Back

Decizia etapei de incadrare (proiect) pentru proiectul Modernizare drumuri de interes local în comuna Rugineşti - titular - COMUNA RUGINESTI

DECIZIA ETAPEI DE INCADRARE

PROIECT

NR. 6400 / 11.06.2019

 

 

            Ca urmare a solicitarii de emitere a acordului de mediu adresate de catre : COMUNA RUGINEŞTI,  inregistrata la A.P.M. Vrancea cu  nr.  10116 / 23.10.2017,  in baza Legii nr. 292 / 2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului; Directivei 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului, de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului; si  a Ordonantei de Urgenta a Guvernului (O.U.G.) nr. 57/2007 - privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei si faunei salbatice, cu modificarile si completarile ulterioare, A.P.M. Vrancea decide, ca urmare a consultarilor desfasurate in cadrul sedintei Comisiei de Analiza Tehnica din data de 06.06.2019, ca proiectul de investitii :   Modernizare drumuri de interes local în comuna Rugineşti ” propus a fi amplasat în intravilanul comunei Rugineşti, satele: Rugineşti, Angheleşti şi Văleni, judeţul Vrancea -  nu se supune evaluarii impactului asupra mediului si nu se supune evaluarii adecvate.

 

                         Justificarea prezentei decizii :

 

            I. Motivele pe baza carora s-a stabilit necesitatea neefectuarii evaluarii impactului asupra mediului sunt următoarele:

 

a) - proiectul intră sub incidenţa Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, fiind încadrat în anexa nr. 2, pct. 13, lit. a.

- proiectul propus nu  intră sub incidenţa art. 28 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare,

- proiectul propus nu intră sub incidenţa prevederilor art. 48 si 54 din legea Apelor nr. 107/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

b) Caracteristicile proiectului :

     b1) dimensiunea si conceptia intregului proiect :   

Obiectivul general al proiectului îl constituie modernizarea drumurilor de interes local din Comuna Ruginești, judetul Vrancea, in lungime de 5.800 m, dupa cum urmează:

  • Sat Anghelești:
  • DS 114, L=1.800 m
  • Sat Ruginești:
  • DS 1229, L=660 m
  • DS 49, L=280 m
  • DS 32, L=798 m
  • DS 29, L=136
  • DS 25, L=541 m
  • Sat Văleni:
  • DS 261, L=620 m
  • DS 138, L=965 m

Pentru aceasta se propun următoarele lucrări: rectificări ale traseului în plan și profil longitudinal; rectificări ale pantelor transversale; realizarea structurii rutiere; siguranța circulației; asigurarea scurgerii apelor; asigurarea accesului auto la locuințe; semnalizarea corespunzătoare a circulatiei.

 

Situatia existenta : La momentul actual În plan, traseele se desfăşoară sinuos, având curbe cu raze de racordare cu valori mai mici de 250m. Drumurile nu sunt amenajate în plan sau în spaţiu, neexistând supralărgiri pe curbele cu raze mai mici de raza minimă recomandată.

Drumurile sunt situate în zona de deal .

În profil longitudinal, declivităţile au valori între 0,20 – 15%;  in profil transversal, drumurile prezintă tipurile de profil de rambleu şi mixt cu lăţimea părții carosabile cuprinsă între 3,00 m şi 6,00 m.

Drumurile sunt din pământ, sau din balast infestat cu pământ, având capacitate portantă redusă, iar în perioadele cu precipitații mijloacele de transport nu pot circula, localităţile pe care le străbat rămânând izolate.

Sectoarele de drum care se modernizează prezintă următoarele defecte ce constau în:

  • degradări – gropi, cedări locale ale platformei şi văluriri;
  • scurgerea apelor, provenite din precipitaţii, nu este asigurată datorită inexistenţei şanţurilor de scurgere şi colmatării podeţelor;
  • în unele zone apar băltiri ale apei din precipitaţii, acestea se datorează profilării necorespunzătoare a platformei drumului;
  • şanţurile existente sunt colmatate şi pe alocuri distruse, iar anumite porţiuni lipsesc;

Scurgerea apelor pluviale se realizează prin şanţuri de pământ, care sunt în general colmatate şi într-o stare avansată de degradare, acestea neasigurând evacuarea apelor pluviale în condiţii optime, permițând infiltrarea în straturile de fundație ale drumurilor și scăzând capacitatea portantă a structurii rutiere.

