnului se va face pe trasee prestabilite.

 

Masuri pentru reducerea impactului asupra speciilor de interes comunitar

 

  • respectarea Planului de management al ariilor naturale protejate și respectarea lucrărilor prevăzute în amenajament;

 

  • în toata suprafata ROSPA 0071 Lunca Siretului Inferior si ROSCI 0162 Lunca Siretului Inferior sunt interzise intervențiile asupra vegetației forestiere ripariene în lungul malurilor apelor de suprafață în sit pe o distanta de 30 metri de la mal, excepție făcând lucrările de prevenire a unor dezastre naturale sau cele de diminuare a fenomenelor de eroziune a malurilor. Lista parcelelor silvice in care se aplica acesta prevedere este prezentata in  Tabelul nr. 119 din Studiul de Evaluare Adecvata;
  • în perimetrul cuiburilor identificate se va institui o zonă tampon cu diametru de 300 m, respectiv cu rază de 150 - 300 de metri în care în perioada 15 Martie – 15 August vor fi interzise activităţile legate de silvicultură (inclusiv tăieri de conservare, igienizare etc.).
  • menţinerea unei structuri forestiere mozaicate în cadrul unităţilor de producţie, prin păstrarea de pâlcuri de 5 arbori bătrâni (peste 80 ani) la hectar în zonele de recoltare;
  • păstrarea a minim 5 arbori maturi, uscaţi sau în descompunere pe hectar, pentru a asigura un habitat potrivit pentru ciocănitori, păsări de pradă, nevertebrate etc, în toate unităţile amenajistice din ariile protejate suprapuse prezentului amenajament silvic. Arborii pastrati pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbena cu inițialele AS (arbore sursa biodiversitate), vor fi cartati prin inregistrarea locatiilor geografice, iar lista cu aceste locatii se va inainta catre APM Vrancea si Serviciul Teritorial Judetean al ANANP;
  • menținerea, cu ocazia lucrărilor de îngrijire, a speciilor secundare cum ar fi sorbul, Sorbus sp., cireșul, Padus avium;
  • menținerea a minim 10 m3/ha lemn mort (arbori morți existenți pe picior și pe sol) in toate parcelele de padure parcurse cu taieri. Pentru in zonele in care exista habitate forestiere de interes comunitar se va asigura atingerea valorii țintă, prin păstrarea a minim 3 arbori cu diametrul ≥20cm la sol și cel puțin 4 arbori morți – iescari pe picior;
  • interzicerea tăierilor de produse accidentale și igienă în perioada 15 martie - 15 august în pădurile  cu element de arboret de peste 80 de ani – pentru protecția cuiburilor neidentificate ale răpitoarelor mari. În cazul unor calamitati exploatarea de produse accidentale se analizează în funcție de rapoartele de protecția pădurii și se reglementează împreună cu administratorul ariei protejate;
  • asigurarea protecției cuiburilor de păsări răpitoare mari cunoscute, prin interzicerea tăierii arborilor cu cuiburi existente, restricționarea tăierilor pe o rază de 150 m și reglementarea tăierilor pe o rază de 300 m în perioada de cuibarit si crestere a puilor;
  • pentru îmbunătățirea condițiilor de habitat ale speciilor Lucanus cervus și Cerambyx cerdo se interzice exploatarea arborilor cu vârste mai mari de 250 ani si a celor care prezinta deja semne de colonizare de catre aceste specii;
  • menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într- un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc. prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei – în toate unităţile amenajistice;

 

  • la colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile pârâurilor;

 

  • arborii cu coroană, masa lemnoasă rezultată se va pachetiza în sarcini de dimensiuni reduse, astfel încât pentru scoaterea acestora să se evite degradarea solului, arborilor şi seminţişului;

 

  • arbori nemarcaţi situaţi pe limita căilor de scos-apropiat, vor fi protejaţi obligatoriu împotriva vătămărilor, prin aplicarea de lugoane, ţăruşi şi manşoane;

 

  • doborârea arborilor se execută: în afara suprafeţelor cu regenerare naturală sau artificială, pentru a se evita distrugerea sau vătămarea puieţilor, respectiv pe direcţii care să nu producă vătămări sau rupturi ale arborilor nemarcaţi;

