Back

Decizie emitere aviz de mediu pentru „ AMENAJAMENTULUI FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARȚINÂND OBȘTII PĂULEȘTI, JUDEȚUL VRANCEA, UP VI PĂULEȘT” - titular - OBSTEA PAULESTI

DECIZIE DE EMITERE A AVIZULUI DE MEDIU

 

Nr.9342 /21.10.2022

 

         Ca urmare a cererii adresate de OBSTEA PAULESTI cu sediul în sat Paulesti, com. Paulesti, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 6562/22.06.2021  și a completărilor ulterioare, în baza Hotărârii Guvernului nr.1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, şi a Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit al A.P.M. Vrancea din data de 13.10.2022 - etapa de analiză a calităţii Raportului de mediu, că:

 

Pentru

 

,, OBSTEA PAULESTI, titular al planului AMENAJAMENTULUI FONDULUI FORESTIER PROPRIETATE PRIVATĂ APARȚINÂND OBȘTII PĂULEȘTI, JUDEȚUL VRANCEA, UP VI PĂULEȘT”,  propus a fi amplasat pe UAT Păulești și Tulnici, județul Vrancea, se va emite avizul de mediu.

 

         Principalele obiective urmărite la elaborarea amenajamentului fondului forestier al U.P. VI Paulesti au fost:

Ecologice - protejarea şi conservarea mediului:

  • Protecţia apelor
  • Protectia terenurilor contra eroziunii
  • Protecţia contra factorilor climatici dăunători
  • Conservarea şi ameliorarea biodiversităţii
  • Echilibrul hidrologic
  • Asigurarea stării favorabile de conservare a habitatelor și a speciilor de importanță comunitară din cadrul Parcului Natural Putna – Vrancea, a sitului Natura 2000 ROSCI0208 Putna – Vrancea, ariei de protecție specială avifaunistică ROSPA0088 Munții Vrancei, RONPA 0843 Tișița ;Rezervația Tișița; Zona de protecție integrală Bazinul Băhneanu
    • Ocrotirea vânatului
    • Menţinerea nealterată a peisajului şi a climatului zonei

 

Sociale - realizarea cadrului natural:

  •  Recreere, destindere
  •  Valorificarea forței de muncă locală

Economice  - optimizarea productiei padurilor:

  • Producția de masă lemnoasă de calitate ridicată, valorificabilă industrial
  • Satisfacerea nevoilor de lemn pentru construcţii rurale, lemn de foc și alte utilizări;
  • Valorificarea  tuturor  resurselor  nelemnoase  disponibile  (vânat,  fructe  de  pădure,  ciuperci,  plante medicinale etc.).

                                                  

Suprafaţa fondului forestier proprietate privată aparţinând Obștii Păulești, județul Vrancea, provine din:

Ocolul Silvic

U.P.

Parcele aferente

Acte proprietate, ha

Suprafata acte proprietate, ha

Suprafata amenajament anterior, ha

Vidra

V Vrăncioaia

37-47

266,2

266,2

266,2

Tulnici

I Coza

31-83, 111-115

3681,4

3681,4

3681,4

II Tișița

33-38, %94, 110-114, 128-134, 135-137, 138-140

III Tisaru

31-55

IV Pr. Țiganului

1-36

TOTAL GENERAL

3947,6

3947,6

 

 

Reţeaua instalaţiilor de transport utilizată în gospodărirea fondului forestier însumează  44,8 km din care:

  1. 6,4 km. - drumuri publice,
  2. 38,4 km. - drumuri forestiere 
  3. 0,00 km. - drumuri de exploatare ale altor sectoare decât cel silvic

Asigurând accesibilitatea:

  • fondului  forestier în proporţie de 100 %
  • fondului forestier productiv în proporție de 100 %

Drumuri propuse: 0,00 km și suprafața accesibilizată

 

Ariile naturale protejate de interes comunitar sau național din cadrul amenajamentului silvic

 

Amenajamentul silvic al fondului forestier proprietate privată aparținând Obștei Păulești, UP VI Păulești, județul Vrancea, se suprapune cu arii naturale protejate astfel:

  • RONPA 0932 Parcul Natural Putna-Vrancea – 3597,71 ha;
  • Situl Natura 2000 ROSCI0208 Putna -Vrancea  - 3597,71 ha;
  • Aria de protecție avifaunistică ROSPA0088 Munții Vrancei – 3597,71 ha;
  • RONPA 0843 Tișița – 300,57 ha;
  • Rezervația Tișița – 320,87 ha;
  • Zona de protecție integrală Bazinul Băhneanu – 441,69 ha

 

Tipurile de lucrări silvice și intensitatea intervențiilor stabilite prin normele silvice, care se vor face în ariile naturale protejate

Condiţiile naturale din unitate şi cerinţele social-economice impun ca arboretele să fie conduse către structuri diversificate, relativ echiene şi relativ pluriene, cât mai apropiate de cele naturale, capabile să îndeplinească funcţii multiple de protecţie şi producţie.

• În arboretele încadrate în tipul I funcţional (S.U.P.,,E’’) supuse ocrotirii genofondului şi ecofondului forestier nu se vor executa lucrări silvice. In S.U.P. „E” au fost incluse arboretele încadrate în grupa I, subgrupa şi categoria 5C. În aceste arborete este interzisă exploatarea arborilor indiferent de starea lor (viguroşi, rupţi, uscaţi, doborâţi, etc.), culegerea fructelor şi respectiv a ciupercilor de pădure.