Pe tronsonul studiat nu se găsesc marcaje rutiere sau indicatoare rutiere.

Profilurile transversale pentru drumurile comunale vor fi:

1.)sub formă de pantă unică cu panta transversală de 2,5% la partea carosabilă şi 4% la acostamente pentru: platforma: 5,00 m; parte carosabilă: 1 x 4,00 m; acostamente: 2 x 0,50 m;

2). sub formă de acoperiş cu panta transversală de 2,5% la partea carosabilă şi 4% la acostamente pentru: platforma: 7,00 m; parte carosabilă: 2 x 2,75 m = 5,50 m; acostamente: 2 x 0,75 m.

Structura rutiera s–a dimensionat, în funcție de situația existentă în conformitate cu „Normativul pentru dimensionarea sistemelor suple şi semirigide PD 177 – 2001”, rezultând următoarea alcătuire:

  • Strat de fundaţie din balast în grosime de 25 cm după compactare;
  • Strat de bază din piatră spartă în grosime de 15 cm după compactare;
  • Strat de legătură din mixtură asfaltică de tip BAD 22,4 în grosime de 6 cm;
  • Strat de uzură din beton asfaltic de tip BA 16 în grosime de 4 cm.

Tipul de sistem rutier se stabileşte în funcţie de materialele preponderente în regiune si anume:

  • agregate naturale de carieră, care au pondere importantă în sistemele rutiere suple;
  • agregate naturale de balastieră care au pondere importantă în sistemele rutiere semirigide.

Bordurile din beton vor avea dimensiunile de 20 x 25 cm.

Acostamentele vor fi consolidate cu balast pe 0,10 m grosime pe tronsoanele fără şanţuri iar pe tronsoanele unde există şanţuri, acostamentele, se vor realiza din beton C30/37 turnat monolit având 10 cm grosime aşezat pe un pat de nisip pilonat de 5 cm.

In dreptul acceselor la proprietati acolo unde s-a prevazut borduri de beton, aceasta se va amplasa culcat, la o diferenta de nivel de cel mult 4 cm fata de cota imbracamintii propuse, astfel incat sa fie permis accesul auto.

Drumurile laterale vor fi amenajate pe o lungime între 15 - 50 m cu aceeași structură rutieră ca a drumurilor principale.

Colectarea şi evacuarea apelor - Apele meteorice care cad pe suprafața drumurilor sunt conduse prin panta transversală și longitudinală a drumurilor, spre șanțuri, și de aici către podețele existente și proiectate, de unde sunt preluate de văile pârâurilor din vecinătate.

Prin urmare, pentru captarea, dirijarea şi evacuarea apelor meteorice de pe platforma drumurilor s–au prevăzut, conform STAS 10769/1/77:

  • şanţuri pereate cu secţiune trapezoidală executate monolit din beton C30/37 având o grosime de 10 cm aşezate pe un pat din nisip pilonat de 5 cm;
  • rigole pereate cu secţiune triunghiulară executate monolit din beton C30/37 având o grosime de 10 cm aşezate pe un pat din nisip pilonat de 5 cm;
  • rigole de acostament monolite din beton C30/37 având o grosime de 15 cm aşezate pe un pat din nisip pilonat de 5 cm;

 

Podețe transversal - Podeţele proiectate sunt dimensionate în conformitate cu normativele in vigoare şi se vor executa în conformitate cu detaliile de execuţie.Pentru acest obiectiv s-au prevăzut următoarele:

  • Podeţe dalate cu lumina: L=1,00 m ; respectiv  L=0,50 m
  • Podețe tubulare ϕ = 1000 mm; respectiv  ϕ = 600 mm
  • Rigole carosabile prefabricate

Pe toată durata exploatării podeţele vor fi decolmatate şi curăţate, asigurând astfel funcţionarea lor normală.

