Descriere
SERVICIUL AVIZE, ACORDURI, AUTORIZAŢII
Serviciul Avize Acorduri Autorizaţii îşi desfăşoară activitatea în domeniile:
1. Evaluare Impact
2. Evaluare Adecvată
3. Controlul Poluării
4. SEVESO, EMAS, Eticheta Ecologică
5. Schimbări Climatice
Atribuţii generale:
- participă la fundamentarea tehnico-ştiinţifică pentru elaborarea actelor normative în domeniul evaluării impactului asupra mediului, evaluarea strategică a planurilor şi programelor, participarea publicului la luarea deciziilor şi a documentelor necesare procesului de armonizare a legislaţiei naţionale cu legislaţia UE la solicitarea MMP şi/sau ANPM;
- participă la activitatea de elaborare a procedurilor de emitere a avizelor/acordurilor/ autorizaţiilor/autorizaţiilor integrate de mediu la solicitarea MMP şi/sau ANPM;
- parcurge proceduri de reglementare şi emite avize/acorduri, autorizaţii/autorizaţii integrate de mediu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- colaborează, la solicitarea MMP, în procesul de aplicare a procedurii de autorizare/autorizare integrată a activităţilor cu posibil impact transfrontier precum şi pentru proiectele care intră sub incidenţa directivei EIA;
- elaborează raportări specifice la solicitarea ANPM;
- întocmeşte răspunsuri la solicitările referitoare la desfăşurarea procedurilor de reglementare şi la implementarea legislaţiei specifice în domeniul legislaţie orizontală;
- monitorizează implementarea legislaţiei referitoare la emiterea actelor de reglementare pentru planuri, programe, proiecte şi activităţi cu impact asupra mediului.;
- coordonează şi monitorizează implementarea legislaţiei de mediu privind Directivele IPPC, LCP,COV, SEVESO II, Regulamentul EMAS, Regulamentul privind eticheta ecologică a Uniunii Europene şi administreaza la nivel local bazele de date;
- răspunde de implementarea legislaţiei care transpune directivele specifice domeniului legislaţiei orizontală
- asigura implementarea legislaţiei privind responsabilitatea pentru prevenirea şi remedierea daunelor aduse mediului (OUG 68/2007 privind răspunderea de mediu) şi asigurarea de consultanţă în stabilirea măsurilor reparatorii şi la evaluarea caracterului semnificativ al prejudiciului asupra mediului în conformitate cu prevederile Directivei 2004/35/CE privind răspunderea de mediu.
- colaborează cu celelalte servicii din cadrul instituţiei pentru elaborarea rapoartelor privind stadiul realizării la nivel local a implementării legislaţiei specifice din acquis-ului comunitar de mediu;
- colaborează cu celelalte servicii din cadrul instituţiei în scopul elaborării rapoartelor de sinteză privind starea mediului;
- colaborează cu celelalte servicii din cadrul instituţiei în vederea elaborării programelor de pregătire de specialitate a personalului aparţinând altor autorităţi cu atribuţii în domeniul protecţiei mediului;
- colaborează cu celelalte servicii din cadrul instituţiei în vederea întocmirii răspunsurilor la petiţii, plângeri prealabile şi alte solicitări de informaţii specifice, după caz;
- participă împreună cu reprezentanţi ai MMP, ANPM, în cadrul comisiilor de specialitate/secretariate tehnice pe probleme de mediu;
- colaborează cu Compartimentul Resurse Umane, în vederea elaborării programelor de pregătire de specialitate a personalului aparţinând autorităţii publice locale pentru protecţia mediului;
- asigură şi stabileşte cerinţele privind actualizarea paginii de web a APM pentru domeniile specifice serviciului;
- susţine şi se implică în iniţiativele societăţii civile în domeniul protecţiei mediului;
- stabileşte legături cu autorităţi şi instituţii publice pentru comunicarea de date şi informaţii de mediu;
- constată neconformităţile cu actele de reglementare emise, la sesizarea GNM şi/sau a altor autorităţi competente conform atribuţiilor stabilite prin OUG 195/2005 aprobată prin Legea 265/2006 cu modificările şi completările ulterioare, adoptă şi propune măsurile legale în vigoare;
- colaborează cu GNM în procesul de emitere a actelor de autorizare şi aplicării legislaţiei de mediu;
- colaborează, la nivel local, la derularea activităţilor specifice rezultate din angajamentele internaţionale ale României în domeniul protecţiei mediului;
- organizează, asigură secretariatul şi participă la şedinţele CAT;
- coordonează la nivel local activităţile specifice privind informarea publicului şi asigură participarea publicului la luarea deciziilor;
- contribuie la informarea operatorilor privind acordarea Etichetei UE ecologice de către Ministerul Mediului şi Pădurilor conform Regulamentului privind Eticheta UE ecologică.