• În arboretele încadrate în tipul II funcţional (S.U.P.,,M’’) supuse regimului de conservare deosebită se vor executa tăieri de igienă, lucrări de ingrijire şi lucrări speciale de conservare.

• În arboretele încadrate în tipul III funcţional (S.U.P.,,A’’ – codru regulat), în concordanţă cu ţelul de gospodărire şi formaţia forestieră cele mai adecvate tratamente sunt tăieri progresive în amestecurile de fag cu răşinoase si tăieri rase în benzi alăturate în molidişuri.

 

Tipurile de lucrări silvice și intensitatea intervențiilor stabilite prin normele silvice, care se vor face în ariile naturale protejate

 

Prezentarea impactului lucrărilor silvice asupra speciilor şi habitatelor de interes comunitar și național.

Concluziile evaluării impactului implementării amenajamentului silvic asupra capitalului natural de interes conservativ din cadrul sitului de importanță comunitară ROSCI0208 Putna-Vrancea si SPA ROSPA0088 Muntii Vrancei indică în mod cert faptul că niciun tip de habitat de interes comunitar și nici o specie de interes conservativ nu va fi afectată în mod semnificativ, nici în mod direct, nici în mod indirect. Aplicarea măsurilor de management conservativ propuse în studiu de evaluare adecvată în cadrul secțiunii D.1. - Identificarea şi descrierea măsurilor de reducere a impactului pe întreaga perioadă de valabilitate a amenajamentului silvic garantează menținerea stării actuale de conservare a capitalului natural de interes comunitar.

- habitatul 9110 Păduri de fag de tip Luzulo-Fagetum ocupă o suprafață de 555,62 ha în amenajamentul silvic din interiorul sitului de importanță comunitară, având o stare de conservare favorabilă. Perspectivele viitoare, sunt favorabile, deoarece impactul amenințărilor de natură biotică și abiotică poate fi redus cu ușurință printr-un management adecvat – de exemplu doborâturi de vânt – bazat în principal pe promovarea speciilor de amestec cu o înrădăcinare mai profundă, iar aplicarea amenajamentului supus discuției nu va duce la schimbarea compoziției arboretului, reducerea suprafeței habitatului, reducerea/înlocuirea speciilor caracteristice.

- habitatul 91V0 Păduri dacice de fag (Symphyto-Fagion) ocupă o suprafață de 2073,06 ha în amenajamentul silvic din interiorul sitului de importanță comunitară, având o stare de conservare favorabilă. Perspectivele viitoare, sunt favorabile, deoarece impactul amenințărilor de natură biotică și abiotică poate fi redus cu ușurință printr-un management adecvat – de exemplu doborâturi de vânt – bazat în principal pe promovarea speciilor de amestec cu o înrădăcinare mai profundă, iar aplicarea amenajamentului supus discuției nu va duce la schimbarea compoziției arboretului, reducerea suprafeței habitatului, reducerea/înlocuirea speciilor caracteristice.

- habitatul 9410 Păduri de picea acidofile de la nivel montan până la alpin (Vaccinio-Piceetea) ocupă o suprafață de 116,35 ha în amenajamentul silvic din interiorul sitului de importanță comunitară, având o stare de conservare favorabilă. Perspectivele viitoare, sunt favorabile, deoarece impactul amenințărilor de natură biotică și abiotică poate fi redus cu ușurință printr-un management adecvat – de exemplu doborâturi de vânt – bazat în principal pe promovarea speciilor de amestec cu o înrădăcinare mai profundă, iar aplicarea amenajamentului supus discuției nu va duce la schimbarea compoziției arboretului, reducerea suprafeței habitatului, reducerea/înlocuirea speciilor caracteristice.

- habitatul 91E0* Păduri aluviale cu Alnus glutinosa și Fraxinus excelsior ocupă o suprafață de 14,05 ha în amenajamentul silvic din interiorul sitului de importanță comunitară, având o stare de conservare favorabilă. Perspectivele viitoare, sunt favorabile, deoarece impactul amenințărilor de natură biotică și abiotică poate fi redus cu ușurință printr-un management adecvat – de exemplu doborâturi de vânt – bazat în principal pe promovarea speciilor de amestec cu o înrădăcinare mai profundă, iar aplicarea amenajamentului supus discuției nu va duce la schimbarea compoziției arboretului, reducerea suprafeței habitatului, reducerea/înlocuirea speciilor caracteristice.

- speciile de mamifere (Barbastella barbastellus, Lutra lutra, Myotis myotis) din situl de importanță comunitară ROSC0208 Putna Vrancea își păstrează aceeași stare conservare, bună, respectiv excelentă (Canis lupus, Lynx lynx și Ursus arctos) drept urmare, prin aplicarea amenajamentului silvic supus discuției, în situația în care, prin urmărirea  acesteia de-a lungul timpului s-a observat că își menține (starea de conservare bună), în viitor perspectivele acestor specii sunt bune (și mai ales în situația în care legislația silvică, din punct de vedere al mediului s-a înăsprit ca și strictețe). Prin implementarea planului nu se vor fragmenta habitate, nu se vor reduce suprafețe propice habitatelor speciilor).

