Back

Proiectul Deciziei etapei de incadrare pentru Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a Municipiului Focsani, titular PRIMARIA MUNICIPIULUI FOCSANI

Nr.  8978 din data de  12.10.2017

                               

DECIZIE PRIVIND ETAPA DE INCADRARE

 

         Ca urmare a cererii adresate de PRIMARIA MUNICIPIULUI FOCSANI cu sediul in Focsani, b-dul Dimitrie Cantemir nr. 1 bis, jud. Vrancea , înregistrata la APM Vrancea cu nr.8978 din 22.09.2017 cu completarile nr.9086/27.09.2017 referitoare la obtinerea avizului de mediu pentru “ Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a Municipiului Focsani ”  , in baza:

  • Hotărârii Guvernului nr. 1000/2012 privind reorganizarea si funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului si a instituţiilor publice aflate in subordinea acesteia cu modificarile si completarile ulterioare ;
  • HG nr.1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe ;
  • OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului , aprobata cu modificari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • OUG nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei sălbatice aprobata prin Legea nr. 49/2011 cu modificarile si completarile ulterioare,

Agentia Pentru Protectia Mediului Vrancea

  • Ca urmare a consultarii autoritatilor publice participante in cadrul sedintei Comitetului Special Constituit din data de 12.10.2017, etapa de incadrare, a completarilor depuse la documentatie,
  • In conformitate cu prevederile art. 11 alin.1 si a anexei nr. 1 – Criterii pentru determinarea efectelor semnificative potentiale asupra mediului din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluarii de mediu pentru planuri si programe,
  • In lipsa unor observatii/propuneri din partea publicului interesat,

 

decide:

“ Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a Municipiului Focsani ” , titular PRIMARIA MUNICIPIULUI FOCSANI , nu necesita evaluare de mediu si se va supune adoptarii fara aviz de mediu.

 

  1. Caracteristicile planurilor si programelor cu privire, in special, la :
  1. gradul in care planul creează un cadru pentru proiecte si alte activitati viitoare fie in ceea ce priveşte amplasamentul, natura, mărimea si condiţiile de funcţionare, fie in privinţa alocării resurselor:

Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a municipiului Focsani 2014-2023  este un document cadru de referinta care stabileste directii strategice clare pentru viitorul orasului si al cetatenilor , facilitand luarea unor decizii importante in toate domeniile de activitate.

            Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a municipiului Focsani reprezintă cadrul pentru iniţierea şi implementarea unor proiecte de dezvoltare durabilă a oraşului, ce vor putea fi duse la îndeplinire utilizând oportunităţile de finanţare oferite de Fondurile Europene, Fondurile Guvernamentale, Credite sau alte solutii de finantare si derulare a proiectelor așa cum sunt parteneriatele publice private.

            Scopul Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană a Municipiului Focşani este de creare a cadrului de dezvoltare strategică a municipiului prin identificarea direcțiilor de dezvoltare şi formularea de acţiuni fundamentate bazate pe date concrete care să asigure coerenţa inter-sectorială, angajamentele instituţionale şi modalităţile de implementare fără efect negativ asupra mediului. Se are în vedere planificarea integrată în cadrul sectoarelor prioritare ceea ce va conduce la dezvoltarea durabilă a localităţii şi la îmbunătăţirea calităţii vieţii locuitorilor Municipiului Focşani.

OBIECTIVE STRATEGICE:

  1. Asigurarea creşterii economice prin garantarea dezvoltării durabile, utilizarea inteligentă a resurselor precum si stimularea antreprenoriatului si inovatiei
  1. Planificarea teritorială integrată şi concentrată pentru asigurarea unei dezvoltări spaţiale durabile
  2. Îmbunătăţirea calităţii vieţii  cetăţenilor din municipiul Focşani şi zona de influenţă prin asigurarea infrastructurii educaţionale, de sănătate, digitale, sportive, facilităţilor socio-culturale şi de agreement la nivelul întregului teritoriu
  3. Asigurarea unei mobilități urbane durabile, prin crearea unui sistem de transport accesibil și sigur, care să susțină creșterea calității vieții cetățenilor
  4.  Consolidarea capacităţii administrative locale si sustinerea managementului public in parteneriat cu cetatenii

 

În cadrul fiecărui obiectiv strategic au fost identificate obiective specifice, iar pentru fiecare dintre obiectivele specifice respective au fost prevăzute o serie de acțiuni specifice.

