Înapoi

Decizie emitere aviz de mediu pentru „Studiu adiţional de actualizarea a prevederilor amenajamentului U.P.I Valea Caregnei, U.P.II Frăsinet, U.P. III Zăvoaiele Siretului, U.P. IV Homocea, U.P. V Varniţa, U.P. VI Mărăşti, U.P. VII Muşunoaiele”, amplasament pe raza unităţilor administrativ teritoriale: Adjud, Bogheşti, Corbiţa, Fitioneşti, Homocea, Moviliţa, Panciu, Păuneşti, Ploscuţeni, Pufeşti,Răcoasa, Rugineşti, Străoane, Tănăsoaia în judeţul Vrancea, Poiana în judeţul Galaţi, Căiuţi, Coţofăneşti, Huruieşti, Podu Turcului, Tătărăşti în judeţul Bacău - titular - DIRECŢIA SILVICĂ VRANCEA-OCOLUL SILVIC PANCIU-VALEA CAREGNEI

DECIZIE DE EMITERE A AVIZULUI DE MEDIU

 

Nr. 10973 / 21.12.2022

 

         Ca urmare a cererii adresate de DIRECŢIA SILVICĂ VRANCEA-OCOLUL SILVIC PANCIU-VALEA CAREGNEI, cu sediul în Panciu, str. Titu Maiorescu nr. 41, jud. Vrancea, înregistrată la Agenţia pentru Protecţia Mediului Vrancea cu nr. 3828 din 09.04.2021 și a completărilor ulterioare, în baza Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a instituţiilor publice aflate în subordinea acesteia, şi a Hotărârii Guvernului nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri şi programe, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultărilor desfăşurate în cadrul şedinţei Comitetului Special Constituit al A.P.M. Vrancea din data de 15.12.2022 - etapa de analiză a calităţii Raportului de mediu, că:

Pentru „Studiu adiţional de actualizarea a prevederilor amenajamentului U.P.I Valea Caregnei, U.P.II Frăsinet, U.P. III Zăvoaiele Siretului, U.P. IV Homocea, U.P. V Varniţa, U.P. VI Mărăşti, U.P. VII Muşunoaiele”, amplasament pe raza unităţilor administrativ teritoriale: Adjud, Bogheşti, Corbiţa, Fitioneşti, Homocea, Moviliţa, Panciu, Păuneşti, Ploscuţeni, Pufeşti,Răcoasa, Rugineşti, Străoane, Tănăsoaia în judeţul Vrancea, Poiana în judeţul Galaţi, Căiuţi, Coţofăneşti, Huruieşti, Podu Turcului, Tătărăşti în judeţul Bacău, se va emite avizul de mediu.

 

-Fondul forestier proprietate publică a statului gospodărit de Ocolul Silvic (O.S.) Panciu-Valea Caregnei, cu o suprafaţă de 9953,35 ha, este constituit din 7 (șapte) unităţi de producţie (U.P.).

 

-Suprafeţele care fac obiectul planului propus sunt situate pe raza judeţelor Vrancea, Galaţi și Bacău, astfel:

Amplasament pe raza unităţilor administrativ teritoriale din judeţul Vrancea:  Adjud, Bogheşti, Corbiţa, Fitioneşti, Homocea, Moviliţa, Panciu, Păuneşti, Ploscuţeni, Pufeşti,Răcoasa, Rugineşti, Străoane, Tănăsoaia;

judeţul Galaţi: Poiana;

judeţul Bacău: Căiuţi, Coţofăneşti, Huruieşti, Podu Turcului, Tătărăşti

  • Jud. Vrancea   –  9858,78 ha,
  • Jud. Galaţi -75,73 ha,
  • Jud. Bacău – 18,84 ha.

Suprafaţa fondului forestier  este de 9953,35 ha, şi este împărţită în 7 unităţi de producţie:

  • U.P. I Valea Caregnei – 993,31 ha;
  • U.P. II Frăsinet – 1838,38 ha;
  • U.P. III Zăvoaiele Siretului – 686,03 ha;
  • U.P. IV Homocea – 2152,23 ha;
  • U.P. V Varnița – 1323,16ha;
  • U.P. VI Mărăști– 1127,90 ha;
  • U.P. VII Mușunoaiele – 1832,34 ha;

Din punct de vedere administrativ O.S. Panciu-Valea Caregnei face parte din Direcția Silvică Vrancea, din cadrul Regiei Naţionale a Pădurilor (R.N.P.) - ROMSILVA.

 

Ariile naturale protejate de interes comunitar sau național din cadrul amenajamentului silvic

În zona teritorială a O.S. Panciu pe o parte din suprafaţa fondului forestier proprietate publică a statului administrat de acest ocol se suprapun arii naturale protejate de interes comunitar, astfel:

- aria naturală de protecție specială avifaunistică ROSPA 0071 ,,Lunca Siretului Inferior” (U.P.II, U.P. III )

- situl natural de importanță comunitară ROSCI 0162 ,,Lunca Siretului Inferior” (U.P. II, U.P.III ); se suprapune cu ROSPA 0071 ,,Lunca Siretului Inferior”

- situl natural de importanță comunitară ROSCI 00334 ,, Buciumeni-Homocea ” ( U.P. IV )

 

Tipurile de lucrări silvice și intensitatea intervențiilor stabilite prin normele silvice, care se vor face în ariile naturale protejate

 

Peste fondul forestier (toate categoriile de folosință forestieră, inclusiv alte folosințe și litigii) proprietate publică a statului din zona teritorială a O.S. în studiu se suprapun, conform Reţelei ecologice europene Natura 2000, în totalitate sau porţiuni,  următoarele suprafețe în care este reglementat proces de productie :

  • ROSPA0071  Lunca Siretului Inferior – 701,30  ha: 71,27  ha  în U.P. II Frăsinet (6 unitati amenajistice doar parțial incluse în sit) și  630,03  ha  în U.P. III Zăvoaiele Siretului;
  • ROSCI0162  Lunca Siretului Inferior –  701,30  ha: 71,27  ha  în U.P. II Frăsinet  (6 unități amenajistice doar parțial incluse în sit) și 630,03  ha  în U.P. III Zăvoaiele Siretului;
  • ROSCI0334 Pădurea Buciumeni - Homocea – 1349,40 ha  în U.P. IV Homocea. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suprafeţele şi volumele de extras prin lucrările silvice

 

U.P. I Valea Caregnei

Pentru S.U.P. ”A” – codru regulat sortimente obişnuite, deoarece nu sunt arborete exploatabile în deceniul I, nu s-a propus recoltarea produselor principale în deceniul care urmează.

La S.U.P. „ O” – suprafete de fond forestier validate ce urmează a fi puse în posesie, s-au calculat indicatorii de posibilitate prin metoda cresterii de indicatoare ( 10 m3) si prin intermediul claselor de varsta ( 10 m3).

S-a propus şi adoptat posibilitatea de 27 m3/an, dupa starea arboretelor, fiind in discutie doua arborete de pin silvestru afectate de uscare.

Prin tăieri de conservare se va extrage un volum de 515 m3/an.