- pregăteşte documentele în vederea arhivării;
- realizează pentru activităţile specifice: procedurile, bazele de date şi rapoartele necesare pentru implementarea controlului managerial intern în cadrul agenţiei;
- susţine şi se implică în înfiinţarea, dotarea şi funcţionarea bibliotecii de specialitate a APM, prin propuneri privind achiziţionarea cărţilor de specialitate, normative, stas-uri, reviste de specialitate.
Atribuţii specifice
Domeniul Evaluare Impact
- parcurge proceduri de reglementare şi emite avize/acorduri/autorizaţii/autorizaţii integrate de mediu, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
- organizează la nivel local bazele de date referitoare la evidenţa avizelor, acordurilor, autorizaţiilor de mediu, autorizaţiilor integrate de mediu;
- colaborează cu structurile GNM în vederea asigurării respectării cerinţelor din actele de reglementare;
- organizează, asigură secretariatul şi participă la şedinţele CAT;
- participă la dezbaterile publice organizate conform procedurilor de emitere a actelor de reglementare;
- centralizează la nivel local raportările referitoare la activitatea de emitere a actelor de reglementare, informaţia de mediu şi modul de implementare a legislaţiei specifice şi transmite informări periodice la ANPM;
- parcurge anumite etape din procedura de emitere a avizelor de mediu pentru planuri şi programe, acorduri de mediu, autorizaţii de mediu pe baza competenţelor delegate/stabilite de către ANPM;
- organizează la nivel local bazele de date referitoare la evidenţa procedurilor de emitere a avizelor, acordurilor, autorizaţiilor/autorizaţiilor integrate de mediu, în vederea actualizării şi diseminării acestor date, inclusiv pe pagina web proprie;
- constată neconformităţile cu actele de reglementare emise, la sesizarea GNM şi/sau a altor autorităţi competente conform atribuţiilor stabilite prin OUG 195/2005 aprobată prin Legea 265/2006 cu modificările şi completările ulterioare, adoptă şi propune măsurile legale în vigoare;
- colaborează cu GNM în procesul de emitere a actelor de autorizare şi aplicării legislaţiei de mediu;
- analizează calitatea rapoartelor de EIM/BM elaborate de persoane fizice/juridice atestate si emit recomandări la cerere în vederea atestării şi reatestării acestora, sau propun retragerea atestatului;
- acordă la cerere consultanţă tehnică de specialitate persoanelor fizice/juridice referitoare la procedurile de reglementare, conţinutul documentaţiilor şi a altor probleme specifice privind mediul;
- acordă asistenţă la cererea MMP, ANPM şi/sau ARPM în evaluarea rapoartelor de mediu pentru planurile şi programele elaborate de alte autorităţi şi în luarea deciziilor privind emiterea/respingerea acordării avizului de mediu;
- centralizează datele la nivel local şi transmite la GNM măsurile din programele pentru conformare conform protocolului încheiat între ANPM şi GNM.
Domeniul Evaluare Adecvată
- colaborează cu Serviciul/Biroul/Compartimentul Calitatea Factorilor de Mediu în derularea procedurii de evaluare adecvată pentru planuri/proiecte susceptibile să genereze un impact semnificativ asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar;
- analizează documentaţia depusă de titular/studiul de evaluare adecvată;
- efectuează vizita de amplasament;
- stabilesc componenţa comisiei de analiză tehnică/participă în cadrul Comisiilor de Analiză Tehnică;
- completează lista de control pentru etapa de încadrare conform ghidului metodologic privind evaluarea adecvată;
- completează lista de control pentru analiza calităţii studiului de evaluare de adecvată;
- realizează informarea publicului;
- decide emiterea avizului Natura 2000 sau respingerea solicitării;
- participă la cursuri şi programe de perfecţionare profesională, întâlniri, conferinţe, simpozioane, pe probleme de protecţia naturii.