 

Obiectiv strategic: A. Asigurarea creşterii economice prin garantarea dezvoltării durabile, utilizarea inteligentă a resurselor precum si stimularea antreprenoriatului si inovatie

Obiective specifice

Acțiuni specifice

A.1. Sprijinirea sectoarelor economice prioritare în raport cu oportunitățile de dezvoltare

A.1.1. Realizarea planului complet de dezvoltare economică a Focșaniului, identificarea sectoarelor prioritare cu potențial de dezvoltare

A.1.2. Înființarea unor mecanisme cu scopul de a încuraja și sprijini dezvoltarea activităților economice

A.1.3. Sprijinirea IMM-urilor existente și a afacerilor noi, prin servicii informaționale, servicii de consultanță a managementului afacerilor și instruire

A.1.4. Îmbunătățirea serviciilor și facilităților publice oferite mediului privat prin creșterea numărului de mecanisme care asigură suport IMM-urilor din teritoriu

A.2. Gestionarea eficientă a zonelor favorabile implementării unor proiecte integrate de susținere a economiei locale

A.2.1. Realizarea unei strategii integrate de amenajare a teritoriului care să se bazeze pe noile concepte economice și de mediu

A.2.2. Promovarea economiei sociale în rândul persoanelor asistate social, prin asigurarea infrastructurii necesare,  în parteneriat cu mediul privat și societatea civilă

A.3. Crearea unui mediu favorabil dezvoltării turismului

A.3.1. Promovarea turismului prin furnizarea informaţiilor detaliate actualizate

A.3.2. Conservarea și valorificarea/promovarea tradițiilor locale, istorice, artistice și culturale

A.4. Furnizarea condițiilor, stimulentelor și spațiului pentru îmbunătățirea gradului de integrare durabilă a tinerilor pe piața forței de muncă

A.4.1. Dezvoltarea unor programe specializate de instruire pentru pregătirea / calificarea persoanelor care nu urmează studii sau au abandonat şcoala

A.4.2. Realizarea cadrului necesar implementării unor proiecte/programe pentru integrarea durabilă pe piața forței de muncă a tinerilor - Inițiativa "Locuri de muncă pentru tineri"

 

Obiectiv strategic: B. Planificarea teritorială integrată și concertată pentru asigurarea unei dezvoltări spațiale durabile

 

Obiective specifice

Acțiuni specifice

B.1. Armonizarea cadrului de dezvoltare teritorial-administrativă și spațială cu planurile de urbanism ale partenerilor publici, județului și regiunii

B.1.1. Realizarea unui cadru de planificare și reglementare a dezvoltării și gestionării teritoriului

B.1.2. Dezvoltarea unui set de măsuri pentru asigurarea unei dezvoltări durabile și stabilirea pârghiilor de acțiune pentru protejarea mediului și atenuarea / anticiparea schimbărilor climatice

B.2. Dezvoltarea, modernizarea şi reabilitarea infrastructurii şi serviciilor publice,  ca suport al îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă şi de muncă ale populaţiei, în corelare cu valorile urbane tradiționale și actuale

B.2.1. Determinarea potențialului pentru economisirea energiei şi susţinerea folosirii energiei verde

B.2.2. Dezvoltarea, modernizarea și reabilitarea infrastructurii de utilități

B.2.3. Administrarea domeniului public şi privat al municipiului Focşani

B.3. Protejarea mediului înconjurător și atingerea indicatorilor UE în domeniul calității și protecției mediului