- speciile de reptile și amfibieni (Bombina variegate, Triturus cristatus, Triturus montandonui) din situl de importanță comunitară ROSCI0208 Putna-Vrancea, își păstrează aceeași stare de conservare, bună, drept urmare, prin aplicarea amenajamentului silvic supus discuției, în situația în care, prin urmărirea acesteia de-a lungul timpului s-a observat că se menține (starea de conservare bună), în viitor perspectivele acestor specii va fi una bună (și mai ales în situația în care legislația silvică, din punct de vedere al mediului s-a înăsprit ca și strictețe. Prin implementarea planului nu se vor fragmenta habitate, nu se vor reduce suprafețe propice habitatelor speciilor).

- speciile de pești: au starea de conservare, după cum urmează:

Barbus peteny (moioagă) – nefavorabilă-inadecvată

Cottus gobio all others (zglăvoc) - bună

Romanogobio uranoscopus (petroc) - nefavorabilă-inadecvată

 

În situația în care, prin implementarea planului se oferă corpurilor de apă o zonă de protecție (lucrările planificate în plan nu au legătură cu corpurile de apă, în jurul lor delimitându-se o zonă de protecție), preconizăm astfel că în viitor evoluția acestor specii va fi una bună (independentă de implementarea/neimplementarea acestui plan).

- speciile de nevertebrate (Vertigo angustior, Rosalia alpina și Pholidoptera transsylvanica) din situl de importanță comunitară ROSCI0208 Putna-Vrancea au starea de conservare favorabilă, respectiv neprecizată (Carabus variolosus, Osmoderma eremita). În viitor perspectivele acestor specii va fi una bună (în situația în care legislația silvică, din punct de vedere al mediului s-a înăsprit ca și strictețe), mai ales prin respectarea măsurilor de reducere a impactului. Prin implementarea planului nu se vor fragmenta habitate, nu se vor reduce suprafețe propice habitatelor speciilor.

- speciile de plante (Campanula serrata, Tozzia carpathica) din situl de importanță comunitară ROSCI0208 Putna-Vrancea au starea de conservare favorabilă, respectiv excelentă (Cypripedium calceolus). În viitor perspectivele acestor specii va fi una bună (în situația în care legislația silvică, din punct de vedere al mediului s-a înăsprit ca și strictețe), mai ales prin respectarea măsurilor de reducere a impactului. Prin implementarea planului nu se vor fragmenta habitate, nu se vor reduce suprafețe propice habitatelor speciilor.

 

Evidenţa habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor și habitatelor protejate, distribuția, zone sensibile și justificarea lucrărilor propuse în aceste zone.

Starea de conservare a habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor a fost stabilita prin planurile de management pe baza studiilor realizate in vederea analizei toate datelor disponibile. Analiza impactului asupra speciilor si habitatelor de interes comunitar a fost realizata pe baza acestor informatii oficiale. Conform datelor din teren (preluate în urma vizitelor) și a datelor din formularele Standard Natura 2000 (versiunea actualizată în luna septembrie a anului 2021) coroborate cu obiectivele de conservare, starea de conservare a habitatelor și speciilor aflate sub protecție care se suprapun cu planul supus discuției au după cum urmează:

 

 - habitatul 9110 Păduri de fag de tip Luzulo-Fagetum ocupă o suprafață de 555,62 ha (u.a. 1A, 5B, 12B, 15A, 15C, 16A, 16C, 16D, 17B, 17C, 17D, 17E, 31A, 31C, 31D, 50A, 59A, 59B, 59C, 62A, 62B, 62C, 63A, 63C, 64A, 64B, 65A, 65B, 65E, 66A, 76C, 76D, 78C, 78D, 81, 82, 83, 84A, 91B, 92D, 93B, 98C, 104, 118B, 118D, 119B) în amenajamentul silvic din interiorul sitului de importanță comunitară, are o stare de conservare favorabilă (conform Formularului Standard actualizat în luna septembrie 2021).

- habitatul 91V0 Păduri dacice de fag (Symphyto-Fagion) ocupă o suprafață de 2073,06 ha (u.a. 1B, 1C, 1D, 1E, 2B, 2C, 2D, 2E, 2F, 3A, 3B, 3C, 3D, 4D, 4E, 5A, 5C, 5D, 8B, 10C, 12A, 12B, 12D, 12F, 13A, 13B, 13C, 13D, 13E, 14A, 14B, 15B, 16B, 18A, 18B, 18C, 18D, 18E, 18F, 18G, 19B, 19C, 19D, 20A, 20B, 20C, 20D, 20E, 21A, 21C, 22A, 22B, 23A, 23B, 23C, 24A, 24B, 25, 26, 27A, 27B, 27C, 29A, 29B, 29C, 29D, 30F, 31C, 32A, 32D, 32E, 32F, 33B, 33D, 33E, 34B, 34C, 35, 36A, 36B, 36C, 37A, 37B, 37C, 38C, 39A, 39C, 39D, 40A, 40B, 41A, 41B, 41C, 43A, 44B, 44C, 44D, 45A, 45B, 45D, 45E, 46A, 46B, 46C, 47A, 47B, 47C, 47D, 48A, 4/8B, 48C, 48D, 49, 50B, 50C, 50D, 51A, 51B, 51C, 52A, 52B, 53A, 53B, 54B, 54C, 55A, 55B, 56A, 56B, 57, 58A, 58B, 58C, 58D, 60A, 60B, 60C, 60D, 61A, 61B, 61C, 67A, 67B, 68B, 68C, 69B, 69D, 70, 71A, 72A, 73A, 73C, 75A, 77B, 79, 80, 85C, 86A, 90A, 92A, 92B, 92E, 92F, 93A, 94A, 94B, 94C, 94D, 94E, 98B, 99A, 99B, 99C, 100A, 100B, 101, 102B, 102C, 102D, 104, 105, 106, 112A, 112C, 113A, 113C, 114A, 115A, 115B, 115C, 116, 117A, 117B, 117C, 120B, 121A, 121B, 122A, 122B, 128A, 128B, 128C, 131) în amenajamentul silvic din interiorul sitului de importanță comunitară, are o stare de conservare favorabilă (conform Formularului Standard actualizat în luna septembrie 2021).