Posibilitatea de produse secundare este de 1144 m3/an, care se va recolta prin executarea următoarelor lucrări:

- curăţiri pe 6,14 ha/an cu un volum de 16 m3/an;

- rărituri pe 45,98 ha/an cu un volum de 1128 m3/an.

Nu se vor parcurge arboretele cu degajari.

Prin tăieri de igienă se estimează că se va recolta anual un volum de 327 m3 de pe 380,77 ha.

Volumele medii anuale nerecoltate utilizate la calculul compensațiilor, pentru arboretele incadrate in tipurile I și II funcțional (conform H.G. 447/2017), sunt următoarele:

T.I. – nu este cazul

T.II – (S.U.P. K, M): 273 m3/an (138,75 ha x 1,97 m3/an/ha).

Analiza şi adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale adoptată la S.U.P. ”O” se va recolta din următoarele unităţi amenajistice: 54B si 54C.

Cu tăieri de conservare se vor parcurge următoarele unități amenajistice: 90C, 90J, 90M, 90O, 90R si 90T.

U.P. II Frăsinet

Pentru S.U.P. ”A” – codru regulat sortimente obişnuite, s-au calculat indicatorii de posibilitate prin metoda creşterii indicatoare (1704 m3) şi prin intermediul claselor de vârstă (2100 m3).

S-a propus şi adoptat posibilitatea de 1640 m3/an.

Posibilitatea de produse secundare este de 2037 m3/an, care se va recolta prin executarea următoarelor lucrări:

- degajari – 5,33 ha;

- curăţiri pe 12,33 ha/an cu un volum de 37 m3/an;

- rărituri pe 74,35 ha/an cu un volum de 2000 m3/an.

Suprafața anuală de parcurs cu degajări este de 5,33 ha.

Prin tăieri de igienă se estimează că se va recolta anual un volum de 620 m3 de pe 733,58 ha.

Taieri de conservare au fost prevazute a se realiza pe o suprafata de 5,54 ha , recoltandu-se 451 mc/an.

Volumele medii anuale nerecoltate utilizate la calculul compensațiilor, pentru arboretele incadrate in tipurile I și II funcțional (conform H.G. 447/2017), sunt următoarele:

T.I. – nu este cazul

T.II – (S.U.P. K, M): 501 m3/an (254,39 ha x 1,97 m3/an/ha).

Analiza şi adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale adoptată la S.U.P. ”A” se va recolta din următoarele unităţi amenajistice: 11B, 11C, 15A, 17B, 21A, 21C, 34B, 62F, 62G, 62H, 62I, 82B, 82D, 83A si 118B.

Cu tăieri de conservare se vor parcurge următoarele unități amenajistice: 79B, 80A, 80B, 80F, 91C, 93A, 93B, 95B%, 96A, 96C, 96E, 96F, 96G, 97A%, 96B si 96C.

Lucrari de impadurire se prevad ( pentru perioada de aplicare a amenajamentului) pe o suprafata de 38,16 ha , din care completari 6,74 ha.

U.P. III Zăvoaiele Siretului

La S.U.P. ”Q” –crang simplu, salcam, marimea parchetului anual este de 7,90 ha, posibilitatea fiind de 639 m3/an.

La S.U.P. ”X” – zavoaie de plopi si salcii, marimea parchetului anual este de 10,81 ha, posibilitatea fiind de 2093 m3/an.

Posibilitatea de produse secundare este de 444 m3/an, care se va recolta prin executarea urmatoarelor lucrări:

- degajari – 7,58 ha/an;

- curăţiri pe 9,87 ha/an cu un volum de 36 m3/an;

- rărituri pe 11,11 ha/an cu un volum de 408 m3/an;

Prin tăieri de igienă se estimează că se va recolta anual un volum de 74 m3 de pe 108,73 ha.

Volumele medii anuale nerecoltate utilizate la calculul compensațiilor, pentru arboretele incadrate in tipurile I și II funcțional (conform H.G. 447/2017), sunt următoarele:

T.I – nu este cazul;

T.II – (S.U.P. K, M): 16 m3/an (8,36 ha x 1,97 m3/an/ha).

Analiza şi adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale adoptată pentru S.U.P.”Q” se va recolta din următoarele unităţi amenajistice: 1J, 2A, 2C, 2D, 4B, 4D, 12A, 17B, 17C, 26A, 26D si 29A.

Posibilitatea de produse principale adoptată pentru S.U.P.”X” se va recolta din următoarele unităţi amenajistice: 1C, 1K, 1L, 1M, 1N, 1O, 5B,5C, 5H, 6A, 6D, 6J, 6K, 14D, 15E, 16B, 17E, 17F, 17I, 18C, 19F, 19H, 20B, 20D, 23C, 23F, 23H, 23I, 23K, 26B, 26C, 34A si 34B.

 

Lucrări de împădurire se prevăd (pentru perioada de aplicare a amenajamentului) pe o suprafaţă de 104,70 ha, din care completări 47,40 ha;

U.P. IV Homocea

În vederea fundamentării posibilităţii pentru S.U.P. ”A” – codru regulat sortimente obişnuite, s-au calculat indicatorii de posibilitate prin metoda creşterii indicatoare (1914 m3) şi prin intermediul claselor de vârstă (2148 m3).

S-a propus şi adoptat posibilitatea de 1900 m3/an.

În vederea fundamentării posibilităţii pentru S.U.P. ”O” – codru regulat sortimente obişnuite, s-au calculat indicatorii de posibilitate prin metoda creşterii indicatoare (38 m3) şi prin intermediul claselor de vârstă (45 m3).

S-a propus şi adoptat posibilitatea de 37 m3/an.

Prin tăieri de conservare se va extrage un volum de 116 m3/an.

Posibilitatea de produse secundare este de 1756 m3/an, care se va recolta prin executarea următoarelor lucrări:

- curăţiri pe 18,09 ha/an cu un volum de 81 m3/an;

- rărituri pe 86,97 ha/an cu un volum de 1684 m3/an;

Suprafața anuală de parcurs cu degajări este de 3,70 ha.

Prin tăieri de igienă se estimează că se va recolta anual un volum de 769 m3 de pe 956,38 ha.

Volumele medii anuale nerecoltate utilizate la calculul compensațiilor, pentru arboretele incadrate in tipurile I și II funcțional (conform H.G. 447/2017), sunt următoarele:

T.II – (S.U.P. M): 36 m3/an (18,43 ha x 1,97 m3/an/ha).

Analiza şi adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale adoptată la S.U.P. ”A” se va recolta din următoarele unităţi amenajistice: 5B, 10E, 11B, 11D, 21C, 28A, 28C, 29F, 34B, 34C, 40A, 41A, 84B, 103B, 117C, 118A, 119A, 102C, 122A, 123A, 123C, 126E, 134A, 134I, 140A, 140C, 140D, 141A, 145B, 146C si 153B.

Posibilitatea de produse principale adoptată la S.U.P. ”O” se va recolta din următoarele unităţi amenajistice: 111B.

Cu tăieri de conservare se vor parcurge următoarele unități amenajistice: 12B, 12C, 23B, 23H, 168I, 168N, 168O, 168T, 179B si 179D.