B.3.1.Realizarea documentelor de fundamentare referitoare la mediu

B.3.2. Conservarea biodiversității și a patrimoniului natural

B.3.3. Extinderea și modernizarea spațiilor verzi

B.3.4. Îmbunătățirea serviciului de colectare a deșeurilor și identificarea soluțiilor pentru colectarea, sortarea, selectarea și valorificarea deșeurilor reciclabile din municipiu

B.3.5. Îmbunătățirea calității factorilor de mediu

B.3.6. Managementul situațiilor de urgență

 

Obiectiv strategic: C. Îmbunătățirea calității vieții cetățenilor din municipiul Focșani și zona de influenţă prin asigurarea infrastructurii educaționale, de sănătate, digitale, sportive, facilităților socio-culturale și de agrement la nivelul întregului teritoriu

 

Obiective specifice

Acțiuni specifice

C.1. Îmbunătățirea stării de sănătate a populației prin intermediul unor programe de prevenire și promovare a unui stil de viață sănătos, care să permită o reducere a șanselor de a deveni bolnav

C.1.1. Asigurarea serviciilor sociale și de sănătate, la aceleași standarde și condiții pentru toți cetățenii municipiului Focșani

C.1.2. Îmbunătățirea calității și accesibilității la serviciile sociale și de sănătate

C.1.3.  Îmbunătățirea performanței, productivității și eficienței serviciilor sociale prin creșterea numărului de voluntari

C.1.4. Asigurarea unui stil de viață sănătos, în special în rândul persoanelor vulnerabile

C.2. Reducerea disparităților educaționale și culturale prin consolidarea accesibilității, calității și infrastructurii învățământului

C.2.1. Elaborarea și implementarea programelor de modernizare / extindere a infrastructurii școlare în municipiul Focșani

C.2.2. Dezvoltarea programelor de educație alternativă adresate nevoilor specifice fiecărui copil/ tânăr

C.2.3.  Dezvoltarea infrastructurii TIC în sistemul de învățământ pentru promovarea tehnologiilor informaționale în procesul de predare-învățare

C.2.4.  Susținerea învățământului modern și promovarea programelor de schimb de experiență pentru dezvoltarea competențelor inovative ale participanților

C.2.5. Promovarea activităților culturale pentru garantarea creșterii educaționale

C.3. Promovarea activităților instructiv - educative ca alternativă pentru canalizarea energiei copiilor și implicarea adulților în activitățile extrașcolare, prin corelarea activităților instructiv – educative cu cele intelectuale

C.3.1. Creșterea ofertei de posibilități educative și recreative pentru copii/tineri

C.3.2. Implicarea copiilor și tinerilor “din stradă in fața blocului” în competițiile instructiv - educative organizate în școli, parcuri și locuri special amenajate

C.3.3. Asigurarea condițiilor optime de practicare a sportului pentru creșterea gradului de acces și implicare a cetățenilor în viața sportivă

 

Obiectiv strategic: D. Asigurarea unei mobilități urbane durabile, prin crearea unui sistem de transport accesibil și sigur, care să susțină creșterea calității vieții cetățenilor

 

Obiective specifice

Acțiuni specifice

D.1. Crearea infrastructurii necesare pentru creșterea calității și eficienței sistemului de transport

D.1.1. Reabilitarea infrastructurii rutiere

D.1.2. Creșterea capacității de parcare, corelată cu adoptarea unor politici de parcare în favoarea unei mobilități durabile

D.1.3. Sistematizarea și organizarea circulației rutiere

D.2. Creșterea eficienței, accesibilității și atractivității transportului public

D.2.1. Modernizarea și extinderea infrastructurii de transport public

D.2.2. Abordare integrată a mobilității pentru creșterea nivelului de utilizare al transportului public

D.3. Promovarea și dezvoltarea sistemelor de transport alternative și a intermodalității

D.3.1. Promovarea și dezvoltarea sistemelor de transport dedicate deplasărilor pietonale și cu bicicleta (sisteme bike-sharing)

D.3.2. Promovarea și dezvoltarea utilizării autovehiculelor hibrid sau electrice

D.3.3. Stimularea și dezvoltarea solutiilor intermodale de transport

 