 

Drumuri laterale - Drumurile laterale se vor amenaja pe minim 20 m cu aceeași structură rutieră ca și drumul principal, iar lățimea drumurilor laterale variază funcţie de situaţia existentă:

  • platforma de 7,00 m, parte carosabilă de 5,50 m, acostamente 0,75 m, profilul transversal s-a stabilit conform STAS 2900 și va fi sub formă de acoperiș în aliniament cu panta transversală de 4%.
  • platforma de 5,00 m, parte carosabilă de 4,00 m, acostamente 0,50 m, profilul transversal s-a stabilit conform STAS 2900 și va fi cu panta unică de 4%.
  • platforma de 3,50 m, parte carosabilă de 2,75 m, acostamente 0,375m, profilul transversal s-a stabilit conform STAS 2900 și va fi cu panta unică de 4%.

 

Organizarea de santier : În incinta pentru amplasarea lucrărilor provizorii se vor amplasa următoarele: birouri pentru personalul tehnic, care asigură condiţii optime de lucru pentru 3-4 persoane. (Dimensionarea suprafeţei pentru birouri se va face în funcţie de personalul tehnic al construcţiei); parcare pentru vehicule şi utilaje; cisternă pentru depozitarea apei potabile; picheţi P.S.I.; W.C. ecologice.

In incinta destinata Organizarii de santier se va nivela si se va asterne un strat de ballast pe terenul pus la dispoziție de catre Beneficiar unde vor fi amplasate dotarile administrative specificate mai sus.

Pentru lucrările provizorii de organizare de șantier nu este necesar a se va realiza racord de apă și energie electrică, telefoane și alte utilități cu acordul deținătorilor de rețele.

Incinta pentru organizarea de şantier se amplasează pe teren neproductiv conform C.F. cu NC 52334.

După finalizarea lucrărilor de execuţie, prin proiect s-au prevăzut următoarele lucrări de refacere a cadrului natural: degajarea terenului de corpuri străine şi încărcarea manuală sau mecanizată a materialelor rezultate şi transportarea acestora la depozitul de deşeuri. La terminarea lucrărilor, spaţiile de depozitare temporară a materialelor rezultate în urma  decapărilor şi demolărilor şi care nu au mai putut fi refolosite, vor fi dezafectate, reamenajate şi redate circuitului natural. Porţiunile care au fost destinate lucrărilor se vor elibera de orice deşeuri provenite pe parcursul lucrărilor de execuţie si se va nivela suprafata.

 

                b2)  Cumularea cu alte proiecte existente si/sau aprobate: - nu este cazul.

               b3) Utilizarea resurselor naturale, in special a solului, a terenurilor, a apei si a biodiversitatii: agregate minerale, beton, cofraje lemn; combustibili: motorina folosita pentru functionarea utilajelor.

  b4) Cantitatea si tipurile de deseuri generate/gestionate: Deşeurile solide provenite din activitatea de construcţii se vor depozita pe platforma punctului gospodăresc, ce deserveşte şantierul. Acesta va fi dotat cu platforme de depozitare a materialelor granulare dar şi a pământului ce rezultă din excavări. Deseurile rezultate in urma executării lucrărilor de săpături, pregătirea suprafetei,  surplusul de pămant rezultat in urma săpăturilor in cadrul lucrării,va fi incărcat si transportat catre alte santiere pentru lucrari de refacere a terasamentelor. Cantitati deseuri: cod 17.01. – beton, cărămizi, ţigle şi materiale ceramice –  cca. 20,00 mc; cod 17.05.04 – pământ şi pietre altele decât cele specificate la punctul 17.04.03 – cca 13 mc; mixtura asfaltica – cca 60,00 mc.

 

                b5) Poluarea si alte efecte negative: pot apărea emisii pe perioada realizarii investitiei.

                b6) Riscurile de accidente majore si/sau dezastre relevante pentru proiectul in cauza, inclusiv cele cauzate de schimbarile climatice, conform informatiilor stiintifice : nu se vor utiliza materiale cu risc pentru om/mediu si titularul de proiect/constructorul va lua masuri in vederea prevenirii accidentelor.