-habitatul 9410 Păduri de picea acidofile de la nivel montan până la alpin (Vaccinio-Piceetea) ocupă o suprafață de 116,35 ha (u.a. 28B, 30B, 30D, 30E, 31B, 31D, 33C, 62C, 63B, 65C, 65D, 68A, 77A, 78A, 118B) în amenajamentul silvic din interiorul sitului de importanță comunitară, are o stare de conservare favorabilă (conform Formularului Standard actualizat în luna septembrie 2021).

- habitatul 91E0* Păduri aluviale de Alnus glutinosa şi Fraxinus excelsior (AlnoPadion, Alnion incanae, Salicion albae ocupă o suprafață de 14,05 ha (u.a. 2A, 4B, 18C, 33A, 38B) în amenajamentul silvic din interiorul sitului de importanță comunitară, având o stare de conservare favorabilă (conform Formularului Standard actualizat în luna septembrie 2021).

 

Evidența lucrărilor propuse și principalele tipuri de lucrări silvice propuse pentru următorii 10 ani - intensitatea intervențiilor, suprafețe și cantitățile de masă lemnoasă propuse  a se exploata în diferite lucrări (tratamente, igienă și lucrări speciale de conservare) și operațiuni culturale.

 

Bazele de amenajare stabilite sunt următoarele:

 

  • Regimul: codru;
  • Compoziţia ţel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;
  • Exploatabilitatea: de protecţie pentru arboretele încadrate în grupa I funcţională
  • Tratamente - Tăieri progresive. 
  • Ciclul  - 110 ani.

 

Zonarea funcţională, baza de amenajare, subunităţi de gospodărire;

-        1.6G  - Arboretele din parcurile naturale incluse, prin planurile de management, în zona de protecţie integrală 437,23 ha;

-        1.5C - Arboretele cuprinse în rezervaţii naturale, cu regim strict de protecţie – 318,08 ha;

-        1.2A - Arboretele situate pe stâncării, pe grohotişuri şi pe terenuri cu eroziune în adâncime şi pe terenuri cu înclinarea mai mare de 30 grade pe substrate de fliş (facies marnos, marno-argilos şi argilos), nisipuri, pietrişuri şi loess, precum şi cele situate pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, pe alte substrate litologice 1518,61  ha;

-        1.2I – Arboretele situate pe terenuri cu înmlăştinare permanentă 0,64 ha;

-        1.1G – Arboretele din bazinele torenţiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajarea pădurilor sau de amenajare a bazinelor hidrografice 1597,35 ha

 

În raport cu obiectivele urmărite şi funcţiile de producţie şi de protecţie stabilite au fost constituite următoarele subunităţi de producţie sau protecţie:

 

S.U.P. A – codru regulat, sortimente obişnuite: 1597,35 ha;

S.U.P. M – păduri supuse regimului de conservare deosebită: 1519,25 ha;

S.U.P. E – rezervații pentru ocrotirea integrală a naturii, potrivit legii  755,31 ha

 

Repartiţia arboretelor din cadrul amenajamentului silvic

Amenajamentul silvic îşi propune conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, inclusiv conservarea habitatelor naturale şi a speciilor protejate. În cadrul unităţilor de gospodărire se va urmări  realizarea unei structuri echilibrate pe clase de vârstă, minim cu pondere normală a arboretelor din ultimele clase, întrucât, fiecare clasă de vârstă este însoţită de un anume nivel al biodiversităţii.

 

Evidența lucrărilor propuse și principalele tipuri de lucrări silvice propuse pentru următorii 10 ani - intensitatea intervențiilor, suprafețe și cantitățile de masă lemnoasă propuse  a se exploata în diferite lucrări (tratamente, igienă și lucrări speciale de conservare) și operațiuni culturale.

 

Bazele de amenajare stabilite sunt următoarele:

 

  • Regimul: codru;
  • Compoziţia ţel: corespunzătoare tipului natural fundamental de pădure pentru arboretele exploatabile şi compoziţia ţel la exploatabilitate pentru celelalte arborete;
  • Exploatabilitatea: de protecţie pentru arboretele încadrate în grupa I funcţională
  • Tratamente - Tăieri progresive. 
  • Ciclul  - 110 ani.