Obiectiv strategic: E. Consolidarea capacității administrative locale pentru susținerea dezvoltării socio-economice a teritoriulu

 

Obiective specifice

Acțiuni specifice

E.1. Eficientizarea furnizării/prestării serviciilor publice locale în interesul cetățenilor

E.1.1. Formarea personalului instituției publice pentru creşterea capacităţii de atragere şi absorbţie a fondurilor nerambursabile

E.1.2. Implementarea unor intrumente de management inteligente moderne pentru creşterea eficienţei

E.2. Identificarea nevoilor de dezvoltare și direcțiilor de acțiune ale administrației publice locale pentru planificarea strategică a teritoriului

E.2.1. Dezvoltarea structurilor de colaborare şi cooperare între pincipalii actori din teritoriu 

E.2.2. Dezvoltarea programului de modernizare a infrastructurii TIC la nivelul administrației publice locale

E.2.3. Înfiinţarea PACTULUI TERITORIAL între autoritățile publice locale, mediul privat și societatea civilă, identificarea mecanismelor de colaborare şi definirea responsabilităţilor fiecărei părţi implicate

 

In vederea atingerii obiectivelor de mediu sunt propuse proiecte , organizate in functie de actiunile specifice in care se incadreaza.

Aceste proiecte ( conform Anexa)  sunt cuprinse intr-un plan de actiuni , ce include si planificarea in timp.

 

b) gradul in care planul sau programul influenţează alte planuri si programe, inclusiv, pe cele in care se integrează sau care deriva din ele:

 Pentru a asigura corelarea externă cu alte documente de planificare-programare, în definirea celor 5 obiective strategice de dezvoltare durabilă a Municipiului Focşani, au fost analizate şi strategiile existente la nivel naţional, regional şi judeţean aflate în curs de elaborare sau finalizate. Astfel obiectivele de dezvoltare răspund următoarelor documente de planificare-programare:

  • Acordul de parteneriat pentru România aferent perioadei de programare 2014-2020;
  • Strategii naţionale:
    • Strategia Naţională pentru Dezvoltare Regională 2014-2020
    • Strategia Naţională pentru Ocupare Forţei de Muncă 2013-2020;
    • Strategia Naţională de Reducere a Sărăciei 2014-2020;
    • Strategia Naţională pentru Sănătate 2014-2020;
    • Strategia Naţională de Competitivitate 2020;
    • Strategia Energetică a României 2007-2020;
    • Strategia Naţională privind Schimbările Climatice 2013 – 2020.
  • Strategii şi planuri de dezvoltare la nivel regional şi judeţean:
    • Plan de dezvoltare regională Sud-Est 2014-2020;
  1. relevanta planului sau programului in /pentru integrarea considerentelor de mediu, mai ales din perspectiva promovării dezvoltării durabile: Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a municipiului Focsani 2014-2023  integreaza considerentele de mediu in perspectiva promovarii dezvoltarii durabile.
  2. probleme de mediu relevante pentru plan: eficienta energetica, calitatea solului si apelor subterane, cadrul natural, gestiunea deseurilor, calitatea aerului, revitalizarea zonelor degradate.

e)   relevanta planului sau programului pentru implementarea legislaţiei naţionale si comunitare  

      de mediu : s-au luat in considerare :