 

  • se interzice aplicarea tehnologiei de exploatare a arborilor cu coroană, variant arbori întregi, cu excepţia cazurilor în care operaţiunea de scos-apropiat se realizează cu funiculare sau suspendat;

 

  • se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;

 

  • în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului sau în cazul producerii unui prejudiciu asupra mediului, se vor respecta şi aplica prevederile OUG. nr.68/2007. În termen de două ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării, trebuie să informeze ANPM, Autoritatea pentru Protecţia Mediului locală;

 

  • păstrarea arborilor cu scorburi ce pot fi utilizate ca locuri de cuibărit/odihnă de către păsările semnalate atât în interiorul cât şi în vecinătatea ariei naturale protejate, în toate unităţile amenajistice;

 

  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure, în toate unităţile amenajistice;

 

  • este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;

 

 

  • interzicerea perturbarii intenţionate în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare şi de migraţie;

 

  • este interzisă deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;

 

  • este interzisă deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;

 

  • este interzis uciderea sau capturarea intenţionată, indiferent de metoda utilizată;

 

  • sunt interzise activităţi care conduc la deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;

 

  • sunt interzise culegerea ouălor din natură şi păstrarea acestora, chiar dacă sunt goale;

 

  • interzicerea aplicării tratamentelor chimice, cu excepţia cazurilor dovedite de gradaţii sau defolieri şi doar în cazul ineficienţei sau imposibilităţii aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.);

 

  • interzicerea aplicării degajărilor şi curăţirilor chimice.

 

Monitorizarea Amenajamentului fondului forestier proprietate privata apartinand SC Sim Dorian Forest SRL, SC Explovas Prest SRL, SC Domarited SRL si persoanelor fizice constituite în Asociatia Proprietarilor de Paduri Vrancea 2022 se va realiza conform urmatorului program.

 

Monitorizarea va avea ca scop:

- urmarirea modului în care sunt respectate prevederilor amenajamentului silvic;

- urmarirea modului în care sunt respectate recomandarile prezentei evaluari de mediu;

- urmarirea modului în care sunt puse în practica prevederilor amenajamentului silvic corelate cu recomandarile prezentei evaluari de mediu;

- urmarirea modului în care sunt respectate prevederilor legislatiei de mediu cu privire la evitarea poluarilor accidentale si interventia în astfel de cazuri.

Stabilirea responsabilitatilor aplicarii prevederilor amenajamentului silvic si a punerii în practica a recomandarilor evaluari adecvate revine titularului planului, respectiv SC Sim Dorian Forest SRL, SC Explovas Prest SRL, SC Domarited SRL si persoanelor fizice constituite în Asociatia Proprietarilor de Paduri Vrancea 2022, prin Ocolul Silvic care va executa lucrarile prevazute în amenajamentul silvic.

La momentul intocmirii amenajamentului proprietarii aveau contracte de paza si prestari servicii Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea.

In conditiile în care aceasta va contracta cu terti diverse lucrari care se vor executa în cadrul amenajamentului silvic, este direct raspunzator de respectarea de catre acestia a prevederilor amenajamentului si a recomandarilor prezentei evaluari adecvate.

 

 

Obiective relevante (OR) de mediu

Indicatori propusi

Tinte

Metoda

Frecventa de monitorizare / competenta

 

Obiectiv relevant 1. Protectia fondului forestier din U. P. XXI VRANCEA 2022:

1. Monitorizarea lucrarilor de ajutorare a regenerarilor naturale

A. Suprafata anuala parcursa cu lucrari de ajutorare a regenerarilor naturale

- respectarea prevederilor din Planul lucrarilor de regenerare si impadurire din amenajamentul silvic

Controlul anual al regenerarilor

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

2. Monitorizarea suprafetelor regenerate

A. Suprafata regenerata anual, din care:

- Regenerari naturale

- Regenerari artificiale

- respectarea prevederilor din Planul lucrarilor de regenerare si impadurire din amenajamentul silvic

Controlul anual al regenerarilor

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

3. Monitorizarea lucrarilor de ingrijire si conducere a arboretelor tinere

A. Suprafata anuala parcursa cu degajari

- respectarea prevederilor din Planul lucrarilor de ingrijire si conducere a arboretelor din amenajamentul silvic