 

Zonarea funcţională, baza de amenajare, subunităţi de gospodărire;

 

-        1.6G  - Arboretele din parcurile naturale incluse, prin planurile de management, în zona de protecţie integrală 437,23 ha;

-        1.5C - Arboretele cuprinse în rezervaţii naturale, cu regim strict de protecţie – 318,08 ha;

-        1.2A - Arboretele situate pe stâncării, pe grohotişuri şi pe terenuri cu eroziune în adâncime şi pe terenuri cu înclinarea mai mare de 30 grade pe substrate de fliş (facies marnos, marno-argilos şi argilos), nisipuri, pietrişuri şi loess, precum şi cele situate pe terenuri cu înclinare mai mare de 35 grade, pe alte substrate litologice 1518,61  ha;

-        1.2I – Arboretele situate pe terenuri cu înmlăştinare permanentă 0,64 ha;

-        1.1G – Arboretele din bazinele torenţiale sau cu transport excesiv de aluviuni, determinate prin studii hidrologice, de amenajarea pădurilor sau de amenajare a bazinelor hidrografice 1597,35 ha

 

În raport cu obiectivele urmărite şi funcţiile de producţie şi de protecţie stabilite au fost constituite următoarele subunităţi de producţie sau protecţie:

 

S.U.P. A – codru regulat, sortimente obişnuite: 1597,35 ha;

S.U.P. M – păduri supuse regimului de conservare deosebită: 1519,25 ha;

S.U.P. E – rezervații pentru ocrotirea integrală a naturii, potrivit legii  755,31 ha

Prezentarea măsurilor optime care se pot lua în cazul arboretelor calamitate pentru refacerea fondului forestier (împădurire/refacere naturală) pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar în cazul arboretelor calamitate;

 

În cazul apariţiei unor calamităţi naturale (doborâturi de vânt, rupturi de vânt şi zăpadă, incendii, uscare în masă, atacuri de dăunători, etc,) în care intensitatea fenomenelor depăşeşte prevederile amenajamentului, efectele neputând fi înlăturate prin aplicarea lucrărilor propuse în prezentul amenajament, se vor aplica prevederile legale în vigoare de la data apariţiei fenomenului. Principalele soluţii/măsuri optime, care se pot lua în cazul apariţiei unor calamităţi naturale (doborâturi de vânt, rupturi de vânt şi zăpadă, incendii, uscare în masă, atacuri de dăunători, etc,), în vederea eliminării cât mai rapide a efectelor negative a acestora şi a stopării extinderii fenomenelor, sunt următoarele:

  • În cazul fenomenelor dispersate este necesară inventarierea cât mai rapidă a arborilor afectaţi în vederea determinării volumului rezultat, pentru a stabili dacă este necesară modificarea prevederilor amenajamentului (dacă volumul arborilor afectaţi este mai mare de 20% din volumul arboretului existent la data apariţiei fenomenului);
  • În cazul fenomenelor concentrate este necesară determinarea cât mai rapidă şi exactă a suprafeţei afectate pentru a stabili dacă este necesară modificarea prevederilor amenajamentului (dacă arborii afectaţi, dintr-un arboret sunt concentraţi pe o suprafaţă de peste 5.000 m2);
  • Punerea în valoarea a arborilor afectaţi;
  • Extragerea arborilor afectaţi cât mai repede cu putinţă pentru a evita extinderea fenomenelor s-au apariţia altor fenomene (ex: în cazul arborilor de răşinoase, afectaţi de doborâturi, neextragerea acestora cât mai urgent posibil poate duce la deprecierea lemnului şi apariţia atacurilor de ipidae, etc.);
  • Împădurirea suprafețelor afectate cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;
  • Stabilirea, eventual schimbarea, compoziţiilor ţel de regenerare sau de împădurire, astfel încât viitoarele arborete să prezinte o rezistență mai ridicată la factorii destabilizatori ce au condus la afectările respective;
  • Măsuri de protecție pe lizierele deschise, perimetrale doborâturilor de vânt și rupturi în masă pentru preîntâmpinarea atacurilor de ipide și combaterea acestora;
  • Pentru volumul recoltat din calamități se vor face precomptări necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.
  • Pentru creşterea eficacității funcționale a pădurilor, prin amenajament s-au prevazut măsuri pentru asigurarea stabilității ecologice a fondului forestier, iar în cazul constatării unor importante deteriorări, acțiuni de reconstrucție ecologică.

 

În cazul în care este necesară modificarea prevederilor amenajamentului se impun următoarele:

•        Convocarea, cât mai rapidă a persoanelor care trebuie să participe la efectuarea analizei în teren: şeful ocolului silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, șeful de proiect și expertul C.T.A.P., un reprezentant al structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care raspunde de silvicultură, un reprezentant al structurii de administrare/custodelui ariei naturale protejate, un reprezentant al autorităţii teritoriale pentru protecţia mediului;

•        Întocmirea cât mai rapidă, de către ocolul silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, a documentaţiei necesare în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare la data apariţiei fenomenului);

 

Prezentarea măsurilor necesare a fi luate pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar și național;

 

Se vor respecta toate masurile stabilite de evaluator in cadrul capitolului D.5. Măsuri de reducere a impactului asupra biodiversităţii precum si urmatoarele masuri generale:

 

Masuri de reducere a impactului asupra habitatelor de interes comunitar

 