 

Lucrări de împădurire se prevăd (pentru perioada de aplicare a amenajamentului) pe o suprafaţă de 53,87 ha, din care completări 19,14 ha;

 

U.P. V Varniţa

Analiza şi adoptarea posibilităţii

În vederea fundamentării posibilităţii pentru S.U.P. ”A” – codru regulat sortimente obişnuite, s-au calculat indicatorii de posibilitate prin metoda creşterii indicatoare (2512 m3) şi prin intermediul claselor de vârstă (2576 m3).

S-a propus şi adoptat posibilitatea de 2510 m3/an.

Prin tăieri de conservare se va extrage un volum de 27 m3/an.

Posibilitatea de produse secundare este de 1112 m3/an, care se va recolta prin executarea următoarelor lucrări:

- curăţiri pe 15,53 ha/an cu un volum de 80 m3/an;

- rărituri pe 49,17 ha/an cu un volum de 1032 m3/an;

Suprafața anuală de parcurs cu degajări este de 5,76 ha.

Prin tăieri de igienă se estimează că se va recolta anual un volum de 344 m3 de pe 423,59 ha.

Volumele medii anuale nerecoltate utilizate la calculul compensațiilor, pentru arboretele incadrate in tipurile I și II funcțional (conform H.G. 447/2017), sunt următoarele:

T.II – (S.U.P.K, M): 36 m3/an (18,43 ha x 1,97 m3/an/ha).

Analiza şi adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale adoptată la S.U.P. ”A” se va recolta din următoarele unităţi amenajistice: 3B, 4A, 5F, 12B, 16E, 18B, 19A, 39A, 39C, 40C, 40E, 40G, 40H, 41H, 48A, 48C, 48E, 51D, 82A, 83A si 84A.

          Cu tăieri de conservare se vor parcurge următoarele unități amenajistice: 5B, 19B.

 

Lucrări de împădurire se prevăd (pentru perioada de aplicare a amenajamentului) pe o suprafaţă de 25,05 ha, din care completări 5,89 ha;

 

U.P. VI Mărăşti

 

În vederea fundamentării posibilităţii pentru S.U.P. ”A” – codru regulat, sortimente obişnuite, s-au calculat indicatorii de posibilitate prin metoda creşterii indicatoare ( 1729 m3) şi prin intermediul claselor de vârstă (2100 m3).

S-a propus şi adoptat posibilitatea de 1730 m3/an .

La S.U.P. ”O” + suprafete de fond forestier ce urmeaya a fi puse in posesie , s-au calculat indicatorii de posibilitate prin metoda cresterii indicatoare (38m3) si prin intermediul claselor de varsta ( 45 m3).

S-a propus şi adoptat posibilitatea de 40 m3/an .

Posibilitatea de produse secundare este de1434 m3/an, care se va recolta prin următoarele lucrări:

- curățiri pe 5,13 ha/an cu un volum de 37 m3/an;

         - rărituri pe 50,57 ha/an cu un volum de 1397 m3/an

Suprafața anuală de parcurs cu degajări este de 0,84ha/an.

Prin tăieri de igienă se estimează că se va recolta anual un volum de 483m3 de pe 557,92 ha.

Volumele medii anuale nerecoltate utilizate la calculul compensațiilor, pentru arboretele incadrate in tipurile I și II funcțional (conform H.G. 447/2017), sunt următoarele:

T.I - nu este cazul

T. II. – nu este cazul

Analiza şi adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale adoptată la S.U.P.”A” se va recolta din următoarele unităţi amenajistice: 59C, 62A, 70E, 70I, 71, 77A, 77B, 84C, 98B, 103B, 118A, 118D, 121A si 297.

           Posibilitatea de produse principale adoptată la S.U.P.”O” se va recolta din următoarele unităţi amenajistice: 88, 186 si 187.

 

Lucrări de împădurire se prevăd (pentru perioada de aplicare a amenajamentului) pe o suprafaţă de 4.73 ha, din care completări 1.79 ha;

U.P. VII Muşunoaele

În vederea fundamentării posibilităţii pentru S.U.P. ”A” – codru regulat sortimente obişnuite, s-au calculat indicatorii de posibilitate prin metoda creşterii indicatoare (293 m3) şi prin intermediul claselor de vârstă (303 m3).

S-a propus şi adoptat posibilitatea de 300 m3/an.

Prin tăieri de conservare se va extrage un volum de 14 m3/an.

Posibilitatea de produse secundare este de 4137 m3/an, care se va recolta prin executarea următoarelor lucrări:

- curăţiri pe 9,40 ha/an cu un volum de 52 m3/an;

- rărituri pe 117,58 ha/an cu un volum de 4082 m3/an;

Suprafața anuală de parcurs cu degajări este de 2,95 ha.

Prin tăieri de igienă se estimează că se va recolta anual un volum de 377 m3 de pe 432,24 ha.

Volumele medii anuale nerecoltate utilizate la calculul compensațiilor, pentru arboretele incadrate in tipurile I și II funcțional (conform H.G. 447/2017), sunt următoarele:

T.II – (S.U.P. K, M): 70 m3/an (35,41 ha x 1,97 m3/an/ha).

Analiza şi adoptarea planurilor decenale

Posibilitatea de produse principale adoptată la S.U.P. ”A” se va recolta din următoarele unităţi amenajistice: 954B, 55B, 55C, 55E, 99B, 103B, 103E si 114E.

Cu tăieri de conservare se va parcurge unitatea amenajistica 47C.


Lucrări de împădurire se prevăd (pentru perioada de aplicare a amenajamentului) pe o suprafaţă de 11,12ha, din care completări 2,87 ha;

 

Evidenţa habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor și habitatelor protejate, distribuția, zone sensibile și justificarea lucrărilor propuse în aceste zone.

Analiza prezentei habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor și habitatelor protejate, distribuția acestora s-a realizat plecând de la Formularele standard și Planurile de management aprobate prin acte normative in vigoare. Habitatele și speciile prezente în zona de implementare a amenajamentului silvic sunt cele prevăzute în următoarele acte normative:

  • Ordinul Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 949/2016 privind aprobarea Planului de management și a Regulamentului sitului Natura 2000 ROSPA0071 Lunca Siretului Inferior și al ariilor naturale protejate cu care se suprapune, publicat în M.Of. al României, in vigoare de la 25 august 2016.
  • Ordinul ministrului mediului, apelor și pădurilor nr. 1058/2016 privind aprobarea Planului de management și a Regulamentului sitului ROSCI0334 Pădurea Buciumeni - Homocea și ale Rezervației Naturale Pădurea Buciumeni

 

În urma corelării informatiilor din amenajamentul sivic cu observațiile din teren și cu bibliografia de specialitate au fost identificate urmatoarele tipuri de habitate de interes comunitar, situate la nivelul suprafaței vizată de amenajament si raportata la arealele localizate în interiorul sitului Natura 2000.