Raportarea statistica

SILV 3

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

B. Suprafata anuala parcursa cu curatiri

Raportarea statistica SILV 3

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

C. Volumul de masa lemnoasa recoltat prin aplicarea curatirilor

Raportarea statistica SILV 3

D. Suprafata anuala parcursa cu rarituri

Raportarea statistica SILV 3

E. Volumul de masa lemnoasa recoltat prin aplicarea rariturilor

Raportarea statistica SILV 3

4. Monitorizarea lucrarilor speciale de conservare

A. Suprafata anuala parcursa cu lucrari de conservare

- respectarea prevederilor din Planul lucrarilor de conservare din amenajamentul silvic

Raportarea statistica SILV 3

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

B. Volumul de masa lemnoasa recoltat prin aplicarea lucrarilor de conservare

Raportarea statistica SILV 3

5. Monitorizarea taierilor de igienizare a padurilor

A. Suprafata anuala parcursa cu taieri de igiena

- respectarea prevederilor din Planul lucrarilor de ingrijire si conducere a arboretelor din amenajamentul silvic

Raportarea statistica SILV 3

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

6. Monitorizarea starii de

sanatate a arboretelor

A. Suprafete infestate cu daunatori.

- evitare aparitiei cazurilor dovedite de gradatii sau defolieri cu caracter de atac de masa

Statistica si prognoza anuala a daunatorilor

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

7. Monitorizarea impactului presiunii antropice asupra arboretelor

A. Volumul de masa lemnoasa taiata ilegal.

- reducerea la minim a taierilor ilegale

Controale de fond / evidenta taierilor ilegale

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

 

Obiectiv relevant 2. Protectia speciilor de pasari de importanta comunitara din cadrul ariilor naturale protejate ROSPA0071, ROSPA0075, ROSPA0141 si ROSCI0162 si a habitatelor acestora:

3. Protectia speciilor de pasari de importanta comunitara din cadrul ariilor naturale protejate ROSPA0071, ROSPA0075, ROSPA0141 si ROSCI0162 si a habitatelor acestora

A. Mentinerea unui mozaic de arborete cu varste diferite in terenurile forestiere din cadrul ariei naturale protejate;

- la nivel de U.P. structura pe clase de varsta a arboretelor este una mozaicata (31% peste 100 ani, 16% intre 81-100 ani, 37% intre 61-80 ani, 12% intre 41-60 ani, 1% intre 21-40 ani, 3% sub 20 ani. Prin respectare lucrarilor prevazute in deceniul de aplicare se va mentine aceasta structura, chiar se va imbunatatii;

Consultare rapoarte de monitorizare ale administratorilor ariilor naturale protejate sau, dupa caz,

autoritatii responsabile

La 10 ani prin reamenajare / Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

B. Mentinerea procentajului actual de padure matura (peste 80 ani) raportat la intreaga suprafata forestiera de pe cuprinsul ariilor protejate;

- Proportia padurilor cu varste de peste 80 de ani - valoare tinta cel putin 40% - la nivel de U.P. proportia padurilor cu varste de peste 80 de ani este de 47%. Prin respectare lucrarilor prevazute in deceniul de aplicare se va mentine acest procent poate chiar va creste

Consultare rapoarte de monitorizare ale administratorilor ariilor naturale protejate sau, dupa caz,

autoritatii responsabile

La 10 ani prin reamenajare / Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

C. Stabilirea unei zone tampon in jurul cuiburilor si limitarea/controlul activitatilor forestiere in zona tampon, in perioada de cuibarit pentru protectia speciilor de rapitoare de zi;

- Pentru speciile Hieraaetus pennatus si Pernis apivorus, se va verifica daca exista cuiburi, in toate unitatile amenajistice in care a fost idetificata specia si daca vor fi identificate, in perimetrul cuiburilor identificate se va institui o zona tampon cu diametru de 300 m, respectiv cu raza de 150 de metri in care lucrarea nu se va efectua in perioada de cuibarit, respectiv 15 martie-15 august;

Consultare rapoarte de monitorizare ale administratorilor ariilor naturale protejate sau, dupa caz,

autoritatii responsabile si factori interesati.