Domeniul Controlul Poluării
- monitorizează implementarea Directivei 2008/1/CE(IPPC)
- monitorizează implementarea Directivei 2001/80/CE (LCP);
- monitorizează implementarea Directivei 1999/13/CE (COV din solvenţi);
- monitorizează implementarea Regulamentului nr. 166/2006 (EPRTR) – Registrul European al Poluanţilor Emişi şi Transferaţi;
- analizează şi validează, la nivel local, calitatea datelor din bazele de date referitoare la Directivele IPPC, LCP, COV din solvenţi, SEVESO II, Regulamentul EPRTR, Regulamentul EMAS, Regulamentul privind eticheta ecologică a Uniunii Europene, în vederea actualizării şi diseminării acestor date, inclusiv pe pagina web proprie;
- realizează/reactualizează, la nivel local, inventarele instalaţiilor/activităţilor care intră sub incidenţa Directivelor IPPC,LCP şi COV din solvenţi şi realizează evidenţa instalaţiilor cărora li se aplică Regulamentul nr.166/2006;
- participă la comisii de lucru consultative, specifice domeniilor de activitate precizate în Anexa 1 a Directivei IPPC, pentru coordonarea implementării în domeniul prevenirii şi controlului integrat al poluării industriale;
- analizează şi validează inventarele anuale ale instalatiilor mari de ardere si ale emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot şi pulberi provenite de la acestea la nivel local;
- validează şi transmit datele privind evidenţa orelor de funcţionare utilizate şi neutilizate din timpul acordat pentru rămânerea în exploatare a instalaţiilor mari de ardere declarate sub articolul 4(4) din Directiva 2001/80/CE (LCP) (IMA derogare – funcţionare în limita a 20000 ore în perioada 2008 – 2015) pentru realizarea de către ANPM a raportului anual;
- monitorizează stadiul implementării măsurilor din Programul Naţional de Reducere a Emisiilor de dioxid de sulf, oxizi de azot şi pulberi provenite din instalaţiile mari de ardere si raportează trimestrial acest stadiu către ANPM;
- verifică calculul bilanţului de solvenţi şi stabileşte conformarea instalaţiilor care utilizează solvenţi organici cu conţinut de COV;
- realizează inventarul anual al instalaţiilor ce utilizează substanţe clasificate ca fiind cancerigene, mutagene şi toxice pentru reproducere (CMR) şi a cantităţilor folosite;
- centralizează şi validează inventarele emisiilor totale anuale de COV provenite din activităţi şi instalaţii care utilizează solvenţi organici cu conţinut de COV;
- întocmeşte evidenţa instalaţiilor care desfăşoară activităţi conform Anexei I al Regulamentele nr.166/2006 pe raza judeţului respectiv şi informează ANPM despre necesitatea reactualizării intrărilor în Registrul E-PRTR din anul în curs;
- informează operatorii de pe raza judeţului, care au obţinut autorizaţii noi de funcţionare, şi desfăşoară activităţi listate în Anexa I, de necesitatea cunoaşterii prevederilor Ghidului de raportare sub Regulamentul nr.166/2006 şi condiţiile în care se înscriu în Registrul EPRTR;
- popularizează adresa accesibilă pe Internet a Registrului Naţional PRTR şi a Registrului European PRTR (E-PRTR);
- alocă operatorilor numărul unic de identificare în Registrul naţional al poluanţilor emişi şi transferaţi (EPRTR) şi administrează evidenţa acestora pe durata a minimum 10 ani, conform algoritmului stabilit la nivel naţional;
- monitorizeaza raportarea on line a operatorilor economici care s-au înscris în Registrul E-PRTR
- analizează şi validează, la nivel local, calitatea datelor din baza de date E-PRTR din punct de vedere al consistenţei, consecvenţei şi credibilităţii în colaborare cu serviciul monitorizare şi biroul deşeuri din cadrul APM.
- anunţă ANPM despre situaţiile în care operatorii refuză înscrierea în Registrul E-PRTR şi întocmeşte lista operatorilor care încalcă prevederile Art. 4 al HG nr.140/2008 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea prevederilor Regulamentului (CE) nr. 166/2006.