 

În urma  analizelor efectuate în cadrul prezentului studiu de evaluare adecvată, se constată că în perimetrul fondului forestier amenajat în cadrul Ocolul Silvic (O.S.) Panciu – Valea Caregnei, aflat partial în interiorul siturilor de importanță comunitară Lunca Siretului Inferior si Buciumeni Homocea, sunt prezente urmatoarele 4 tipuri de habitate de pădure de interes comunitar:

  • 92A0 Zăvoaie cu Salix alba şi de Populus alba
  • 9170 Păduri de stejar cu carpen de tip Galio-Carpinetum
  • 9130  Păduri de fag de tip Asperulo- Fagetum
  • 91Y0 Păduri dacice de stejar şi carpen

 

Starea de conservare a habitatelor forestiere de interes comunitar și național și a speciilor a fost stabilita prin planurile de management mai sus amintite pe baza studiilor realizate in vederea analizei datelor disponibile. Analiza impactului asupra speciilor și habitatelor de interes comunitar a fost realizată pe baza acestor informații oficiale și au fost coroborate cu date colectate din teren sau coroborate cu descrierile parcelare realizate în cadrul amenajării pădurilor.

 

Evidența lucrărilor propuse și principalele tipuri de lucrări silvice propuse pentru următorii 10 ani - intensitatea intervențiilor, suprafețe și cantitățile de masă lemnoasă propuse  a se exploata în diferite lucrări (tratamente, igienă și lucrări speciale de conservare) și operațiuni culturale.

Regimul adoptat este codru, pentru gorunete, fagete, goruneto-fagete și sleauri de deal și crâng pentru salcâmete și zăvoaiele de plopi și sălcii.

          Compoziţia ţel este cea corespunzătoare tipurilor natural fundamentale de pădure pentru arboretele exploatabile si compozitia tel la exploatabilitate pentru celelalte arborete.

Exploatabilitatea: - de protecţie pentru arboretele în care se organizează recoltarea de produse principale, încadrate în grupa I principală; tehnica pentru arboretele încadrate în grupa a II-a funcțională

  • tehnica pentru arboretele încadrate în grupa a II-a funcțională.

          Tratamente:-tăieri progresive în gorunete, făgete, goruneto-făgete și șleauri de deal;

  • tăieri rase în molidișuri, cu caracter de substituire, sau în arborete natural fundamentale, destructurate de factori destabilizatori, cu caracter de refacere;
  • tăieri în crâng, în salcâmete și zăvoaie de plopi și salcii.

Ciclul :      - 110 ani (U.P. I, IV, V si VI ) și 120 ani ( UP II si VII) pentru S.U.P. „A”,

                  - 100 ani (U.P. I), 110 ani (U.P. IV si VI ) și 120  ani  (U.P. VII) pentru S.U.P. „O”;

 - 25 ani (U.P. III) pentru S.U.P. „Q”;

                 - 30  ani  (U.P. III) pentru S.U.P. „X”.

                 - 110 ani ( U.P VIII) S.U.P „A”

 

Posibilitatea de produse principale pe Ocolul Silvic (O.S.) Panciu – Valea Caregnei este de 10884 m3/an, din care 8080 m3/an pentru SU.P. ”A”,  71 m3/an pentru SU.P. ”O”,  639 m3/an pentru SU.P. ”Q” și 2094 m3/an pentru SU.P. ”X”.

În deceniul actual prin tăieri de conservare se vor extrage 1124 m3/an.

 

Posibilitatea de produse secundare este de 12072 m3/an, care se va recolta prin executarea următoarelor lucrări:

  • curăţiri pe 76,49  ha/an cu un volum de 339 m3/an;
  • rărituri pe 435,73 ha/an cu un volum de 11733 m3/an;

Anual se va extrage prin tăieri de igienă  un volum de 2994 m3 de pe 3593,21 ha.

Suprafata anuala de parcurs cu degajari este de 26,16 ha.

 

Zonarea funcţională, baza de amenajare, subunităţi de gospodărire

În grupa I funcţională s-a încadrat o suprafaţă de 4035,19 ha repartizată, pe categoriifuncţionaleşitipuridecategoriifuncţionale,astfel:

  • 1.1.C – Păduri de pe versanții râurilor și pâraielor din zona colinară, care alimentează lacurile de acumulare, existente, situate la distanță de 15 până la 30 km in amonte de limita acumulării, in funcție de volumul lacului și suprafața sa, de transportul de aluviuni și de torențialitatea bazinului  (T IV) -  918,12  ha;
  • 1.1.D – Benzile de pădure constituite dintr-un rând de percele de-a lungul râurilor neîndiguite, în măsura în care nu reduc secțiunile de scurgere a apelor sub limita necesară (T IV) -  52,68  ha;
  • 1.2.A -  Pădurile  situate  pe  stâncării,  pe  grohotişuri,  pe  terenuri  cu  eroziune  în adâncime,  pe  terenuri  cu  înclinare  mai  mare  de  35 grade, iar cele pe substrate de fliş, nisipuri sau pietrişuri, cu înclinare mai mare de 30 grade (T  II) – 285,96 ha;
  • 1.2.E -  Plantații forestiere executate pe terenuri degradate (T II) -  153,63  ha;
  • 1.2.H -  Păduri situate pe terenuri alunecătoare (T II) -  74,78  ha;
  • 1.2.I -  Păduri situate pe terenuri cu înmlăştinare permanentă, de pe terase şi lunci interioare (T II) -  4,37  ha;
  • 1.2.L -  Păduri situate pe terenuri cu substraturi litologice foarte vulnerabile la eroziuni și alunecări (T IV) -  621,14  ha;
  • 1.3.E –  Perdele forestiere de protecție a terenurilor agricole, căilor de comunicație, obiectivelor industriale și a localităților (T II) -  1,74  ha;
  • 1.4.I -  Arborete situate de-a lungul căilor de comunicaţie de interes turistic de importanţă deosebită (T  II) – 1,92 ha ;
  • 1.5.H -  Pădurile  stabilite  ca  rezervaţii  pentru  producerea  de  seminţe  forestiere şi  pentru  conservarea  genofondului  forestier  (T  II) – 141,49 ha;
  • 1.5.L -  Pădurile  constituite în zone de protecție (zone tampon) a rezervațiilor din parcurile naționale și a altor rezervații (T  III) – 43,57 ha;
  • 1.5.M -  Pădurile cuprinse în situl „Natura 2000”  (T  IV) – 1735,79 ha.

Grupa a II-a – Păduri cu funcţii de producţie şi protecţie:

  • 2.1B – păduri destinate să producă, în principal arbori groşi de calitate superioară pentru lemn de cherestea (T.VI) – 5140,59 ha;
  • 2.1C –păduri destinate să producă, în principal arbori mijlocii și subțiri pentru celuloză, construcții rurale și alte utilizări (T.VI) – 163,34 ha.

 

 

Prezentarea impactului lucrărilor silvice asupra speciilor şi habitatelor de interes comunitar și național.

Având în vedere informatiile furnizate de evaluator se poate concluziona că lucrările silvotehnice propuse în amenajamentul silvic al OS Panciu si care se desfășura în perimetrul  ROSPA0071  Lunca Siretului Inferior – 701,30 ha, ROSCI0162  Lunca Siretului Inferior –  701,30 si ROSCI0334 Pădurea Buciumeni - Homocea – 1349,40 ha nu conduc, în mod direct și/sau indirect, la afectarea semnificativă a stării actuale de conservare a habitatelor forestiere de interes comunitar identificate în zona analizată.