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul

Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea (Autorizare expl. forestiera in afara perioadei de cuibarit)

3. Protectia speciilor de importanta comunitara din cadrul ariilor naturale protejate ROSPA0071, ROSPA0075, ROSPA0141 si ROSCI0162 si a habitatelor acestora

D. Mentinerea lemnului mort si a arborilor batrani pentru asigurarea conditiilor specifice de habitat pentru speciile de ciocanitori si pasari comune;

- Se vor pastra minim 5 arbori/ha batrani cu scorburi pentru cuibarire si adapostire in toate unitatile amenajistice in care a fost idetificata specia;

- Se vor pastra minim 5 arbori/hectar maturi, uscati sau in descompunere (lemn mort), pe picior sau la sol, in toate unitatile amenajistice in care a fost idetificata specia

Consultare evidenta lemn mort in documentatia partizilor

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

E. Limitarea activitatilor forestiere in perioada de cuibarit pentru speciile de ciocanitori si pasari comune;

- Lucrarile nu se va efectua in perioada de cuibarit, perioada prezentata pentru fiecare speci SEA

Consultare termen de exploatare specificat in autorizatii de exploatare

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

F .Interzicerea aplicarii degajarilor si curatarilor chimice in padurile din aria naturala protejata

- Nu se vor realiza curatiri si degajari chimice;

Consultare evidente lucrari executate

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

G.Interzicerea aplicarii tratamente chimice

- Nu se vor aplica tratamente chimice, cu exceptia cazurilor dovedite de gradatii sau defolieri si doar in cazul ineficientei sau imposibilitatii aplicarii altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.)

Consultare evidente lucrari executate

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

 

Obiectiv relevant 3. Factori de mediu:

1. AER / Minimizare a impacturilor asupra calitatii aerului

A. Emisii de poluanti in atmosfera

- Emisii de poluanti sub valorile limita impuse de legislatia de mediu

Consultare rapoarte de monitorizare ale administratorilor ariilor naturale protejate sau, dupa caz,

autoritatii responsabile si factori interesati.

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

2. APA/ Limitarea poluarii apei subterane

A. Calitatea apei

- Asigurarea stabilitatii padurilor ripariene prin neinterventia in imediata vecinatate a cursului de apa

Consultare evidente documentatii partizi; Consultare rapoarte de monitorizare ale administratorilor ariilor naturale protejate sau, dupa caz,

autoritatii responsabile si factori interesati.

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

3. SOLUL

A. Protectia solului

- Nu sunt constatate fenomene de degradare a solului in urma operatiunilor forestiere

Centralizare observatii controale fond, PV reprimire partizi; Consultare rapoarte de monitorizare ale administratorilor ariilor naturale protejate sau, dupa caz,

autoritatii responsabile si factori interesati.

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

4. MANAGE MENTUL DESEURI LOR

A. Gestionarea deseurilor conform HG 856/2002

- La finalizarea operatiunilor forestiere nu sunt lasate deseuri in padure.

Centralizare observatii controale fond, PV reprimire partizi; Consultare rapoarte de monitorizare ale administratorilor ariilor naturale protejate sau, dupa caz,

autoritatii responsabile si factori interesati.

Anual / Ocolul Silvic Focsani, Ocolul Silvic Panciu-Valea Caregnei si Ocolul Silvic Experimental Vidra, D.S. Vrancea

 

 

Prezența sau lipsa zonelor de păduri virgine și cvasi-virgine, precum și a zonelor de pădure cu o valoare ridicată a biodiversității și lucrările silvice permise în cadrul acestor zone.

 

La încadrarea arboretelor în planurile de lucrări, proiectantul a analizat şi aplicat prevederile Ordinului 3397/2012 privind stabilirea criteriilor şi indicatorilor de identificare a pădurilor virgine şi cvasivirgine în România, lucru consemnat și în procesul verbal al Conferinței a a II-a de amenajare. În urma acestei analize nu au fost identificate păduri virgine s-au cvasivirgine și nici alte păduri cu valoare ridicată a biodivesității, în afara celor zonate ca atare în prezentul amenajament.