-  riscuri de accidente majore- nu este cazul.

-riscuri de dezastre naturale – nu este cazul.

- riscuri cauzate de schimbarile climatice – nu este cazul.

 

                   b7) Riscurile pentru sanatatea umana - nu este cazul; lucrarile prevazute in proiect vor fi realizate in intravilanul comunei Ruginesti, terenuri care fac  parte  din domeniul public al UAT Ruginesti, folosinta actuala si destinatia : drumuri de interes local, iar functionarea utilajelor in vederea realizarii lucrarilor  propuse va fi intermitenta.

 

    c) Localizarea proiectelor:

c1) Utilizarea actuala si aprobata a terenurilor: Terenurile unde se vor desfasura lucrarile de modernizare a infrastructurii de transport   se afla in intravilanul comunei Ruginesti  satele : Ruginesti, Anghelesti si Valeni si au categoria de folosinta actuala si destinatia : drumuri de interes local. 

 

c2) Bogatia, disponibilitatea, calitatea si capacitatea de regenerare relative ale resurselor naturale (inclusiv solul, terenurile, apa si biodiversitatea) din zona si din subteranul acesteia : - nu este cazul.

 

c3)  Capacitatea de absorbţie a mediului natural, acordandu-se o atentie speciala urmatoarelor zone:

   a)   Zonele umede – nu este cazul;

   b)   Zonele costiere – nu este cazul;

   c)   Zonele montane si cele impadurite – nu este cazul;

   d)   Parcurile si rezervatiile naturale – nu este cazul;

   e)  Ariile clasificate sau zonele protejate prin legislatia in vigoare, cum sunt : zone de protectie a faunei piscicole, bazine piscicole naturale si bazine piscicole amenajate : - nu este cazul;

   f)   Zonele de protectie speciala – nu este cazul;

   g)   Ariile in care standardele de calitate a mediului au sunt depasite : nu este cazul.

   h)   Ariile dens populate : - nu este cazul;

   i)    Peisajele cu semnificatie istorica, culturala si arheologica : - nu este cazul.

 

d) Tipurile si caracteristicile impactului potenţial :

d1) Importanta si extinderea spatiala a impactului: impactul este local, cu durata limitata, numai in zona frontului de lucru si  nu va  schimba functiunea zonelor invecinate.

d2) Natura impactului: direct si temporar, in perioada de realizare a lucrarilor.

d3) Natura transfrontaliera a impactului : nu este cazul, proiectul nu intra sub incidenta Conventiei   privind evaluarea impactului asupra mediului in context transfrontier , adoptata la Espoo la  25.02.1991 ratificata prin Legea nr. 22/2001.

d4) Intensitatea si complexitatea impactului : in perioada de execuţie a proiectului  impactul asupra  factorilor de mediu va fi nesemnificativ sau minim daca se vor respecta masurile privind protecţia  factorilor de mediu impuse prin proiect ( prezentate in memoriul de prezentare) ,

      d5) Probabilitatea impactului : redusa pe timpul realizarii proiectului,

      d6) Debutul, durata, frecventa si reversibilitatea preconizate ale impactului : impactul lucrarilor

      asupra factorilor de mediu va debuta odata cu inceperea executiei lucrarilor, in perioada de executie  a proiectului impactul asupra factorilor de mediu va fi temporar si reversibil .

     d7) Cumularea impactului cu impactul altor proiecte existente si/sau aprobate: nu este cazul

     d8) Posibilitatea de reducere efectiva a impactului: prin aplicarea conditiilor de realizare a proiectului mentionate la punctul II.

                             

                    Conditiile de realizare a proiectului :

 

-  Investitia se va realiza cu respectarea  legislatiei in vigoare  si a tuturor acordurilor/avizelor de specialitate mentionate in Certificatul de Urbanism  nr. 10 / 21.03.2019 eliberat de U.A.T.  Ruginesti, a  Avizului  Nr. 45 / 03.06.2019  emis de SGA Vrancea.

 -   Pe tot parcursul executiei lucrarilor si functionarii obiectivului se vor lua  toate masurile si se vor realiza toate lucrarile necesare pentru protectia calitatii solului si apelor cat si prevenirea poluarilor accidentale.