Implementarea prevederilor amenajamentului silvic nu conduce la pierderi definitive de suprafaţă din habitatele de interes comunitar. De asemenea, se constată că la planificarea lucrărilor silvice s-a avut în vedere pe cât posibil diversificarea structurii arboretelor şi promovarea genotipurilor şi ecotipurilor valoroase prin regenerarea naturală a pădurii, respectiv menținerea unei acoperiri permanente a solului cu specii de arbori în diferite stadii de vegetație.

Menționăm că în cadrul UPII, UPIII și UP IV există arborete derivate parțial, având caractere specifice habitatelor de interes comunitar 9130, 9170, 91Y0 și 92A0 și care prin aplicarea lucrărilor silvice de îngrijire sau de regenerare, coroborate cu alte lucrări de specifice ar putea fi reconstruite ca habitate de interes comunitar, contribuind astfel la obiectivele de conservare asumate la nivel de sit. Ca măsură specifică, considerăm că este o obligatoriu (1) ca la revizuirea planului de management să fie inclusă această măsură și (2) ca la următoarea amenajare silvică aceste arborete să fie identificate și lucrările de amenajare viitoare să ia în considerare oportunitatea de refacere a acestor arborete.

În vederea asigurării menținerii/îmbunătățirii stării actuale de conservare a celor 4 tipuri de habitate forestiere de interes comunitar identificate în perimetrul fondului forestier amenajat în cadrul Ocolul Silvic (O.S.) Panciu – Valea Caregnei, în cadrul secțiunii D.1. - Identificarea şi descrierea măsurilor de reducere a impactului sunt prezentate măsurile de management conservativ impuse a se realiza pe perioada de implementare a planului analizat ca urmare a aprobării Planurilor de management integrate a siturilor Natura 2000 Aceste măsuri trebuie să fie prevăzute în mod obligatoriu în actul de reglementare de mediu ce va fi emis.

In ceea ce priveste speciile de interes comunitar, având în vedere informatiile furnizatede evaluator, concluzionăm că lucrările planificate în amenajamentul silvic al OS Panciu nu conduc, nici în mod direct și nici în mod indirect, la afectarea semnificativă a stării de conservare actuale a vreunei specii de interes comunitar din cadrul sitului de importanță comunitară ROSCI0162  Lunca Siretului Inferior.

În vederea asigurării menținerii/îmbunătățirii stării actuale de conservare a speciilor de interes comunitar identificate ca prezente sau potențial prezente în perimetrul fondului forestier amenajat în cadrul Ocolul Silvic (O.S.) Panciu – Valea Caregnei, în cadrul secțiunii D.1. - Identificarea şi descrierea măsurilor de reducere a impactului sunt prezentate măsurile de management conservativ impuse a se realiza pe perioada de implementare a planului analizat ca urmare a aprobării Planurilor de management integrat al siturilor Natura 2000. Aceste măsuri trebuie să fie prevăzute în mod obligatoriu în actul de reglementare de mediu ce va fi emis .

 

Prezentarea măsurilor optime care se pot lua în cazul arboretelor calamitate pentru refacerea fondului forestier (împădurire/refacere naturală) pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar în cazul arboretelor calamitate

 

În cazul apariţiei unor calamităţi naturale (doborâturi de vânt, rupturi de vânt şi zăpadă, incendii, uscare în masă, atacuri de dăunători, etc,) în care intensitatea fenomenelor depăşeşte prevederile amenajamentului, efectele neputând fi înlăturate prin aplicarea lucrărilor propuse în prezentul amenajament, se vor aplica prevederile legale în vigoare de la data apariţiei fenomenului. Principalele soluţii/măsuri optime, care se pot lua în cazul apariţiei unor calamităţi naturale (doborâturi de vânt, rupturi de vânt şi zăpadă, incendii, uscare în masă, atacuri de dăunători, etc,), în vederea eliminării cât mai rapide a efectelor negative a acestora şi a stopării extinderii fenomenelor, sunt următoarele:

  • În cazul fenomenelor dispersate este necesară inventarierea cât mai rapidă a arborilor afectaţi în vederea determinării volumului rezultat, pentru a stabili dacă este necesară modificarea prevederilor amenajamentului (dacă volumul arborilor afectaţi este mai mare de 20% din volumul arboretului existent la data apariţiei fenomenului);
  • În cazul fenomenelor concentrate este necesară determinarea cât mai rapidă şi exactă a suprafeţei afectate pentru a stabili dacă este necesară modificarea prevederilor amenajamentului (dacă arborii afectaţi, dintr-un arboret sunt concentraţi pe o suprafaţă de peste 5.000 m2);
  • Punerea în valoarea a arborilor afectaţi;
  • Extragerea arborilor afectaţi cât mai repede cu putinţă pentru a evita extinderea fenomenelor s-au apariţia altor fenomene (ex: în cazul arborilor de răşinoase, afectaţi de doborâturi, neextragerea acestora cât mai urgent posibil poate duce la deprecierea lemnului şi apariţia atacurilor de ipidae, etc.);
  • Împădurirea suprafețelor afectate cu specii aparţinând tipului natural fundamental de pădure;
  • Stabilirea, eventual schimbarea, compoziţiilor ţel de regenerare sau de împădurire, astfel încât viitoarele arborete să prezinte o rezistență mai ridicată la factorii destabilizatori ce au condus la afectările respective;
  • Măsuri de protecție pe lizierele deschise, perimetrale doborâturilor de vânt și rupturi în masă pentru preîntâmpinarea atacurilor de ipide și combaterea acestora;
  • Pentru volumul recoltat din calamități se vor face precomptări necesare în sensul opririi de la tăiere a unui volum echivalent de produse principale din planul decenal.
  • Pentru creşterea eficacității funcționale a pădurilor, prin amenajament s-au prevazut măsuri pentru asigurarea stabilității ecologice a fondului forestier, iar în cazul constatării unor importante deteriorări, acțiuni de reconstrucție ecologică.

 

În cazul în care este necesară modificarea prevederilor amenajamentului se impun următoarele:

  • Convocarea, cât mai rapidă a persoanelor care trebuie să participe la efectuarea analizei în teren: şeful ocolului silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, șeful de proiect și expertul C.T.A.P., un reprezentant al structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care raspunde de silvicultură, un reprezentant al structurii de administrare/custodelui ariei naturale protejate, un reprezentant al autorităţii teritoriale pentru protecţia mediului;
  • Întocmirea cât mai rapidă, de către ocolul silvic care asigură administrarea sau serviciile silvice, a documentaţiei necesare în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare la data apariţiei fenomenului);
  • Extragerea materialului lemnos din cuprinsul arboretelor încadrate în T I (S.U.P. E) se va face după obținerea aprobărilor necesare din partea autorităților competente.