 

Monitorizarea implementării planului:

Titularul planului va implementa Planurile de monitorizare  prezentate în Raportul de mediu. Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta. Rapoartele de monitorizare anuală trebuie să conțină indicatori, planificare si metode pentru observarea statutului de conservare al speciilor și a habitatelor din siturile Natura 2000 si din ariile protejate de interes national si se vor transmite anual către A.P.M. Vrancea la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior celui în care s-a realizat monitorizarea si publica pe pagina de internet a acesteia.

Autoritatea competentă pentru protecția mediului a asigurat şi garantat accesul liber la informație a publicului şi participarea acestuia la luarea deciziei in etapa de definitivare şi avizare din punct de vedere al protectiei mediului a planului. Astfel au fost mediatizate prin anunturi repetate in presă : elaborarea planului, finalizarea raportului de mediu, a studiului de evaluare adecvată şi organizarea dezbaterii publice. Documentatia a fost accesibilă publicului pe toată durata derulării procedurii: la sediul A.P.M. Vrancea pe site-ul A.P.M. Vrancea.

 

 

Informarea şi participarea publicului:

 

Anunţurile privind

Depunerea notificării

Decizia etapei de încadrare

Organizarea ședinței de dezbatere publică

Publicate în ediţiile ziarului

Publicatia „ Anuntul.ro ” din data de 12.02.2022 si 14.02.2022

Ziarul „Anuntul.ro” din data de 17-21.12.2022

Ziarul „Anuntul.ro” din data de 19.06.2023 si 21.06.2023

Afișate pe pagina de internet a A.P.M. Vrancea

01.03.2022

26.01.2023

20.06.2023

 

Până la data luării acestei decizii, nu au fost înregistrate opinii/observaţii ale publicului.

 

Motivele care au stat la baza luării acestei decizii:

-Obiectivele şi soluțiile tehnice asumate prin amenajamentul silvic, urmăresc menținerea structurii şi funcțiilor pădurii amenajate, prin promovarea asigurării continuității ecosistemelor acoperite cu pădure, fără modificări de ordin topografic, geologic, geomorfologic şi a cursurilor de apă, sau exploatarea altor resurse decât cele forestiere.

-Planul nu va conduce la fragmentarea habitatelor speciilor de interes comunitar sau la degradarea acestora.

- Din analiza Studiului de evaluare Adecvată si a Raportului de mediu reiese faptul că prin implementarea planului si implementarea măsurilor de reducere a impactului, nu va fi  afectată semnificativ starea de conservare a speciilor si habitatelor criteriu.

- Raportul de mediu respectă conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 2 a H.G. nr. 1076/2004;

- Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului insoţeste documentaţia depusă în vederea obţinerii avizului de mediu si face parte integrantă din acesta.

A fost emis avizul nr. 25 / 31.08.2023 către Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Vrancea.

 

Măsurile de reducere a efectelor semnificative asupra mediului şi a efectelor semnificative transfrontieră, după caz.

 

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu apă

În conformitate cu amenajamentul silvic analizat nu se propun construcții edilitare sau de altă natură care să influențeze calitatea apelor de suprafață și/sau subterane. Cu toate acestea a preîntâmpina impactul asupra apelor de suprafaţă şi subterane a lucrărilor de exploatare se impun următoarele masuri de prevenire a impactului:

  • se vor lua toate măsurile necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale şi limitarea consecinţelor acestora;
  • stabilirea căilor de acces provizorii la o distanța minimă de 1,5 m fata de orice curs de apă;
  • depozitarea resturilor de lemne si frunze rezultate si a rumegusului nu se va face în zone cu potential de formare de torenți, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • amplasarea platformelor de colectare în zone accesibile mijloacelor auto pentru încărcare;
  • este interzisă depozitarea masei lemnoase în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • este interzisă executarea de lucrări de întreținere a motoarelor mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • eliminarea imediată a efectelor produse de pierderi accidentale de carburanți si lubrifianți;
  • este interzisă alimentarea cu carburanți a mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor.