-   Se vor respecta masurile de protectie a mediului prevazute in proiect in scopul reducerii la minim a impactului asupra mediului.

-   Deseurile  reciclabile rezultate pe perioada lucrarilor de constructii  vor fi colectate  / stocate temporar, selectiv in recipienti speciali , in vederea valorificarii prin unitati de specialitate , autorizate  (cu respectarea in permanenta a prevederilor Legii nr. 211 / 2011 privind regimul deseurilor ;

 -  Deseurile menajere generate in perioada lucrarilor de constructii vor fi colectate / stocate temporar in pubele si eliminate prin firme de salubritate autorizate ;

-  Interzicerea tuturor lucrarilor de intretinere si reparatii la mijloacele de transport si utilaje din dotare in incinta obiectivului (acestea se vor executa prin unitati de specialitate autorizate) ; 

-  Se va asigura managementul substantelor periculoase folosite in conformitate cu Legea nr. 360 / 2004 privind regimul substantelor si preparatelor chimice periculoase cu modificarile si completarile ulterioare si cu respectarea in permanenta a tuturor normelor legale in vigoare in domeniul : protectiei mediului,  PSI, sanatatii si securitatii muncii ;

-  Se interzice depozitarea materialelor de constructie si a deseurilor rezultate in albiile cursurilor de apa din zona sau in spatii neautorizate;

-   Se vor lua masuri specifice de protectia mediului pentru organizarea de santier (imprejmuire cu panouri,  spatii amenajate prevazute cu recipiente pentru colectarea deseurilor,  WC-uri ecologice etc.) ;

-  Surplusul de pamant rezultat din excavatie va fi folosit  la refacerea unor zone degradate ;

-  Se vor asigura conditii pentru depozitarea temporara a materialelor de constructie si a reziduului de santier astfel incat sa nu afecteze factorii de mediu ;

 

-  Nivelul de zgomot se va încadra in limitele impuse de SR 10009 / 2017 privind acustica – limite admisibile ale nivelului de zgomot in mediul ambiant ; Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.

-  Se vor utiliza utilaje cu nivel de zgomot scăzut ;

- Se interzice spălarea si efectuarea lucrărilor de întreţinere/reparaţii a mijloacelor de transport, a utilajelor si echipamentelor folosite in perioada implementării proiectului, in perimetrul amplasamentului sau in afara unitatilor autorizate in acest scop;

- Deşeurile menajere generate in perioada lucrărilor de construcţii vor fi colectate / stocate temporar in pubele cu capac si eliminate prin firme de salubrizare autorizate;

- Se interzice utilizarea materialelor cu risc ecologic imediat sau in timp;

- Se va separa zona de lucru cu panouri demontabile in scopul împiedicării accesului autovehiculelor si a persoanelor neautorizate;

- Execuţia lucrărilor de terasamente se va face cu respectarea operaţiunilor de separare a stratului vegetal (unde este cazul) de restul terasamentelor, spre a fi refolosit la redarea terenului ocupat temporar la starea iniţiala de calitate;

- Terenul ocupat temporar de organizarea de şantier va fi readus la starea initiala;

- Alimentarea cu carburanţi, repararea si întreţinerea mijloacelor de transport si a utilajelor folosite pe şantier se va face numai la societati specializate si autorizate.

- Se vor evita pierderile de carburanţi sau lubrefianţi la staţionarea utilajelor; astfel toate utilajele vor fi atent verificate;

- Organizarea de şantier va ocupa fi amenajata astfel incat sa asigure facilitatile de baza conform prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, cu modificările si completările ulterioare.