  • sunt interzise orice fel de lucrari in suprafetele aflate in interiorul zonelor de protectie integrala de pe raza ariilor protejate;
  • sunt interzise orice alte lucrari silvice in afara celor prevazute in planul de amenajare analizat;
  • compoziţiile ţel şi compoziţiile de regenerare vor fi adaptate pentru a asigura compoziţia tipică a habitatelor – în unităţile amenajistice propuse pentru completări, împăduriri sau promovarea regenerării natural;
  • arboretele ce au fost identificate ca fiind arborete cu stare nefavorabilă sau partial favorabilă, în care au fost propuse lucrări de curăţiri sau rărituri, vor fi conduse pentru a asigura îmbunătăţirea stării de conservare. Aceste arborete necesită intervenţii pentru reconstrucţie ecologică, prin promovarea speciilor specifice habitatului, aflate diseminat sau în proporţie redusă în arborete – în toate arboretele în care s-au propus rărituri sau curăţiri;
  • reconstrucţia terenurilor a căror suprafaţă a fost afectată (învelişul vegetal) la finalizarea lucrărilor de exploatare şi redarea terenurilor folosinţelor iniţiale;
  • valorificarea la maximum a posibilităţilor de regenerare naturală din sămânţă;
  • conducerea arboretelor numai în regimul impus prin amenajamentul silvic propus (codru);
  • executarea la timp a lucrărilor de îngrijire şi conducere, iar în cazul arboretelor în care nu s-a intervenit de mult timp, să se aplice intervenţii de intensitate redusă dar mai frecvente;
  • evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi cu ocazia recoltării masei lemnoase;
  • folosirea în cazul regenerărilor artificiale numai de puieţi produşi cu material seminologic de origine locală care se pretează la condiţiile climatice şi pedologice din zona analizată;
  • respectarea regulilor de recoltare a masei lemnoase şi evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi;
  • eliminarea tăierilor în delict;
  • evitarea păşunatului în pădure şi reducerea la minim a trecerii turmelor de animale prin arborete;
  • evitarea colectării concentrate şi pe o durată lungă a arborilor prin târâre, pe linia de cea mai mare pantă, pe terenurile cu înclinare mare, evitarea menţinerii fără vegetaţie
  • forestieră, pentru o perioadă îndelungată, a terenurilor înclinate, intervenţia operativă în cazul apariţiei unor semne de torenţialitate;
  • se va urmări promovarea celui mai intensiv tratament posibil de aplicat, în cazul arboretelor ajunse la vârsta exploatabilităţii, tratament ce permite totodată şi conservarea biodiversităţii;
  • în ceea ce priveşte zonele în care se vor planta puieţi, se recomandă evitarea lucrărilor mecanice, realizarea găurilor pentru plantarea puieţilor manual;
  • o atenţie sporită se va acorda arboretelor din grupa I funcţională, de protecţie, prin creşterea stabilităţii ecosistemice şi asigurarea permanenţei pădurii în spaţiu şi timp;
  • conştientizarea turiştilor asupra necesităţii şi beneficiile protejării habitatelor forestiere şi informarea corespunzătoare a cestora, fie prin amplasarea unor bannere fie prin puncte de informare;
  • menţinerea căilor de acces actuale din interiorul zonei analizate şi interzicerea creării unor noi căi de acces;
  • exploatarea să se facă iarna pe un strat de zăpadă suficient de gros, care să asigure protecţia seminţişului;
  • durata de recoltare şi scoatere a masei lemnoase din parchetele exploatate să nu fie mai mare de două luni şi jumătate;
  • tăierea arborilor se va face cât mai de jos, astfel încât înălţimea cioatelor să nu depăşească 1/3 din diametru, iar la arborii mai groşi să nu depăşească 20 cm;
  • doborârea arborilor se va face în afara ochiurilor sau a punctelor de regenerare, iar colectarea lemnului se va face pe trasee prestabilite.

 

Masuri pentru reducerea impactului asupra speciilor de interes comunitar, inclusiv a pasarilor

 

  • menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într- un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc. prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei – în toate unităţile amenajistice;
  • la colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile pârâurilor;
  • se va evita colectarea masei lemnoase pe timp nefavorabil (ploi);
  • exploatarea masei lemnoase se va realiza astfel încât să se evite degradarea solului;
  • în perioadele de îngheţ/dezgheţ sau cu precipitaţii abundente, în cazul în care platforma drumului auto forestier este îmbibată cu apă, se interzice transportul de orice fel;
  • se vor fasona coroanele arborilor separat la locul de doborâre, nu se vor scoate;
  • arborii cu coroană, masa lemnoasă rezultată se va pachetiza în sarcini de dimensiuni reduse, astfel încât pentru scoaterea acestora să se evite degradarea solului, arborilor şi seminţişului;
  • arbori nemarcaţi situaţi pe limita căilor de scos-apropiat, vor fi protejaţi obligatoriu împotriva vătămărilor, prin aplicarea de lugoane, ţăruşi şi manşoane;
  • doborârea arborilor se execută: în afara suprafeţelor cu regenerare naturală sau artificială, pentru a se evita distrugerea sau vătămarea puieţilor, respectiv pe direcţii care să nu producă vătămări sau rupturi ale arborilor nemarcaţi;
  • la tăierile cu restricţii: colectarea lemnului se face în afara porţiunilor cu seminţiş, respectiv scosul lemnului se face prin târâre pe zăpadă şi prin semitârâre sau suspendare, în lipsa acesteia;
  • se interzice aplicarea tehnologiei de exploatare a arborilor cu coroană, variant arbori întregi, cu excepţia cazurilor în care operaţiunea de scos-apropiat se realizează cu funiculare sau suspendat;
  • se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului sau în cazul producerii unui prejudiciu asupra mediului, se vor respecta şi aplica prevederile OUG. nr.68/2007. În termen de două ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării, trebuie să informeze ANPM, Autoritatea pentru Protecţia Mediului locală;
  • menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într- un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc. prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării malurilor naturale şi poluării apei – în toate unităţile amenajistice;
  • păstrarea arborilor cu scorburi ce pot fi utilizate ca locuri de cuibărit/odihnă de către păsările semnalate atât în interiorul cât şi în vecinătatea ariei naturale protejate, în toate unităţile amenajistice;
  • păstrarea a minim 5 arbori maturi pe picior, uscaţi sau în descompunere pe hectar, pentru a asigura un habitat potrivit pentru ciocănitori, păsări de pradă, nevertebrate etc, în toate unităţile amenajistice din ariile protejate suprapuse prezentului amenajament silvic. Arborii pastrati pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbena cu inițialele AS (arbore sursa biodiversitate), vor fi cartati prin inregistrarea locatiilor geografice, iar lista cu aceste locatii se va inainta catre APM Vrancea si Administratia Parcului Natural Putna-Vrancea;
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure, în toate unităţile amenajistice;
  • este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • interzicerea perturbarii intenţionate în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare şi de migraţie;
  • este interzisă deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;
  • este interzisă deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;
  • este interzis uciderea sau capturarea intenţionată, indiferent de metoda utilizată;
  • sunt interzise activităţi care conduc la deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;
  • sunt interzise culegerea ouălor din natură şi păstrarea acestora, chiar dacă sunt goale;
  • menținerea unui procent de cca 25% a arboretelor cu vârsta de peste 85 ani;
  • stabilirea suprafeţelor de zone tampon în jurul cuiburilor (cu diametru de 300 m, respectiv cu rază de 150 de metri) în care în perioada 15 martie – 15 august vor fi interzise activităţile legate de silvicultură (inclusive tăieri de conservare, igienizare etc.);
  • menţinerea unei structuri forestiere mozaicate în cadrul unităţi de producţie, prin păstrarea de pâlcuri de 3-5 arbori bătrâni (peste 80 ani) la hectar în zonele de recoltare;
  • interzicerea aplicării tratamentelor chimice, cu excepţia cazurilor dovedite de gradaţii sau defolieri şi doar în cazul ineficienţei sau imposibilităţii aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.);
  • interzicerea aplicării degajărilor şi curăţirilor chimice;

 

Monitorizarea implementării planului:

 

Titularul planului va implementa Planurile de monitorizare  prezentate in Raportul de mediu. Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta. Rapoartele de monitorizare anuala trebuie să conțină indicatori, planificare si metode pentru observarea statutului de conservare al speciilor și a habitatelor din siturile Natura 2000 si din ariile protejate de interes national si se vor transmite anual catre APM Vrancea la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior celui în care s-a realizat monitorizarea si publica pe pagina de internet a acesteia.

 

Autoritatea competenta pentru protecția mediului a asigurat si garantat accesul liber la informație a publicului si participarea acestuia la luarea deciziei in etapa de definitivare si avizare din punct de vedere al protectiei mediului a planului. Astfel au fost mediatizate prin anunturi repetate in presa : elaborarea planului, finalizarea raportului de mediu , a studiului de evaluare adecvata si organizarea dezbaterii publice. Documentatia a fost accesibila publicului pe toata durata derularii procedurii: la sediul APM Vrancea/ Obștii Coza , pe site-ul APM Vrancea.

 

Informarea şi participarea publicului:

Anunţurile privind

Depunerea notificării

Decizia etapei de încadrare

Organizarea ședinței de dezbatere publică

Publicate în ediţiile ziarului

Ziarul „ Monitorul de Vrancea ” din data de 22-25..06.2021 şi -25-27.06. 2021

Ziarul „Monitorul de Vrancea ” din data de 03.03.2022

Ziarul „Monitorul de Vrancea ” din data de 29.09.2022 si

 

  01-.09.2022

Afișate pe pagina de internet a A.P.M. Vrancea

30.06..2021

23.07.2021

26.08..2022

 

Până la data luării acestei decizii, nu au fost înregistrate opinii/observaţii ale publicului.

 

Motivele care au stat la baza luării acestei decizii:

-Obiectivele şi soluțiile tehnice asumate prin amenajamentul silvic, urmăresc menținerea structurii şi funcțiilor pădurii amenajate, prin promovarea asigurării continuității ecosistemelor acoperite cu pădure, fără modificări de ordin topografic, geologic, geomorfologic şi a cursurilor de apă, sau exploatarea altor resurse decât cele forestiere.

-Planul nu va conduce la fragmentarea habitatelor speciilor de interes comunitar sau la degradarea acestora.

- Din analiza Studiului de evaluare Adecvata si a Raportului de mediu reiese ca prin implementarea planului si implementarea masurilor de reducere a impactului, nu va fi  afectata semnificativ starea de conservare a speciilor si habitatelor criteriu.

- Raportul de mediu respecta conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 2 a H.G. nr. 1076/2004;

- Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului insoteste documentatia depusa in vederea obtinerii avizului de mediu si face parte integranta din acesta.

- A fost emis avizul nr. 29/10.10.2022 emis de catre Administratia Parcului Natural Putna-Vrancea .