 

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu aer

  • acţiuni de monitorizare şi corectare/prevenire în funcţie de necesităţi;
  • măsuri pentru folosirea energiilor alternative – ecologice pentru încălzirea spaţiilor, prepararea apei calde menajere a hranei, măsuri ce vor reduce substanţial emisiile de poluant în atmosferă;
  • stabilirea şi impunerea unor limitări de viteză în zonă a mijloacelor de transport;
  • utilizarea de vehicule şi utilaje performante mobile dotate cu motoare performante care să aibă emisiile de poluanţi sub valorile limită impuse de legislaţia de mediu;
  • se vor lua masuri de reducere a nivelului de praf pe durata executiei lucrarilor; utilajele vor fi periodic verificate din punct de vedere tehnic în vederea creşterii performantelor; se interzice funcționarea motoarelor în gol;
  • folosirea de utilaje şi camioane de generatie recenta, prevazute cu sisteme performante de minimizare a evacuarii poluanților în atmosfera;
  • la sfarşitul unei saptamani de lucru, se va efectua curațenia fronturilor de lucru, cu care ocazie se vor evacua deşeurile, se vor stivui materialele, se vor alinia utilajele;
  • efectuarea la timp a reviziilor si reparațiilor a motoare termice din dotarea utilajelor si a mijloacelor auto;
  • etapizarea lucrărilor silvice cu distribuirea desfasurării lor pe suprafețe restrânse de pădure;
  • folosirea unui număr de utilaje si mijloace auto de transport adecvat fiecărei activitați si evitarea supradimensionarea acestora;
  • evitarea functionării în gol a motoarelor utilajelor si a mijloacelor auto.

 

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu sol

  • terenurile ocupate temporar pentru amplasarea organizărilor de şantier, a drumurilor şi platformelor provizorii se vor limita numai la suprafeţele necesare fronturilor de lucru;
  • se vor interzice lucrări de terasamente ce pot să provoace scurgerea apelor pe parcelele vecine sau care împiedică evacuarea şi colectarea apelor meteorice;
  • amplasarea organizărilor de şantier va urmării evitarea terenurilor aflate la limită;
  • la încheierea lucrărilor, terenurile ocupate temporar pentru desfăşurarea lucrărilor vor fi readuse la folosinţa actuală;
  • se vor lua masuri pentru evitarea poluării solului cu carburanţi sau uleiuri în urma operaţiilor de aprovizionare, depozitare sau alimentare a utilajelor, sau ca urmare a funcţionării defectuoase a acestora;
  • se vor încheia contracte ferme pentru eliminarea deşeurilor menajere şi se va implementa colectarea selectivă a deşeurilor la sursă.
  • adoptarea unui sistem adecvat (ne-târâit) de transport a masei lemnoase, acolo unde solul are compozitie de consistent ”moale” în vederea scoaterii acesteia pe locurile de depozitare temporară;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase cu o declivitate sub 20 % (mai ales pe versanți);
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel în zone cu teren pietros sau stancos;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase pe distanțe cât se poate de scurte;
  • dotarea utilajelor care deservesc activitatea de exploatare forestieră (TAF -uri) cu anvelope de lațime mare care să aibă ca efect reducerea presiunii pe sol si implicit reducerea fenomenului de tasare;
  • în cazul în care s-au format șanțuri sau șleauri se va reface portanța solului (prin nivelarea terenului) pe traseele căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase;
  • platformele pentru depozitarea provizorie a masei lemnoase vor fi alese în zone care să prevină posibile poluări ale solului (drumuri forestiere, platforme asfaltate situate limitrof soselelor existente în zonă, etc.);
  • drumurile destinate circulaţiei autovehiculelor, inclusiv locurile de parcare vor fi selectate să fie în sistem impermeabil;
  • pierderile accidentale de carburanți si/sau lubrifianți de la utilajele si/sau mijloacele auto care deservesc activitatea de exploatare forestieră vor fi îndepărtate imediat prin decopertare;
  • spațiile pentru colectarea si stocarea temporară a deseurilor vor fi realizate în sistem impermeabil.

 

 

Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ

 

           Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevăzute de prezenta hotărâre, cu respectarea prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, se atacă odată cu decizia etapei de încadrare.

Soluţionarea cererii se face potrivit dispoziţiilor Legii nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele care fac parte din publicul interesat şi care se consideră vătămate într-un drept ori într-un interes legitim, trebuie să solicite autorităţii publice emitente, în termen de 30 zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei de emitere a avizului de mediu, revocarea în tot sau în parte, a prezentei decizii.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă în termen de 30 zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura administrativă prealabilă este gratuită.