 

Prezentarea măsurilor necesare a fi luate pentru menţinerea statutului de conservare favorabilă a speciilor şi habitatelor de interes comunitar și național

 

Masuri de reducere a impactului asupra habitatelor de interes comunitar

  • compoziţiile ţel şi compoziţiile de regenerare vor fi adaptate pentru a asigura compoziţia tipică a habitatelor – în unităţile amenajistice propuse pentru completări, împăduriri sau promovarea regenerării natural;
  • arboretele ce au fost identificate ca fiind arborete cu stare nefavorabilă sau partial favorabilă, în care au fost propuse lucrări de curăţiri sau rărituri, vor fi conduse pentru a asigura îmbunătăţirea stării de conservare. Aceste arborete necesită intervenţii pentru reconstrucţie ecologică, prin promovarea speciilor specifice habitatului, aflate diseminat sau în proporţie redusă în arborete – în toate arboretele în care s-au propus rărituri sau curăţiri;
  • reconstrucţia terenurilor a căror suprafaţă a fost afectată (învelişul vegetal) la finalizarea lucrărilor de exploatare şi redarea terenurilor folosinţelor iniţiale;
  • valorificarea la maximum a posibilităţilor de regenerare naturală din sămânţă;
  • conducerea arboretelor numai în regimul impus prin amenajamentul silvic propus (codru);
  • executarea la timp a lucrărilor de îngrijire şi conducere, iar în cazul arboretelor în care nu s-a intervenit de mult timp, să se aplice intervenţii de intensitate redusă dar mai frecvente;
  • evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi cu ocazia recoltării masei lemnoase;
  • folosirea în cazul regenerărilor artificiale numai de puieţi produşi cu material seminologic de origine locală care se pretează la condiţiile climatice şi pedologice din zona analizată;
  • respectarea regulilor de recoltare a masei lemnoase şi evitarea la maximum a rănirii arborilor remanenţi;
  • eliminarea tăierilor în delict;
  • evitarea păşunatului în pădure şi reducerea la minim a trecerii turmelor de animale prin arborete;
  • evitarea colectării concentrate şi pe o durată lungă a arborilor prin târâre, pe linia de cea mai mare pantă, pe terenurile cu înclinare mare, evitarea menţinerii fără vegetaţie
  • forestieră, pentru o perioadă îndelungată, a terenurilor înclinate, intervenţia operativă în cazul apariţiei unor semne de torenţialitate;
  • se va urmări promovarea celui mai intensiv tratament posibil de aplicat, în cazul arboretelor ajunse la vârsta exploatabilităţii, tratament ce permite totodată şi conservarea biodiversităţii;
  • în ceea ce priveşte zonele în care se vor planta puieţi, se recomandă evitarea lucrărilor mecanice, realizarea găurilor pentru plantarea puieţilor manual;
  • o atenţie sporită se va acorda arboretelor din grupa I funcţională, de protecţie, prin creşterea stabilităţii ecosistemice şi asigurarea permanenţei pădurii în spaţiu şi timp;
  • conştientizarea turiştilor asupra necesităţii şi beneficiile protejării habitatelor forestiere şi informarea corespunzătoare a cestora, fie prin amplasarea unor bannere fie prin puncte de informare;
  • menţinerea căilor de acces actuale din interiorul zonei analizate şi interzicerea creării unor noi căi de acces;
  • exploatarea să se facă iarna pe un strat de zăpadă suficient de gros, care să asigure protecţia seminţişului;
  • durata de recoltare şi scoatere a masei lemnoase din parchetele exploatate să nu fie mai mare de două luni şi jumătate;
  • tăierea arborilor se va face cât mai de jos, astfel încât înălţimea cioatelor să nu depăşească 1/3 din diametru, iar la arborii mai groşi să nu depăşească 20 cm;
  • doborârea arborilor se va face în afara ochiurilor sau a punctelor de regenerare, iar colectarea lemnului se va face pe trasee prestabilite.

 

Masuri pentru reducerea impactului asupra speciilor de interes comunitar

 

Aşa cum s-a menţionat în capitolele anterioare, chiar dacă prevederile amenajamentelor silvice implică doar habitate forestiere, trebuie luate în considerare şi speciile de interes comunitar (şi nu numai) care sunt prezente în ariile naturale protejate suprapuse amenajamentului silvic al OS Focșani şi care utilizează pădurea analizată ca zone de cuibărire, reproducere, odihnă, hrănire, etc. Pentru asigurarea unei stări de conservare favorabile a acestor specii, se propun măsuri de gospodărire ce trebuie avute în vedere de către titularul amenajamentului silvic propus, pentru menţinerea şi îmbunătăţirea stării de conservare favorabilă a speciilor de interes comunitar precum şi a altor specii semnalate atât în aria naturală protejată cât şi în vecinătatea acesteia.

 