-

 

Măsurile de reducere a efectelor semnificative asupra mediului şi a efectelor semnificative transfrontieră, după                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu apa

În conformitate cu amenajamentul silvic analizat nu se propun construcții edilitare sau de altă natură care să influențeze calitatea apelor de suprafață și/sau subterane. Cu toate acestea a preîntâmpina impactul asupra apelor de suprafaţă şi subterane a lucrărilor de exploatare se impun următoarele masuri de prevenire a impactului:

  • se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale şi limitarea consecinţelor acestora;
  • stabilirea căilor de acces provizorii la o distanta minimă de 1,5 m fata de orice curs de apă;
  • depozitarea resturilor de lemne si frunze rezultate si a rumegusului nu se va face în zone cu potential de formare de torenti, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • amplasarea platformelor de colectare în zone accesibile mijloacelor auto pentru încărcare;
  • este interzisă depozitarea masei lemnoase în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • este interzisă executarea de lucrări de întretinere a motoarelor mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • eliminarea imediată a efectelor produse de pierderi accidentale de carburanti si lubrifianti;
  • este interzisă alimentarea cu carburanti a mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor.

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu aer

  • acţiuni de monitorizare şi corectare/prevenire în funcţie de necesităţi;
  • măsuri pentru folosirea energiilor alternative – ecologice pentru încălzirea spaţiilor, prepararea apei calde menajere a hranei, măsuri ce vor reduce substanţial emisiile de poluant în atmosferă;
  • stabilirea şi impunerea unor limitări de viteză în zonă a mijloacelor de transport;
  • utilizarea de vehicule şi utilaje performante mobile dotate cu motoare performante care să aibă emisiile de poluanţi sub valorile limită impuse de legislaţia de mediu;
  • se vor lua masuri de reducere a nivelului de praf pe durata executiei lucrarilor; utilajele vor fi periodic verificate din punct de vedere tehnic in vederea creşterii performantelor; se interzice functionarea motoarelor in gol;
  • folosirea de utilaje şi camioane de generatie recenta, prevazute cu sisteme performante de minimizare a evacuarii poluantilor in atmosfera;
  • la sfarşitul unei saptamani de lucru, se va efectua curatenia fronturilor de lucru, cu care ocazie se vor evacua deşeurile, se vor stivui materialele, se vor alinia utilajele;
  • efectuarea la timp a reviziilor si reparatiilor a motoare termice din dotarea utilajelor si a mijloacelor auto;
  • etapizarea lucrărilor silvice cu distribuirea desfasurării lor pe suprafete restrânse de pădure;
  • folosirea unui număr de utilaje si mijloace auto de transport adecvat fiecărei activitati si evitarea supradimensionarea acestora;
  • evitarea functionării în gol a motoarelor utilajelor si a mijloacelor auto.

 

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu sol

  • terenurile ocupate temporar pentru amplasarea organizărilor de şantier, a drumurilor şi platformelor provizorii se vor limita numai la suprafeţele necesare fronturilor de lucru;
  • se vor interzice lucrări de terasamente ce pot să provoace scurgerea apelor pe parcelele vecine sau care împiedică evacuarea şi colectarea apelor meteorice;
  • amplasarea organizărilor de şantier va urmării evitarea terenurilor aflate la limită;
  • la încheierea lucrărilor, terenurile ocupate temporar pentru desfăşurarea lucrărilor vor fi readuse la folosinţa actuală;
  • se vor lua masuri pentru evitarea poluării solului cu carburanţi sau uleiuri în urma operaţiilor de aprovizionare, depozitare sau alimentare a utilajelor, sau ca urmare a funcţionării defectuoase a acestora;
  • se vor încheia contracte ferme pentru eliminarea deşeurilor menajere şi se va implementa colectarea selectivă a deşeurilor la sursă.
  • adoptarea unui sistem adecvat (ne-târâit) de transport a masei lemnoase, acolo unde solul are compozitie de consistent ”moale” în vederea scoaterii acesteia pe locurile de depozitare temporară;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase cu o declivitate sub 20 % (mai ales pe versanti);
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel în zone cu teren pietros sau stancos;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase pe distante cât se poate de scurte;
  • dotarea utilajelor care deservesc activitatea de exploatare forestieră (TAF -uri) cu anvelope de latime mare care să aibă ca efect reducerea presiunii pe sol si implicit reducerea fenomenului de tasare;
  • în cazul în care s-au format șanțuri sau șleauri se va reface portanța solului (prin nivelarea terenului) pe traseele căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase;
  • platformele pentru depozitarea provizorie a masei lemnoase vor fi alese în zone care să prevină posibile poluări ale solului (drumuri forestiere, platforme asfaltate situate limitrof soselelor existente în zonă, etc.);
  • drumurile destinate circulaţiei autovehiculelor, inclusiv locurile de parcare vor fi selectate să fie în sistem impermeabil;
  • pierderile accidentale de carburanti si/sau lubrifianti de la utilajele si/sau mijloacele auto care deservesc activitatea de exploatare forestieră vor fi îndepărtate imediat prin decopertare;
  • spatiile pentru colectarea si stocarea temporară a deseurilor vor fi realizate în system impermeabil.

 

Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ.

 

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevăzute de prezenta hotărâre, cu respectarea prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, se atacă odată cu decizia etapei de încadrare.

 

Soluţionarea cererii se face potrivit dispoziţiilor Legii nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele care fac parte din publicul interesat şi care se consideră vătămate într-un drept ori într-un interes legitim, trebuie să solicite autorităţii publice emitente, în termen de 30 zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei de emitere a avizului de mediu, revocarea în tot sau în parte, a prezentei decizii.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă în termen de 30 zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

 

Procedura administrativă prealabilă este gratuită.