 - Organizarea de şantier va dispune de o toaleta ecologica. Constructorul va avea in vedere întreţinerea toaletei ecologice, prin contract cu o firma autorizata;

- Evitarea pierderilor de materiale si substanţe cu potenţial poluant in vederea eliminării poluării accidentale a apelor de suprafaţa si a apelor subterane;

- Nu se vor depozita materiale si deşeuri in albia apelor de suprafaţa sau pe malurile acesteia;

- Nu se vor stoca combustibili in organizarea de şantier;

- Materialele fine (pamant, balast, nisip) se vor transporta in autovehicule prevăzute cu prelate pentru împiedicarea imprastierii acestora pe partea carosabila;

- Prezentul act nu se refera la partea de rezistenta si stabilitate a lucrărilor de investiţii ;

- Prezentul act administrativ nu exonerează de răspundere proiectantul si constructorul in cazul producerii unor accidente in timpul execuţiei lucrărilor sau exploatării acestora ;

-  Prezenta Decizie este valabila pe toată perioada punerii în aplicare a proiectului;

- Titularul proiectului sau al activităţii are obligatia de a notifica în scris autoritatea publică competentă pentru protecţia mediului despre orice modificare sau extindere a proiectului survenita dupa emiterea deciziei de incadrare , iar A.P.M. Vrancea va aplica corespunzator in aceasta situatie prevederile art. 22 , alin. 3 din H.G.  nr. 445 / 2009.

- Nerespectarea prevederilor prezentei Decizii a A.P.M. Vrancea atrage suspendarea şi anularea acestuia, după caz.  

       -  La finalizarea proiectului autoritatea competenta pentru protecţia mediului efectuează un control de specialitate pentru verificarea respectării prevederilor deciziei etapei de încadrare.

                    

 

         Prezenta decizie este valabilă pe toată perioada de realizare a proiectului, iar în situaţia în care intervin elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii, sau se modifică condiţiile care au stat la baza emiterii acesteia, titularul proiectului are obligaţia de a notifica autoritatea competentă emitentă.

 

          Prevederile prezentului act se pot revizui in conditiile specificate in art. 41 din Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in cazul in care se constata aparitia unor elemente noi, necunoscute la data emiterii prezentei decizii etapa de incadrare.

         In aces sens, pana la adoptarea unei decizii de catre autoritatea competenta , este interzisa desfasurarea oricarei activitati sau realizarea proiectului, care ar rezulta in urma modificarilor care fac obiectul notificarii ( potrivit art.16, alin 5 din OUG nr. 195/2005, privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006, cu modificarile si completarile ulterioare).

 

          Orice persoană care face parte din publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un

drept al său ori într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ

competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial, actele, deciziile ori omisiunile autorităţii publice competente care fac obiectul participării publicului, inclusive aprobarea de dezvoltare, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

          Prezenta decizie poate fi contestată în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi ale Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

 

         Pe toata durata realizării si funcţionarii obiectivului se vor respecta următoarele prevederi legale :

  • O.U.G. nr. 195 / 2005 privind protecţia mediului cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare ;
  • SR 10009 / 2017 privind acustica urbană – limite admisibile ale nivelului de zgomot din mediul ambiant;
  • Legea nr. 104/2011 privind calitatea aerului înconjurător;
  • Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor;
  • HG nr. 1061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase si nepericuloase pe teritoriul României.
  • Ordinului MMP nr. 794/2012 privind Procedura de raportare a datelor referitoare la ambalaje si deşeuri de ambalaje;
  • Ordinul M.A.P.P.M. 756 / 1997 (a valorilor de referinţă pentru urme de elemente chimice în soluri prin punctele de măsurare indicate de inspectorul de control) si M.O.303 / 06.11.1997, pentru aprobarea Reglementarii privind  evaluarea poluării mediului; 
  • Hotărârea de Guvern nr. 352 / 21.04.2005 privind modificarea si completarea H.G. 188 / 2002 pentru aprobarea unor norme privind condiţiile de descărcare in mediul acvatic a apelor uzate;
  • Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 119/2014 pentru aprobarea normelor de igiena si sanatate publica privind mediul de viata si al populatiei.
  • OUG nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea si repararea prejudiciului asupra mediului aprobata prin Legea nr. 19/2008 modificata si completata cu OUG nr. 15/2009.
  • Legea 86 / 10.05.2000 (M.O.244 / 22.05.2000) pentru ratificarea Convenţiei privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la justiţie in probleme de mediu, semnata la Arhus la 25.01.2005.