Domeniul SEVESO, EMAS, Eticheta Ecologică
- acordă asistenţă specifică organizaţiilor, grupurilor de organizaţii şi răspunde solicitărilor adresate de acestea, în vederea îndeplinirii cerinţelor de înregistrare, conform prevederilor Regulamentului EMAS şi asigură furnizarea informaţiilor;
- participă la acţiunile de supraveghere a activităţii verificatorilor de mediu în cadrul procedurii de înregistrare a organizaţiilor la sistemul EMAS;
- asigură, la solicitarea Biroului EMAS din cadrul ANPM, transmiterea informaţiilor privind respectarea cerinţelor legale de către organizaţiile care solicită înregistrarea/reînnoirea înregistrării EMAS;
- pune la dispoziţia responsabilului IT, spre publicare, informaţiile privind solicitările de înregistrare/reînnoire a înregistrării EMAS şi transmite Biroului EMAS din cadrul ANPM observaţiile primite din partea publicului, a părţilor interesate, referitoare la organizaţiile solicitante;
- participă la acţiunile de promovare a participării organizaţiilor la sistemul comunitar de management de mediu şi audit (EMAS);
- organizează şi participă la acţiuni de promovare a etichetării ecologice;
- îndeplineşte atribuţiile Secretariatului de risc pentru controlul pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase;
- monitorizează şi răspunde de implementarea la nivel de judeţ a dispoziţiilor HG nr. 804/2007 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase şi ale legislaţiei subsecvente;
- identifică/inventariază titularii activităţilor, respectiv amplasamentele care intră sub incidenţa prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 804/2007 şi ale legislaţiei subsecvente;
- participă la verificarea în teren a amplasamentelor, respectiv a titularilor de activitate, cu privire la obligaţiile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 804/2007;
- colaborează şi schimbă informaţii, în condiţiile legii, cu autorităţile locale şi cu organisme neguvernamentale;
- solicită titularilor de activitate şi celorlalte autorităţi locale informaţii necesare desfăşurării activităţii Secretariarului de risc ;
- verifică luarea măsurilor pentru prevenirea accidentelor cu impact asupra sănătăţii omului şi a mediului şi limitarea consecinţelor acestora;
- colaboreaza cu autorităţile publice învestite la nivel judeţean în aplicarea prevederilor HG 804/2007;
- în caz de accident major:
- informează imediat Secretariatul de risc din ANPM privind producerea unui accident;
- verifică conţinutul notificării accidentelor conform legislaţiei în vigoare;
- participă la schimbul de informaţii cu reprezentanţii desemnaţi de titularul de activitate şi cu celelalte autorităţi locale;
- participă la cercetarea la faţa locului a accidentelor şi întocmeşte raportul final pe care îl transmite Secretariatului de risc din ANPM;
- ţine evidenţa notificărilor;
- urmăreşte luarea tuturor măsurilor de intervenţie şi remediere necesare, urgente, pe termen mediu sau lung, de către titularul activităţii;
- colectează şi verifică informaţiile necesare pentru analizarea completă a aspectelor tehnice, organizatorice şi manageriale ale accidentului major;
- stabileşte împreună cu titularii activităţilor măsurile preventive ce se impun pentru evitarea unor viitoare accidente;
- pune la dispoziţie compartimentului pentru relaţii publice informaţii privind posibile efecte, inclusiv pentru situaţii cu impact transfrontier;
- organizeaza comisia pentru investigarea accidentelor majore si participă la lucrările acesteia.
- participă la evaluarea grupurilor de obiective şi a situaţiilor probabile declanşării efectului Domino;
- instituie şi actualizează un registru care va cuprinde următoarele:
- informaţiile referitoare la amplasamentele care intră sub incidenţa Hotărârii Guvernului nr. 804/2007 şi a legislaţiei subsecvente;
- evidenţa accidentelor;
- analiza cauzelor producerii accidentului major, experienţa acumulată şi măsurile preventive necesare pentru prevenirea altor asemenea accidente.
28. pune la dispoziţie compartimentului pentru relaţii publice informaţii referitoare la:
- proiectarea unor noi amplasamentecărora le sunt aplicabile prevederile Hotărârii Guvernului nr. 804/2007 şi ale legislaţiei subsecvente;
- modificările aduse amplasamentelorexistente, cărora le sunt aplicabile prevederile Hotărârii Guvernului nr. 804/2007 şi ale legislaţiei subsecvente;
- dezvoltările în jurul amplasamentelorexistente, care intră sub incidenţa Hotărârii Guvernului nr. 804/2007 şi a legislaţiei subsecvente.
29. transmite informaţiile solicitate de secretariatele de risc din ANPM şi MMP.
Domeniul Schimbări Climatice
- identifică instalaţiile în care se desfăşoară activităţi care intră sub incidenţa schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în perioada 2013-2020 şi informează ANPM cu privire la acestea;;
- verifică realizarea monitorizării reducerilor de emisii de gaze cu efect de seră de către participanţii la proiectele de tip „Implementare în comun” (JI) precum şi corectitudinea datelor înregistrate;
- colectează datele şi informaţiile necesare pentru elaborarea Inventarului Naţional al Emisiilor de Gaze cu Efect de Seră (INEGES) de către ANPM, în vederea transmiterii acestora la ANPM;
- îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin actele normative în domeniul schimbărilor climatice.
- răspunde, în limita competenţei la sesizările transmise de către ANPM.