  • respectarea Planului de management al ariilor naturale protejate și respectarea lucrărilor prevăzute în amenajament;
  • interzicerea cu strictețe a tuturor lucrărilor silvice situate in Rezervatia Naturala RONPA0837 Pădurea Reghiu – Scruntaru si Sitului de Interes Comunitar ROSCI0216 Reghiu Scruntar (din UP II Vulcaneasa si UP V Reghiu);
  • In toata suprafata ROSPA 0071 Lunca Siretului Inferior si ROSCI 0162 Lunca Siretului Inferior sunt interzise intervențiile asupra vegetației forestiere ripariene în lungul malurilor apelor de suprafață în sit pe o distanta de 30 metri de la mal, excepție făcând lucrările de prevenire a unor dezastre naturale sau cele de diminuare a fenomenelor de eroziune a malurilor. Lista parcelelor silvice in care se aplica acesta prevedere este prezentata in  Tabelul nr. 119 din Studiul de Evaluare Adecvata;
  • în perimetrul cuiburilor identificate se va institui o zonă tampon cu diametru de 300 m, respectiv cu rază de 150 - 300 de metri în care în perioada 15 Martie – 15 August vor fi interzise activităţile legate de silvicultură (inclusiv tăieri de conservare, igienizare etc.).
  • menţinerea unei structuri forestiere mozaicate în cadrul unităţilor de producţie, prin păstrarea de pâlcuri de 5 arbori bătrâni (peste 80 ani) la hectar în zonele de recoltare;
  • păstrarea a minim 5 arbori maturi, uscaţi sau în descompunere pe hectar, pentru a asigura un habitat potrivit pentru ciocănitori, păsări de pradă, nevertebrate etc, în toate unităţile amenajistice din ariile protejate suprapuse prezentului amenajament silvic. Arborii pastrati pentru biodiversitate, se vor marca cu vopsea galbena cu inițialele AS (arbore sursa biodiversitate), vor fi cartati prin inregistrarea locatiilor geografice, iar lista cu aceste locatii se va inainta catre APM Vrancea si Serviciul Teritorial Judetean al ANANP;
  • menținerea, cu ocazia lucrărilor de îngrijire, a speciilor secundare cum ar fi sorbul, Sorbus sp., cireșul, Padus avium;
  • menținerea a minim 10 m3/ha lemn mort (arbori morți existenți pe picior și pe sol) in toate parcelele de padure parcurse cu taieri. Pentru in zonele in care exista habitate forestiere de interes comunitar se va asigura atingerea valorii țintă, prin păstrarea a minim 3 arbori cu diametrul ≥20cm la sol și cel puțin 4 arbori morți – iescari pe picior;
  • interzicerea tăierilor de produse accidentale și igienă în perioada 15 martie - 15 august în pădurile  cu element de arboret de peste 80 de ani – pentru protecția cuiburilor neidentificate ale răpitoarelor mari. În cazul unor calamitati exploatarea de produse accidentale se analizează în funcție de rapoartele de protecția pădurii și se reglementează împreună cu administratorul ariei protejate;
  • asigurarea protecției cuiburilor de păsări răpitoare mari cunoscute, prin interzicerea tăierii arborilor cu cuiburi existente, restricționarea tăierilor pe o rază de 150 m și reglementarea tăierilor pe o rază de 300 m în perioada de cuibarit si crestere a puilor;
  • pentru îmbunătățirea condițiilor de habitat ale speciilor Lucanus cervus și Cerambyx cerdo se interzice exploatarea arborilor cu vârste mai mari de 250 ani si a celor care prezinta deja semne de colonizare de catre aceste specii;
  • menţinerea bălţilor, pâraielor, izvoarelor şi a altor corpuri mici de apă, mlaştini, smârcuri, într- un stadiu care să le permită să îşi exercite rolul în ciclul de reproducere al peştilor, amfibienilor, insectelor etc. prin evitarea fluctuaţiilor excesive ale nivelului apei, degradării digurilor naturale şi poluării apei – în toate unităţile amenajistice;
  • la colectarea masei lemnoase se interzice târârea şi depozitarea buştenilor în albiile pârâurilor;
  • arborii cu coroană, masa lemnoasă rezultată se va pachetiza în sarcini de dimensiuni reduse, astfel încât pentru scoaterea acestora să se evite degradarea solului, arborilor şi seminţişului;
  • arbori nemarcaţi situaţi pe limita căilor de scos-apropiat, vor fi protejaţi obligatoriu împotriva vătămărilor, prin aplicarea de lugoane, ţăruşi şi manşoane;
  • doborârea arborilor se execută: în afara suprafeţelor cu regenerare naturală sau artificială, pentru a se evita distrugerea sau vătămarea puieţilor, respectiv pe direcţii care să nu producă vătămări sau rupturi ale arborilor nemarcaţi;
  • se interzice aplicarea tehnologiei de exploatare a arborilor cu coroană, variant arbori întregi, cu excepţia cazurilor în care operaţiunea de scos-apropiat se realizează cu funiculare sau suspendat;
  • se interzice degradarea zonelor umede, desecarea, drenarea sau acoperirea ochiurilor de apă;
  • în cazul unei ameninţări iminente cu un prejudiciu asupra mediului sau în cazul producerii unui prejudiciu asupra mediului, se vor respecta şi aplica prevederile OUG. nr.68/2007. În termen de două ore de la luarea la cunoştinţă a apariţiei ameninţării, trebuie să informeze ANPM, Autoritatea pentru Protecţia Mediului locală;
  • păstrarea arborilor cu scorburi ce pot fi utilizate ca locuri de cuibărit/odihnă de către păsările semnalate atât în interiorul cât şi în vecinătatea ariei naturale protejate, în toate unităţile amenajistice;
  • adaptarea periodizării operaţiunilor silviculturale şi de tăiere astfel încât să se evite interferenţa cu sezonul de reproducere al speciilor, în special cuibăritul de primăvară şi perioadele de împerechere ale păsărilor de pădure, în toate unităţile amenajistice;
  • este interzisă orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic;
  • interzicerea perturbarii intenţionate în cursul perioadei de reproducere, de creştere, de hibernare şi de migraţie;
  • este interzisă deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;
  • este interzisă deteriorarea şi/sau distrugerea locurilor de reproducere ori de odihnă;
  • este interzis uciderea sau capturarea intenţionată, indiferent de metoda utilizată;
  • sunt interzise activităţi care conduc la deteriorarea, distrugerea şi/sau culegerea intenţionată a cuiburilor şi/sau ouălor din natură;
  • sunt interzise culegerea ouălor din natură şi păstrarea acestora, chiar dacă sunt goale;
  • interzicerea aplicării tratamentelor chimice, cu excepţia cazurilor dovedite de gradaţii sau defolieri şi doar în cazul ineficienţei sau imposibilităţii aplicării altor tipuri de tratamente (biologice, integrate etc.);
  • interzicerea aplicării degajărilor şi curăţirilor chimice;

 

Prezența sau lipsa zonelor de păduri virgine și cvasi-virgine, precum și a zonelor de pădure cu o valoare ridicată a biodiversității și lucrările silvice permise în cadrul acestor zone.

La încadrarea arboretelor în planurile de lucrări, proiectantul a analizat şi aplicat prevederile Ordinului 3397/2012 privind stabilirea criteriilor şi indicatorilor de identificare a pădurilor virgine şi cvasivirgine în România, lucru consemnat și în procesul verbal al Conferinței a a II-a de amenajare . În urma acestei analize nu au fost identificate păduri virgine s-au cvasivirgine și nici alte păduri cu valoare ridicată a biodivesității, în afara celor zonate ca atare în prezentul amenajament.

 

Monitorizarea implementării planului:

Titularul planului va implementa Planurile de monitorizare  prezentate in Studiul de Evaluare Adecvata și Raportul de mediu. Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoţeşte documentaţia înaintată autorităţii competente pentru protecţia mediului, în vederea obţinerii avizului de mediu şi face parte integrantă din acesta. Rapoartele de monitorizare anuala trebuie să conțină indicatori, planificare si metode pentru observarea statutului de conservare al speciilor și a habitatelor din siturile Natura 2000 si din ariile protejate de interes national si se vor transmite anual catre APM Vrancea la sfârşitul primului trimestru al anului ulterior celui în care s-a realizat monitorizarea si publica pe pagina de internet a acesteia.

 

Autoritatea competenta pentru protecția mediului a asigurat si garantat accesul liber la informație a publicului si participarea acestuia la luarea deciziei in etapa de definitivare si avizare din punct de vedere al protectiei mediului a planului. Astfel au fost mediatizate prin anunturi repetate in presa : elaborarea planului, finalizarea raportului de mediu , a studiului de evaluare adecvata si organizarea dezbaterii publice. Documentatia a fost accesibila publicului pe toata durata derularii procedurii: la sediul APM Vrancea/ OCOLUL SILVIC PANCIU-VALEA CAREGNEI, pe site-ul APM Vrancea.

 

Informarea şi participarea publicului:

Anunţurile privind

Depunerea notificării

Decizia etapei de încadrare

Organizarea ședinței de dezbatere publică

Publicate în ediţiile ziarului

„ Ziarul de Vrancea ” din data de 09.04.2021 și 14.04.2021, 16.04.2021

Ziarul „ Ziarul de Vrancea” din data de 20.07.2021

Ziarul „Monitorul de Vrancea ” din data de 14.10.2022 și 17.10.2022

Afișate pe pagina de internet a A.P.M. Vrancea

-

-

14.10.2022

Afișate la sediul APM Vrancea

02.06.2021

15.07.2021

 

 

Până la data luării acestei decizii, nu au fost înregistrate opinii/observaţii ale publicului.

 

Motivele care au stat la baza luării acestei decizii:

-Obiectivele şi soluțiile tehnice asumate prin amenajamentul silvic, urmăresc menținerea structurii şi funcțiilor pădurii amenajate, prin promovarea asigurării continuității ecosistemelor acoperite cu pădure, fără modificări de ordin topografic, geologic, geomorfologic şi a cursurilor de apă, sau exploatarea altor resurse decât cele forestiere.