  • Directiva Parlamentului European si a Consiliului 2001/42/EC privind evaluarea efectelor anumitor planuri si programe asupra mediului,
  • HG nr.1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe.
  1. Caracteristicile efectelor si ale zonei posibil a fi afectate cu privire, in special la :
  1. probabilitatea, durata, frecventa si reversibilitatea efectelor : probabilitatea ca Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a municipiului Focsani 2014-2023 prin portofoliul de proiecte propus sa genereze efecte negative asupra mediului este redusa , iar pentru cele care se produc durata si frecventa este scazuta, acestea avand caracter reversibil.
  2. natura cumulativa a efectelor – tinand cont ca proiectele din portofoliul de proiecte propus de Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a municipiului Focsani 2014-2023 se vor efectua in etape de timp diferite si in zone diferite , acestea nu vor determina un efect cumulativ , iar impactul asupra factorului uman/social este unul pozitiv.
  3. natura transfrontiera a efectelor – proiectele din portofoliul de proiecte propus de Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a municipiului Focsani 2014-2023 se refera la intravilanul municipiului si nu sunt de natura sa produca un efect transfrontiera.
  4. riscul pentru sănătatea populaţiei umane sau pentru mediu ( de exemplu datorita accidentelor ) – proiectele din portofoliul de proiecte propus de Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a municipiului Focsani 2014-2023 vizeaza reabilitarea/extinderea/modernizarea/construirea/ dotarea infrastructurii de sanatate si mediu , acestea neconstituind un risc pentru sanatate si mediu.
  5. mărimea si spaţialitatea efectelor ( zona geografica si mărimea populaţiei potenţial afectata ) - proiectele din portofoliul de proiecte propus de Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana a municipiului Focsani 2014-2023 se refera numai la intravilanul municipiului Focsani.
  6. Valoarea, vulnerabilitatea arealului posibil a fi afectat, date de :

( i) caracteristicile naturale speciale sau patrimoniul natural : nu este cazul.

(ii) depăşirea standardelor sau a valorilor limita de calitate a mediului : nu este cazul.

            (iii) folosirea terenului in mod intensiv : nu este cazul.

  1. efectele asupra zonelor sau peisajelor care au un statut de protejare recunoscut pe plan naţional, comunitar sau internaţional : nu este cazul.

Obligaţiile titularului:

Ø  pentru realizarea proiectelor propuse in strategie se va notifica APM Vrancea, conform    

      legislaţiei de mediu în vigoare;

  • la realizarea proiectelor propuse în strategie se va avea in vedere crearea de noi spaţii verzi şi aliniamente de copaci, menţinerea spatiilor verzi si arbori existenţi pe amplasament;
  • se vor respecta indicatorii de monitorizare stabiliţi în strategie;

Ø  titularul strategiei este obligat să depună anual rezultatele programului de monitorizare, pentru anul anterior, la APM Vrancea;

  • titularul strategiei are obligaţia de a notifica autoritatea competentă pentru protecţia mediului, dacă intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, precum şi in cazul oricăror modificări ale condiţiilor care au stat la baza emiterii acesteia;
  • titularul strategiei are obligaţia de a supune procedurii de adoptare planul, precum şi orice modificare a acestuia, după caz, numai în forma avizată de autoritatea competentă pentru protecţia mediului;

Ø  răspunderea pentru corectitudinea informaţiilor puse la dispoziţia autorităţii competente pentru protecţia mediului şi a publicului revine în întregime titularului planului.

Informarea si participarea publicului :

Anunţurile privind depunerea solicitării au apărut in ziarul „ Monitorul de Vrancea ” din data de 22.09.2017 si 26.09.2017 .

Pana la data luării deciziei, nu au fost înregistrate opinii/observaţii din partea publicului.

In conformitate cu prevederile art. 12 alin ( 2 ) din HG nr. 1076/2004 privind stabilirea procedurii de realizare a evaluării de mediu pentru planuri si programe, publicul poate formula comentarii privind decizia etapei de încadrare pe care le trimite in scris la APM Vrancea , in termen de 10 zile calendaristice de la publicarea anunţului.

In cazul in care nu se înregistrează comentarii din partea publicului in intervalul de 10 zile de la publicarea anunţului, APM Vrancea va emite decizia finala.

Menţiuni despre procedura de contestare administrativă şi contencios administrativ:

Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 2 lit. e), considerându-se că acestea sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.

Actele sau omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului se atacă odată cu decizia etapei de încadrare, cu acordul de mediu sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de dezvoltare.

 Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 24 au obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei menţionate la art. 24 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30 de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.

Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.

Procedura de soluţionare a plângerii prealabile prevăzute la alin. (1) şi (2) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă, rapidă şi corectă.

 

Anexa

Descarcati lista de proiecte SIDU in format .doc