-Planul nu va conduce la fragmentarea habitatelor speciilor de interes comunitar sau la degradarea acestora.

- Din analiza Studiului de evaluare Adecvata și a Raportului de mediu reiese că prin implementarea planului și implementarea masurilor de reducere a impactului, nu va fi  afectată semnificativ starea de conservare a speciilor si habitatelor criteriu.

- Raportul de mediu respecta conţinutului-cadru prevăzut în anexa nr. 2 a H.G. nr. 1076/2004;

- Programul de monitorizare a efectelor asupra mediului însoțește documentația depusă în vederea obținerii avizului de mediu și face parte integrantă din acesta.

- a fost emis avizul nr. 39/14.12.2022 de catre A.N.A.N.P. – Serviciul Teritorial Vrancea.

 

Măsurile de reducere a efectelor semnificative asupra mediului şi a efectelor semnificative transfrontieră, după caz.

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu apa

În conformitate cu amenajamentul silvic analizat nu se propun construcții edilitare sau de altă natură care să influențeze calitatea apelor de suprafață și/sau subterane. Cu toate acestea a preîntâmpina impactul asupra apelor de suprafaţă şi subterane a lucrărilor de exploatare se impun următoarele masuri de prevenire a impactului:

  • se vor lua toate măsurilor necesare pentru prevenirea poluărilor accidentale şi limitarea consecinţelor acestora;
  • stabilirea căilor de acces provizorii la o distanta minimă de 1,5 m fata de orice curs de apă;
  • depozitarea resturilor de lemne si frunze rezultate si a rumegusului nu se va face în zone cu potential de formare de torenti, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • amplasarea platformelor de colectare în zone accesibile mijloacelor auto pentru încărcare;
  • este interzisă depozitarea masei lemnoase în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • este interzisă executarea de lucrări de întretinere a motoarelor mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor;
  • eliminarea imediată a efectelor produse de pierderi accidentale de carburanti si lubrifianti;
  • este interzisă alimentarea cu carburanti a mijloacelor auto sau a utilajelor folosite la exploatarea fondului forestier în zone situate în pădure, în albiile cursurilor de apă sau în locuri expuse viiturilor.

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu aer

  • acţiuni de monitorizare şi corectare/prevenire în funcţie de necesităţi;
  • măsuri pentru folosirea energiilor alternative – ecologice pentru încălzirea spaţiilor, prepararea apei calde menajere a hranei, măsuri ce vor reduce substanţial emisiile de poluant în atmosferă;
  • stabilirea şi impunerea unor limitări de viteză în zonă a mijloacelor de transport;
  • utilizarea de vehicule şi utilaje performante mobile dotate cu motoare performante care să aibă emisiile de poluanţi sub valorile limită impuse de legislaţia de mediu;
  • se vor lua masuri de reducere a nivelului de praf pe durata executiei lucrarilor; utilajele vor fi periodic verificate din punct de vedere tehnic in vederea creşterii performantelor; se interzice functionarea motoarelor in gol;
  • folosirea de utilaje şi camioane de generatie recenta, prevazute cu sisteme performante de minimizare a evacuarii poluantilor in atmosfera;
  • la sfarşitul unei saptamani de lucru, se va efectua curatenia fronturilor de lucru, cu care ocazie se vor evacua deşeurile, se vor stivui materialele, se vor alinia utilajele;
  • efectuarea la timp a reviziilor si reparatiilor a motoare termice din dotarea utilajelor si a mijloacelor auto;
  • etapizarea lucrărilor silvice cu distribuirea desfasurării lor pe suprafete restrânse de pădure;
  • folosirea unui număr de utilaje si mijloace auto de transport adecvat fiecărei activitati si evitarea supradimensionarea acestora;
  • evitarea functionării în gol a motoarelor utilajelor si a mijloacelor auto.

Măsuri de diminuare a impactului asupra factorului de mediu sol

  • terenurile ocupate temporar pentru amplasarea organizărilor de şantier, a drumurilor şi platformelor provizorii se vor limita numai la suprafeţele necesare fronturilor de lucru;
  • se vor interzice lucrări de terasamente ce pot să provoace scurgerea apelor pe parcelele vecine sau care împiedică evacuarea şi colectarea apelor meteorice;
  • amplasarea organizărilor de şantier va urmării evitarea terenurilor aflate la limită;
  • la încheierea lucrărilor, terenurile ocupate temporar pentru desfăşurarea lucrărilor vor fi readuse la folosinţa actuală;
  • se vor lua masuri pentru evitarea poluării solului cu carburanţi sau uleiuri în urma operaţiilor de aprovizionare, depozitare sau alimentare a utilajelor, sau ca urmare a funcţionării defectuoase a acestora;
  • se vor încheia contracte ferme pentru eliminarea deşeurilor menajere şi se va implementa colectarea selectivă a deşeurilor la sursă.
  • adoptarea unui sistem adecvat (ne-târâit) de transport a masei lemnoase, acolo unde solul are compozitie de consistent ”moale” în vederea scoaterii acesteia pe locurile de depozitare temporară;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase cu o declivitate sub 20 % (mai ales pe versanti);
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase astfel în zone cu teren pietros sau stancos;
  • alegerea de căi provizorii de scoatere a masei lemnoase pe distante cât se poate de scurte;
  • dotarea utilajelor care deservesc activitatea de exploatare forestieră (TAF -uri) cu anvelope de latime mare care să aibă ca efect reducerea presiunii pe sol si implicit reducerea fenomenului de tasare;
  • în cazul în care s-au format șanțuri sau șleauri se va reface portanța solului (prin nivelarea terenului) pe traseele căilor provizorii de scoatere a masei lemnoase;
  • platformele pentru depozitarea provizorie a masei lemnoase vor fi alese în zone care să prevină posibile poluări ale solului (drumuri forestiere, platforme asfaltate situate limitrof soselelor existente în zonă, etc.);
  • drumurile destinate circulaţiei autovehiculelor, inclusiv locurile de parcare vor fi selectate să fie în sistem impermeabil;
  • pierderile accidentale de carburanti si/sau lubrifianti de la utilajele si/sau mijloacele auto care deservesc activitatea de exploatare forestieră vor fi îndepărtate imediat prin decopertare;
  • spatiile pentru colectarea si stocarea temporară a deseurilor vor fi realizate în sistem impermeabil.

 

Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ.

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, prevăzute de prezenta hotărâre, cu respectarea prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente pentru protecţia mediului, care fac obiectul participării publicului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, se atacă odată cu decizia etapei de încadrare.

Soluţionarea cererii se face potrivit dispoziţiilor Legii nr. 554/2004, cu modificările ulterioare.

Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele care fac parte din publicul interesat şi care se consideră vătămate într-un drept ori într-un interes legitim, trebuie să solicite autorităţii publice emitente, în termen de 30 zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei de emitere a avizului de mediu, revocarea în tot sau în parte, a prezentei decizii.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă în termen de 30 zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

 

Procedura administrativă prealabilă este gratuită.